روابط مستحکم ایران و سوریه شکستنی نیست

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۶۳۷۲ اخبار اصلی
این نقش برای ایران تا زمان ریاست جمهوری بشار اسد ادامه داشته و حتی به دلیل تغییرات و تحولات شگرفی که منطقه به روی خود دیده عمیق‌تر هم شده است. این همکاری به اندازه‌ای گسترده و عمیق بوده که سوریه بدون همکاری مستقیم ایران توانایی ادامه حیات ندارد.
روابط مستحکم ایران و سوریه شکستنی نیست
دیپلماسی ایرانی: سومین قدرت برتر منطقه جمهوری اسلامی ایران است که از زمان تاسیسش در سال 1979 تا کنون نقشی مستقیم و اساسی در سوریه اسد داشته است. در دوران ریاست جمهوری حافظ اسد، رئیس جمهوری راحل سوریه، ایران توانست از جایگاه او برای خروج از اجماع عربی بر علیه اش استفاده کند و در کنار آن به جنگ با عراق صدام حسین که به اراضی‌اش تجاوز کرده بود، ادامه دهد. اخیرا نیز با کمک به سوریه توانسته بود بر اوضاع جاری در خاورمیانه متمرکز شود. فراتر از آن توانست از طریق همین کشور دستورکارهای منطقه‌ای خود را پیش ببرد و دمشق را به یک شریک اساسی برای خود تبدیل کند. سوریه از قبل این همکاری توانست کمک‌های سیاسی، اقتصادی، نفتی، نظامی و امنیتی دریافت کند که در نهایت به سود دو کشور تمام شد. یکی از این منافع تبدیل شدن این هم‌پیمانی به یک قطب مهم استراتژیک در منطقه بود که برخی کشورها و جریان‌ها را به سمت خود جذب کرد و در عین حال این توانایی را به دست آورد که بتواند کشورهای رقیب را نیز مورد تهدید قرار دهد.

این نقش برای ایران تا زمان ریاست جمهوری بشار اسد ادامه داشته و حتی به دلیل تغییرات و تحولات شگرفی که منطقه به روی خود دیده عمیق‌تر هم شده است. این همکاری به اندازه‌ای گسترده و عمیق بوده که سوریه بدون همکاری مستقیم ایران توانایی ادامه حیات ندارد. ایران اسلامی برای سوریه منبع اساسی تامین اسلحه، نیازهای نفتی، مالی و اقتصادی است به گونه‌ای که تبدیل به سندی مستحکم و مستمر برای حیات نظام سوریه شده است. ایران فعال‌ترین کشور در داخل سوریه برای حمایت از سازمان‌های موجود در آن است و این فعالیت تا آن جا گسترده است که سوریه با تکیه به آن حتی سازمان‌های جدیدش را بنا می‌کند.  دیگر این که به واسطه این همکاری و حمایت یک‌پارچه، حزب الله لبنان ایجاد شد و حمایت از آن ادامه یافت که به یک پشتیبان مستحکم برای حمایت از نظام سوریه و ایران نیز تبدیل شده است.

پس از آغاز ناآرامی‌های سوریه ایران از توصیه‌های کارساز خود به هیچ وجه کوتاهی نکرد و هر گونه کمکی که سوریه نیاز داشت را به آن انجام داد و تا بدین لحظه نیز به رغم فشارهای خارجی به حمایت‌های قاطع خود از سوریه ادامه داده است. حتی کمک‌های مالی، سلاح و نفتی خود را نیز به آن ادامه داده است که شامل لبنان نیز می‌شود. استمرار این حمایت در وضعیت لبنان نیز تاثیر مستقیم دارد چرا که لبنان شریک سوریه محسوب می‌شود و وابستگی استراتژیک به آن دارد و هر چه در سوریه رخ دهد چه ایجابی و چه سلبی تاثیری مستقیم بر آن می‌گذارد. این نقش حمایتی متنوع تا کنون متوقف نشده است. در نگاه بسیاری از لبنانی‌های نزدیک به تهران هر گونه زیانی به نظام اسد ضربه به هم‌پیمانان ایران در لبنان خواهد زد و این به معنای زیان بزرگ استراتژیک برای ایران خواهد بود. به اعتقاد آنها ایران اسلامی که به پراگماتیک بودن، دقت و درک صحیح و درست اوضاع در هر چیزی در زمان مناسبش معروف است، خوب می‌داند که هم‌پیمانش در چه تنگنایی گرفتار شده و نباید تا آخرین لحظه از کنار آن دور شود. برای همین است که به رغم این که می‌داند تظاهرات از وضعیت طبیعی‌اش خارج شده و به دلایل متعدد به عملیات مسلحانه تبدیل شده است مقام‌های ارشد آن از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران خواستار گفت‌وگوی نظام با مخافان زیر نظر یک مرجع اسلامی مثل سازمان کنفرانس اسلامی می‌شود چرا که این حقیقت را خوب می‌دانند که استمرار هر گونه ناآرامی در سوریه باعث می‌شد تا این کشور به یک جنگ داخلی تدریجی که منطقه را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد و بسیاری از دستورالعمل‌ها و مصالحش را به چالش می‌کشد، تبدیل خواهد کرد. ایران درباره مذاکره حکومت با مخالفان نیز تاکید دارد که این مذاکره باید به همراه نظام باشد و همچنان استمرار داشته باشد تا اصلاحات لازم به عمل آید.

منبع: النهار

 

نظر شما :