اوباما آب پاکی را روی دست فلسطینی‌ها ریخت

۳۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۶۴۵۲ اخبار اصلی
سخنرانی دیروز باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نکات بسیاری را در خود نهفته داشت اما آن‌چه بیش از همه توجه جامعه جهانی به ویژه اعراب را به خود جلب کرد، اظهارات وی درباره موضوع فلسطین و مخالفت صریحش با عضویت کامل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 بود.
اوباما آب پاکی را روی دست فلسطینی‌ها ریخت
دیپلماسی ایرانی: سخنرانی دیروز باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نکات بسیاری را در خود نهفته داشت اما آن‌چه بیش از همه توجه جامعه جهانی به ویژه اعراب را به خود جلب کرد، اظهارات وی درباره موضوع فلسطین و مخالفت صریحش با عضویت کامل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 بود که به اعتقاد بسیاری از ناظران و تحلیلگران آب پاکی را به روی دستان اعراب ریخت؛ امریکا نمی‌خواهد (یا نمی‌تواند) اسرائیل را تنها گذاشته و کنار فلسطینیان و اعراب بایستد. اوباما در این سخنرانی تاکید کرد، ایالات متحده به جای پیشنهاد عضویت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل که وی پیش از این آن را حرکتی یک‌جانبه دانسته بود، مذاکرات سازنده را مقدم می‌دارد و ترجیح می‌دهد که روند صلح از طریق مذاکرات جدی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها دنبال شود.

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و ریاض المالکی، وزیر امور خارجه او که به هنگام سخنرانی رئیس جمهوری امریکا در سالن بزرگ مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند، با ناراحتی و تاسف سر خود را تکان می‌دادند و از این که باراک اوباما تا این اندازه با عدم حس مسئولیت در قبال مردم فلسطین سخنرانی می‌کند و صرفا به فکر جلب رضایت اسرائیلی‌ها و یهودیان است، ابراز ناامیدی کردند.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ بیروت در اقدامی نه چندان قابل پیش‌بینی رئیس جمهوری امریکا تلویحا حمایت از بهار عربی را در گرو به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 دانست تا کشورهای عربی در بحبوحه تجربه بهار عربی در نیویورک شاهد خزان عضویت کامل کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل باشند.

روز چهارشنبه باراک اوباما، رسما به اطلاع محمود عباس رساند که امریکا در صورتی که فلسطین بخواهد پیشنهاد عضویت در سازمان ملل بدهد، آن را وتو خواهد کرد.  

بن رودس، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی امریکا در کاخ سفید به خبرنگاران پس از دیدار عباس با اوباما در نیویورک گفت: «ما همه تلاش‌های خود را برای رد عضویت فلسطین در سازمان ملل به کار می‌گیریم و اگر لازم شود از حق وتوی خود در شورای امنیت نیز استفاده می‌کنیم.»

نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست حکومت خودگردان فلسطینی نیز پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «اوباما به اطلاع عباس رساند که به تشکیل کشور مستقل فلسطینی پایبند است ولی با رفتن فلسطینی‌ها به شورای امنیت مخالف است و از فلسطینی‌ها می‌خواهد که به مذاکرات مستقیم با اسرائیل روی بیاروند.»

وی سپس با بیان این که عباس تصمیم خود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل را به اطلاع اوباما رساند، گفت: «عباس با اوباما پیشنهاد کمیته چهار جانبه را در میان گذاشت ولی گفت حکومت خودگردان با این پیشنهاد کاملا مخالف است چرا که معتقد است هیچ کدام از شرایط فلسطینی‌ها در این پیشنهاد لحاظ نشده است.»

ساعاتی قبل از رفتن اوباما به مجمع عمومی سازمان ملل، وی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. جزئیاتی از این دیدار اعلام نشده است.

با این حال فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند که روز جمعه به 24 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل عضویت فلسطین در سازمان ملل را مطرح خواهند کرد اگر چه می‌دانند که امریکا تقاضای آنها را وتو خواهد کرد.

نبیل شعث، عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره گفت: «اظهارات اوباما باعث نشده است که عباس از رفتن به سازمان ملل برای مطرح کردن عضویت فلسطین در سازمان ملل منصرف شود.»

در همین حال نبیل ابو ردینه گفت: «ما حاضریم پشت میز مذاکرات بازگردیم ولی به شرطی که اولا اسرائیل شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند و ثانیا مرزهای 1967 را به رسمیت بشناسد.»

وی همچنین گفت: «محمود عباس در حال بررسی پیشنهاد نیکولا سارکوزی برای مذاکره فلسطینیان با اسرائیل است.»

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در مواضعی کاملا متفاوت از همتای امریکایی خود گفت که فلسطینی‌ها می‌توانند تقاضای کشور ناظر را در سازمان ملل بدهند تا پلی برای آنها برای عضویت کامل در سازمان ملل باشد.

 

سارکوزی همچنین پیشنهاد داده است که مذاکرات آنها با اسرائیل نیز آغاز شود تا ظرف یک ماه بر سر مرزها و مسائل امنیتی توافق حاصل شود و ظرف یک سال توافق نهایی به دست آید.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «امروز به رسمیت شناخته شدن کامل کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل امری بسیار سخت است و نمی‌توان گفت این کشور می‌تواند به عضویت کامل در آید ولی در این هم شکی نیست که اگر کشوری بخواهد بر سر این موضوع از حق وتو استفاده کند، خاورمیانه شاهد خشونتی فراگیر خواهد شد.»

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «سارکوزی در حال رایزنی‌های فشرده با امریکا و فلسطین است تا بتواند رضایت آنها را برای پیشنهاد خود به دست آورد. وی به اطلاع رئیس جمهوری امریکا رسانده است که این پیشنهاد مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار دارد.»

اظهارات باراک اوباما، واکنش حماس را نیز برانگیخت. جنبش مقاومت اسلامی، حماس اظهارات باراک اوباما را طرفداری صرف از اسرائیل بی‌توجه به منافع ملت فلسطین و اعراب دانست.

سامی ابوزهری، سخنگوی این جنبش در این باره گفت: «تشکیل کشور مستقل فلسطینی از طریق امریکا یا سازمان ملل نمی‌گذرد بلکه فقط از طریق ملت فلسطین عبور خواهد کرد.»

اما اظهارات اوباما تشکر نتانیاهو را به دنبال داشت. وی ابراز امیدواری کرد که اظهارات اوباما باعث شود تا مقدمات مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل مهیا شود.

 

نظر شما :