رشوه ایتالیا به طالبان

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۶۰۵۲ سرخط اخبار
براساس اسناد محرمانه منتشره از سوی ویکی لیکس، دولت ایتالیا با هدف تأمین امنیت نظامیان خود در افغانستان برای سال‌ها اقدام به پرداخت رشوه به نیروهای طالبان کرده است.

به گزارش فارس، براساس گزارش مذکور، آمریکا در سال 2008 و پس از اطلاع از معامله مورد اشاره توسط "رونالد سپوگلی" سفیر وقت خود در ایتالیا چندین بار در ملاقات با مقامات ایتالیایی نسبت به صحت شایعه مذکور ابراز نگرانی کرده بود.

طبق گزارش مذکور، سفیر آمریکا در اکتبر سال 2008 با ارائه گزارشی در زمینه مذکور اقدام ایتالیا در پرداخت رشوه به نیروهای طالبان را به عنوان ضربه‌ای بزرگ علیه نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارزیابی کرده است.

وی همچنین در طی ملاقات با "برلوسکنی" در این خصوص به صورت صریح مذاکره کرده است. برلوسکونی با ابراز بی اطلاعی نسبت به این معامله آن را شایعه قلمداد کرده بود.

یک روز پس از انتشار گزارش فوق الذکر برلوسوسکنی نخست وزیر ایتالیا به انتشار بیانیه‌ای پرداخت و هرگونه رشوه به شبکه نظامیان طالبان برای خودداری از حمله علیه نیروهای ایتالیایی مستقر در افغانستان را بی پایه و اساس قلمداد کرد.

در بیانیه مذکور آمده است: در دوره زمامداری برلوسکونی هیچ نوع پرداختی و در هر شکل ممکن به شبه نظامیان طالبان صورت نگرفته است. اما از اینکه آیا این اقدام توسط دولت قبلی صورت گرفته باشد، بی اطلاع هستیم.

در همین راستا روزنامه تایمز لندن اخیراً با انتشار گزارشی در زمینه فوق و به نقل از محمد اسماعیل یکی از فرماندهان طالبان ضمن تأیید خبر پرداخت ده‌ها هزار دلار به عنوان رشوه از سوی مقامات امنیتی ایتالیا به نیروهای طالبان اعلام کرده است که این معامله در سال گذشته و با هدف تضمین امنیت نیروهای ایتالیایی مستقر در منطقه سالوبی واقع در شرق کابل به وقوع پیوسته است.

وی عنوان کرده است که براساس معامله مذکور نظامیان طالبان در قبال دریافت مبلغی وجه نقد از هرگونه حمله نظامی علیه نیروهای ایتالیایی در هر نقطه‌ای از خاک افغانستان به ویژه هرات و حتی در خاک پاکستان خودداری خواهند کرد.

وی افزود که نیروهای ایتالیایی نیز متقابلاً متعهد شده‌اند که در حملات نیروهای ناتو علیه شبه نظامیان طالبان شرکت نکنند.

پیشینه این موضوع به هنگام حضور نیروهای ایتالیایی در منطقه سالوبی باز می‌گردد. در هنگام حضور نیروهای ایتالیایی در منطقه مذکور هیچ گونه حمله‌ای از سوی طالبان علیه نظامیان ایتالیایی رخ نداد ولی با خروج نیروهای ایتالیایی از منطقه مذکور و استقرار نظامیان فرانسوی در منطقه سالوبی در فاصله کوتاهی و در جریان کمین نیروهای طالبان بالغ بر 10 نفر از سربازان فرانسوی کشته شدند که این امر یک جنجال سیاسی بزرگ در فرانسه به وجود آورد.

این افتضاح نه تنها ضربه‌ای برای وجهه بین‌المللی ایتالیا محسوب می‌شود، بلکه موجب اعتراض و انتقاد شدید متحدان ایتالیا در ناتو علیه ایتالیا نیز خواهد شد. در این ارتباط یکی از افسران ارشد ناتو در کابل به روزنامه تایمز گفته است که پرداخت پول از سوی ایتالیا برای حفظ جان سربازان آن کشور می‌تواند تا حدی قابل تأمل باشد ولی اینکه ایتالیا با خودداری از اطلاع رسانی به دیگر متحدن خود اسباب کشته شدن نظامیان ناتو را فراهم کرد به هیچ وجه نمی‌تواند پذیرفتنی باشد. 

نظر شما :