سفر معاون اول رئیس جمهور به کوبا

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۶۰۵۶ سرخط اخبار
 ' محمدرضا رحیمی ' معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت و گو با مقام های ارشد کوبا و اکوادور، صبح سه شنبه با بدرقه رسمی تهران را به مقصد ' هاوانا ' پایتخت کوبا ترک کرد. 

به گزارش  ایرنا، معاون اول ریس جمهوری را در این سفر 'مهدی غضنفری 'وزیر صنعت معدن و تجارت، 'مجید نامجو ' وزیر نیرو،' سید شمس الدین حسینی' وزیر امور اقتصادی ودارایی و جمعی دیگر از مسوولان همراهی می کنند.

رحیمی قرار است در کوبا با مقام های ارشد این کشور در باره راههای گسترش روابط تهران - هاوانا گفت و گو کند.

وی در اکوادور نیز علاوه بر دیدار با مقام های این کشور ، از چند طرح صنعتی و کشاورزی که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در اکوادور در حال اجرا است، دیدن می کند.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه های کشاورزی، تراکتورسازی ، دامداری، بهداشت و درمان و تولید واکسن، ساخت کارخانه آرد ، معدن و سد سازی در اکوادور طرح هایی را در دست اجرا دارد.

اکوادور نیز در زمینه صادرات میوه به ایران فعال بوده و آمادگی دارد برای دایر شدن کشتارگاه هایی برای ذبح اسلامی دام ها و ارسال گوشت آنها به ایران و همچنین در زمینه صادرات گل و گیاه همکاری های خود را با تهران گسترش دهد.

افزایش سرمایه گذاری‌ها و تقویت فعالیت بخش های خصوصی دو کشور از جمله اهداف دیدار رحیمی با مقام های اکوادوری است.

 

** نگاهی به کوبا :‌

کوبا در آمریکای جنوبی قرار داشته و بزرگترین جزیره دریای کارائیب است و در محل تلاقی خلیج مکزیک با دریای کارائیب و اقیانوس اطلس واقع شده است.

این کشور از آب‌های شمالی خود با آمریکا، از شرق با هائیتی، از شمال شرق با باهاماس و جزایر ترکز، از جنوب با جامائیکا و از غرب با مکزیک همسایه است و یکی از متنوع‌ترین فرهنگ‌ها را در منطقه دارد.

پس از تدوین و تصویب قانون اساسی کوبا در سال 1976 کوبا جمهوری سوسیالیستی نام گرفت.

قانون اساسی سال 1976 کوبا نیز در سال 1992 جای خود را به قانون اساسی جدیدی داد که در آن حزب کمونیست کوبا تحت عنوان نیروی راهبر جامعه و دولت کوبا قلمداد شده است.

مجلس ملی قدرت خلق کوبا اعضای 31 نفره شورای حکومتی کوبا را برمی‌گزیند که این شورا نیز به نوبه خود رییس جمهوری را انتخاب می‌کند.

رییس جمهوری برای مدت پنج سال انتخاب می‌شود که در انتخاب مجدد وی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

'مجلس ملی قدرت خلق' عالی‌ترین مرجع دولتی و قانونگذاری کوبا محسوب می‌شود و نمایندگان آن برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.

کاندیداهای نمایندگی مجلس ملی کوبا از طریق برگزاری انتخابات سراسری انتخاب می‌شوند و تمامی شهروندان کوبایی بالای 16 سال که محکوم به اعمال مجرمانه نیستند، می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 51 میلیارد دلار است که حدود 70 درصد آن مربوط به خدمات و بقیه کشاورزی، و صنعت است.

محصولات صادراتی این کشور شامل شکر، نیکل، تنباکو، ماهی، محصولات پزشکی، مرکبات و قهوه است که به کشورهای هلند ، کانادا ، چین و اسپانیا صادر می‌شود و محصولات وارداتی آن نیز شامل نفت، مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی است که از کشورهای ونزوئلا ، چین ، اسپانیا ، آلمان ، کانادا ، ایتالیا ، آمریکا و برزیل وارد می‌شود.

جمعیت این کشور حدود 11 میلیون نفر بوده و 99.8 درصد از جمعیت بالای 15 سال این کشور باسواد هستند و زبان رسمی آن نیز اسپانیایی است.

 

** نگاهی به اکوادور :

اکوادور با 256هزار و 370 کیلومتر وسعت در شمال غربی آمریکای جنوبی واقع است و پایتخت آن کیتو نام دارد ،‌این کشور از شمال به کلمبیا، از شرق و جنوب به پرو و از غرب به اقیانوس آرام محدود می شود ،‌اکوادور دارای 22 استان است که هریک از آنها مراکز اجرایی خود را دارند.

اکوادور در طول تاریخ بخشی از قلمرو امپراتوری معروف به ' اینکاها ' بود و پس از حدود 300 سال از استعمارگری اسپانیایی‌ها، کیتو شهری با حدود 10 هزار نفر جمعیت بود.

در سال 1822 اکوادور به جمهوری گرن کلمبیایی سیمون بلیوار ملحق و در سال 1830 جمهوری مستقل شد.

در سال 1941 با تشدید اختلافات بین پرو و اکوادور بر سر مسایل ارضی بین دو کشور جنگ در گرفت که با برتری پرو خاتمه یافت.

در سال 1972، با ساخت لولهِ نفتی موسوم به ' آندیان ' که نفت را از شرق به ساحل می‌آورد اکوادور به دومین تولیدکنندهِ بزرگ نفت در آمریکای جنوبی تبدیل شد.

در اکوادور رئیس‌جمهور نماینده مردم ، رئیس دولت و رهبر کشور بوده و توان اجرایی را در اختیار دارد ، حق قانون‌گذاری هم در اختیار دولت و هم کنگرهِ ملی اکوادور است. بخش قضایی نیز مستقل از بخش‌های قانونگذاری و اجرایی عمل می کند.

همچنین رئیس‌جمهور کابینه را تعیین می‌کند و تمامی وزرا و حیطهِ کاری آنها توسط وی تعیین می‌شوند.

رئیس جمهور و معاون وی با رای مستقیم مردم برای یک دورهِ چهار ساله انتخاب می‌شوند و آنها نمی‌توانند در دو دورهِ متوالی سر کار بیایند.

کنگرهِ ملی اکوادور نیز با 100 عضو در هر منطقه برای یک دورهِ چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اکوادور عضو سازمان ملل ، اغلب سازمان ‌های تخصصی آن و بسیاری از گروه‌های منطقه‌ای از جمله گروه ریو، سیستم اقتصادی آمریکای لاتین، سازمان انرژی آمریکای لاتین، انجمن اتحاد آمریکای لاتین و معاهدهِ آندین است.

اکوادور دارای منابع نفتی غنی و زمین‌های کشاورزی پرمحصول بوده اما از آنجا که کالاهای اصلی مانند نفت ، موز و میگو صادر می‌کند، نوسانات در بازارهای جهانی می‌تواند تأثیر بسیاری بر اوضاع داخلی این کشور داسته باشد.

صنعت اکوادور عمدتاً در راستای ارائهِ خدمات در بازارهای داخلی است و وخیم شدن شرایط اقتصادی اکوادور در سال‌های 98-1997 باعث شد که این کشور دچار بحران‌های مالی و اقتصادی شدیدی در سال 1999 شود.

ارزش تجارت خارجی این کشور حدود 36 میلیارد دلار است و از جمله صادرات مهم آن می توان به نفت، موز، میگو، چوب و قهوه اشاره کرد. همچنین ماشین آلات صنعتی، خودرو، سوخت، مواد غذایی و لوازم خانگی نیز اقلام مهم وارداتی آن را تشکیل می دهند.

تنوع جمعیتی در اکوادور :

بزرگ‌ترین گروه نژادی در اکوادور مستیزوها هستند که تلفیقی از اجداد اسپانیایی و سرخ‌پوستان بوده و بیش از 65 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

سرخ‌پوستان اکوادور از لحاظ جمعیتی دوم هستند و حدودا یک سوم جمعیت فعلی اکوادور معادل 25 درصد را تشکیل می‌دهند.

سفیدپوستان اغلب از کسانی هستند که به آنان کریولو گفته می‌شود ،‌کسانی که نیاکانشان، خالص اسپانیایی‌ها بوده‌اند و حدود هفت درصد جمعیت را شامل می‌شوند.

اندک افراد اکوادوری‌های آفریقایی‌تبار، شامل دورگه‌های سیاه‌پوست-سفیدپوست و نیز زامبوها (دورگه‌های سیاه‌پوست-سرخ‌پوست) که عمدتاً در اسمرالداس و ایبرا قرار دارند و مهاجرین بقیه? جمعیت را تشکیل می‌دهند. خارجی‌های بسیاری در اکوادور زندگی می‌کنند. همچنین اکوادوری‌های بسیاری در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بسر می برند.

سطح سواد :

بر اساس گزارش‌های سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل (UNICEF) ،‌سطح سواد در اکوادور بالای 90 درصد است، اما بیش از 10 سال است که تغییری در این رقم بوجود نیامده ‌است.

آموزش همگانی در اکوادور رایگان و تحصیل برای افراد پنج تا 14 سال اجباری است.

اکوادور دارای بیش از 60 دانشگاه بوده که بسیاری از آنها در حال حاضر مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری ارائه می‌کنند.

مذهب ، فرهنگ و ورزش :

حدود 70 درصد از اکوادوری‌ها کاتولیک هستند .

تعداد مسلمانان در این کشور بسیار کم و در حدود چند هزار نفر است و از آنها کمتر ، تعداد یهودیان است که حدود هزار نفر بوده و اغلب از ریشهِ آلمانی ها و یا ایتالیایی ها هستند.

فرهنگ اصلی اکوادوری ها تلفیقی از فرهنگ اروپا ، عوامل سرخ‌پوستی و نیز متأثر از آفریقا است.

متداول‌ترین ورزش در اکوادور و اغلب کشورهای آمریکای جنوبی فوتبال بوده و مسابقه‌های آن پربیننده‌ترین وقایع ورزشی در اکوادور است.

ورزش‌های المپیک نیز در اکوادور متداول هستند، خصوصا از زمانی که در سال 1996 اکوادور اولین مدال طلای خود را در بارزی‌های المپیک دریافت کرد. در اکوادور علاقهِ بسیاری به ورزش‌های جدید مانند دوچرخه‌سواری در کوهستان، کوه‌نوردی، موتورسواری، موج‌سواری، پینت‌بال وجود دارد.


نظر شما :