چرا لاریجانی به کره شمالی نرفت؟

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۶۰۳۰ اخبار اصلی

دیپلماسی ایرانی : هفته گذشته خبرگزاری‌های داخلی از سفر قریب‌الوقوع سخنگوی مجلس به پیونگ یانگ خبر دادند. بر اساس این خبر بنا بود علی لاریجانی پس اقامتی سه روزه در کره شمالی به پکن برود. اما تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که وی سفر خود را به دلیل بیماری به تاخیر انداخته ، هرچند که زمانی دقیق برای سفر لاریجانی پس از بهبودی مشخص نشده است.

  خبرگزاری اسوشیتدپرس ضمن مخابره این خبر این نکته را خاطرنشان کرده که ایالات متحده کرده شمالی را به دست داشتن در فعالیت‌های موشکی ایران متهم می‌کند. از سوی دیگر در گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل که در ماه می منتشر شد نام چین نیز به عنوان کشوری واسطه در انتقال تجهیزات موشکی و هسته‌ای به ایران مطرح شده بود. هرچند که چین با استفاده از رای وتوی خود از انتشار این گزارش از سوی سازمان ملل جلوگیری کرد اما از آن پس شماری از مقامات آمریکایی موضوع را مورد توجه قرار داده و پکن را برای قطع روابط با جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داده اند.

 این خبرگزاری آمریکایی در ادامه گزارش خود می‌نوسید، جسین سبحانی‌نیا، از اعضای مجلس موضوع به تعویق افتادن این سفر را تایید کرده و روابط عمومی مجلس نیز دلیل آن را بیماری لاریجانی عنوان کرده است اما یکی دیگر از اعضای مجلس این نکته را خاطرنشان کرده که لاریجانی به دلیل اینکه دیدار برنامه‌ریزی شده‌ای با مقامات عالی‌رتبه کره شمالی نداشته، از سفر به این کشور خودداری کرده است.

 اسوشیتدپرس به نقل از این مقام که نامی از وی برده نشده گزارش داد: در برنامه سفر ملاقات با مقاماتی که به اندازه کافی رده بالا باشند گنجانده نشده بود، به همین دلیل سخنگوی مجلس سفر خود را به تاخیر انداخته است. این در حالی است که پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی که در دهه 1980 به پیونگ یانگ سفر کرده بود، هیچ یک از سخنگو‌های مجلس ایران به کره شمالی سفر نکرده‌اند. گفتنی است مقامات ایران و کره شمالی تاکید دارند که در جبهه‌ای مشترک علیه آمریکا و غرب مبارزه می‌کنند.

 از سوی دیگر هر دو مشور به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود هدف تحریم‌های شورای امنیت قرار گرفته‌اند. اما با وجود نزدیکی روابطی که تهران و پیونگ یانگ برآن تاکید دارند، خودداری مقامات عالی رتبه کره شمالی از ملاقات با لاریجانی یا دست کم بی توجهی آنها به این سفر موجب شده که سخنگوی مجلس سفر خود را به تاخیر بیاندازد. این در حالی است که در مورد به تعویق افتادن سفر به چین که بنا بود چهارشنبه هفته جاری انجام شود، توضیحی ارائه نشده است.

 گفتنی است اخیرا برخی گزارش‌ها از کاهش سرمایه‌گذاری‌های چین و پرهیز این کشور از عقد قرار داد‌های جدید با ایران خبر می‌دهد. در چند ماه اخیر مقامات خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا سفر‌های مکرری به چین داشته‌اند و گفته می‌شود که در دستور کار این سفر‌ها موضوع روابط چین با ایران و محدود کردن آن مطرح بوده است.

 



نظر شما :