غفلت آمریکا از پیشرفت هسته‌ای ایران

۱۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۶۰۷۵ پرونده هسته ای
جمهوری اسلامی همواره هدف از فعالیت‌های هسته‌ای را صلح آمیز توصیف کرده و اتهامات غرب در خصوص تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.
غفلت آمریکا از پیشرفت هسته‌ای ایران
 دیپلماسی ایرانی: جمهوری اسلامی همواره هدف از فعالیت‌های هسته‌ای را صلح آمیز توصیف کرده و اتهامات غرب در خصوص تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

با این حال غرب همچنان بر موضع خود علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید داشته و ادعا‌های خود را تکرار می‌کند. آنچه در زیر می‌خوانید سرمقاله‌ای است که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر در ایران در روزنامه واشینگتن پست به چاپ رسیده است:

ایران اخیرا دو گام دیگر در پیشبرد برنامه هسته ای خود بر داشته است. بنا بر گزارشی که روز جمعه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، جمهوری اسلامی استفاده از سانتریفوژ‌های جدید و پیشرفته‌تر را برای غنی سازی اورانیوم آغاز کرده که امکان تولید مقادیر بیشتری مواد مورد استفاده در بمب هسته‌ای در زمانی کوتاه‌تر را فراهم می‌کند .

از سوی دیگر جمهوری اسلامی در حال نصب سانتریفوژ‌ها در تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم است که تقریبا حملات هوایی از سوی آمریکا و اسرائیل علیه این تاسیسات را غیر ممکن می‌کند.

مقامات ایرانی می‌گویند این سانتریفوژ‌ها تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده را 3 برابر میزان کنونی افزایش می‌دهند.

به این ترتیب می‌توان گفت بر خلاف تصور برخی مقامات دولت اوباما که گاهی قدرت هسته‌ای ایران را رو به افول توصیف می کنند باید گفت که قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی در حال افزایش است.

این در حالی است که برخی سخنگو‌های کاخ سفید نیز از تاثیر تحریم‌ها  و فشار اقتصادی ناشی از آن در دو سال اخیر سخن گفته و داستان‌های طول و درازی در مورد تاثیر ویروس‌های رایانه‌ای بر برنامه‌های هسته‌ای ایران  و سوء قصد‌های انجام شده علیه دانشمندان هسته‌ای این کشور سر می‌دهند. هر چند دولت اوباما  شایسته کسب اعتبار از سوی غرب به دلیل تلاش‌های دیپلماتیک در جهت افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است اما واقعیت این است که رهبران ایران از دنبال کردن اهداف هسته‌ای دست نکشیده و به شدت در این زمینه تلاش می کنند.

با وجود برخی مشکلات در عملکرد سانتریفوژ‌ها، نرخ غنی سازی در ایران دو برابر نرخی است که در سال 2009 گزارش شده بود و گزارش‌های مرکز سیاست بی پارتیزان این موضوع را تایید می‌کند. این مرکز در گزارشی این نکته را خاطرنشان کرده که در صورتی که ایران تصمیم بگیرد به سرعت اورانیوم غنی شده با خلوص بالا تولید کند، می‌تواند این اقدام را ظرف 26 روز تولید کند و در صورتی که تا پایان سال به ایران فرصت داده شود، این زمان به 12 روز کاهش می‌یابد.

در واقع باید گفت سیاستمداران آمریکایی با توجه به تمرکز فوق‌العاده‌ای که اخیرا بر بهار عرب و دیگر چالش‌های بین‌المللی داشته‌اند، از این پیشرفت‌های ایران تا حدودی غافل شده‌اند. از سوی دیگر عکس‌العمل دولت اوباما به گزارش اخیر آژانس به گونه‌ای بود که گویا اصلا گزارشی وجود نداشته است.

این در حالی است که در همین زمان برخی پیشنهاد‌های نامطلوبی به ایران ارائه می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به طرح گام به گام روسیه اشاره کرد، مسکو پیشنهاد داده در صورت پاسخ دهی ایران به سئوالات آژانس، تحریم‌های بین المللی لغو شوند. همچنین تهران نیز اخیرا پیشنهاد داده تا تحریم‌های بین‌اللملی حذف شوند و در مقابل بازرسان بین‌المللی برای  5 سال به طور کامل بر تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت داشته باشند. به طور حتم ایالات متحده با این طرح‌ها مخالف است اما در عین حال باید استراتژی خود را در مقابل پیشرفت های اخیرا ایران دنبال کند.

از سوی دیگر باید این نکته را در تصمیم‌گیری های خود مورد توجه قرار دهد که اقدامات پیشین برای راضی کردن ایران به تغییر رفتار خود به اندازه کافی قاطع نبوده‌اند.


نظر شما :