رايان کراکر اولين مذاکره کننده پس از 28 سال

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۶۳ اخبار اصلی
سفير فعلى آمريکا در بغدادکه رو در روى نماينده ايران مى نشيند، کيست؟

رايان کراکر متولد 19 ژوئن 1949 در واشنگتن است. پدرش کارمند نيروى هوايى آمريکا بود و وى نيز تحصيلات ابتدايى خود را در کشورهاى مراکش، کانادا، ترکيه و همچنين آمريکا طى کرد. او در سال 1971 مدرک کارشناسى خود را در رشته ادبيات انگليسى گرفت. آقاى کراکر در سال 2001 موفق به کسب دکتراى افتخارى در رشته حقوق از دانشکده ويتمان واشنگتن شد.

رايان در سال 1979 با کريستين بارنز، منشى وزارت امور خارجه آمريکا در بغداد آشنا شد و پس از آن ازدواج کرد. در سال 1971 به سرويس خارجه آمريکا ملحق شد که پس از آموزش زبان فارسى در سال 1972 سرکنسول آمريکا در خرمشهر شد.

وى در سفارت آمريکا در کشورهاى قطر، عراق و مصر نيز خدمت کرد. آقاى کراکر در سال 1990 سفير آمريکا در لبنان، در سال 1994 سفير آمريکا در کويت و همچنين در سال 1998 سفير آمريکا در سوريه بود.

کراکر 57 ساله همچنين از بمبگذارى سال 1983 سفارت آمريکا در بيروت جان سالم به در برده که در آن زمان به مرگ 63 آمريکايى از جمله 17 تفنگدار منجر شد. طى تجاوز عراق به کويت در سال 1990، وى رييس نيروهاى ضربت عراق - کويت شد.

 

آقاى کراکر در سال 1974 مسوول بخش اقتصاد و بازرگانى سفارت آمريکا در قطر بود، او سال‌ها وقت خود را براى فراگيرى زبان عربى صرف کرد و پس از تکميل مطالعاتش در سال 1978 در بخش خارجى دانشکده عربى در تونس به بغداد رفت و به عنوان مسوول بخش اقتصاد - بازرگانى منافع آمريکا در اين کشور به کار پرداخت.

وى مطالعات وسيعى در زمينه فرهنگ، تاريخ و زبان منطقه خاورميانه دارد و به خوبى با مسايل اين منطقه آشناست. او به دليل خدماتش به کشور آمريکا موفق به کسب چندين مدال و نشان افتخار شده و در ژانويه 2002 فرستاده موقت آمريکا در دولت جديد افغانستان و در سال 2004 نيز سفير آمريکا در پاکستان شد و اکنون به جاى زلمى خليل‌زاد به عنوان سفير آمريکا در عراق مشغول کار است.

 

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در مراسم اعلام نامزدى رايان کراکر گفت که اندک ديپلماتهايى هستند که داراى چنين سوابقى مانند رايان باشند. وى زبان فرهنگ منطقه را مى‌داند.

رايان کراکر از کارشناسان مسائل خاورميانه و از مشاوران اوليه طرح حمله به عراق بود که به علت مشاوره دادن براى اعطاى سريع قدرت به عراقى‌ها توسط "پل برمر" اخراج شده بود، ولى هم اکنون بار ديگر نظرات او مورد توجه قرار گرفته است.


( ۱ )

نظر شما :