مجله هفته/ توان داخلی برای بررسی موتورهای هواپیما

۰۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۶۴۳۹ اخبار اصلی
مشکلات مربوط به ایمنی هواپیماهای مسافربری ایران که از تحریم های بین المللی فروش قطعات به ایران ناشی می شود، همچنان ادامه دارد و طبق آخرین خبر قرار است بررسی هایی درخصوص توانمندی های داخلی در زمینه بررسی موتورهای هواپیما صورت بگیرد.
مجله هفته/ توان داخلی برای بررسی موتورهای هواپیما
دیپلماسی ایرانی: خوشبختانه چند ماهی است که از سقوط هواپیماهای مسافربری ایران خبری نیست و موارد نقص هواپیماها و اضطراب مسافران، به فرودهای اضطراری و رفع مشکلات در فرودگاه ها تقلیل یافته است. البته با این اوضاع و با وجود گران شدن بلیت های هواپیما همچنان وعده خرید هواپیماهای مدل جدیدتر خاک می خورد و عملیاتی نمی شود.

هشت ماه از سقوط بوئینگ 727 در نواحی اطراف ارومیه و کشته شدن 78 نفر از مسافران و تیم پروازی این هواپیما می گذرد و حالا همه توجهات در ارومیه به بحران دریاچه نمک معطوف شده و گویی خبری از پیگیری های سابق نیست.

به تازگی معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای از توان و تخصص داخلی برای بررسی موتورهای بوئینگ 727 خبر داده و گفته است: اگر پنج کشور مورد نظر به مکاتبات ما پاسخی ندهند با استفاده از توان داخلی موتورهای یک و سه این هواپیما بررسی می‌شود.

احمد مجیدی درباره آخرین تصمیم گیری ها برای ارسال موتور بوئینگ 727 به دیگر کشورها گفته است: آخرین تصمیم این بوده که موتورهای شماره یک و سه به یک کشور مورد تایید برای تست موتورها فرستاده شود که در دنیا تعداد این کشورها به بیش از پنج کشور نمی رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی این کشورها را دارای صلاحیت بررسی موتورها دانسته و افزوده است: فعلا این کشورها جواب مثبتی مبنی بر پذیرش این موتورها به ما نداده اند و ما در حال مکاتبه با آنها هستیم و چنانچه پاسخ دهند انتقال موتورها انجام خواهد شد.

وی البته به توان تخصصی داخل کشور نیز اشاره کرده و گفته است: چنانچه کشورهای مورد نظر این موتورها را نپذیرند از طریق توان تخصصی داخل کشور آزمایش های لازم برای بررسی موتورها انجام و به زودی نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

مجیدی گفته مکاتبات بین المللی زمان بر است. او همچنین در پاسخ به این سوال که "اگر توان داخلی وجود دارد پس چرا قصد دارید پای پنج کشور را به این مسئله باز کنید؟" گفته است "هرچند که توان تخصصی بررسی موتورهای این هواپیما در کشور وجود دارد اما برای اینکه خود را از اتهامات دور کنیم این موتورها به یک کشور دیگر فرستاده می شود."

در 19 دی ماه سال گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر در نزدیکی شهر ارومیه دچار سانحه شد و در پی آن 78 نفر از مسافران و گروه پروازی این هواپیما کشته شدند.چندی پیش معاون جهاد خودکفایی ارتش از تولید برخی تجهیزات و قطعات نظامی در داخل و حتی توان صادرات آنها خبر داد و این امیدواری را به وجود آورد که به زودی در زمینه قطعات موردنیاز هواپیماهای مسافربری نیز گام هایی برداشته شود. البته معاون وزیر راه فعلا از توانایی داخلی در زمینه بررسی موتورهای هواپیماها خبر داده و استفاده از این تخصص داخلی را هم منوط به پاسخ منفی پنج کشور طرف مذاکره خوانده است.

 

نظر شما :