با زیرزمینی شدن فعالیت‌های هسته‌ای

غرب و آژانس ابراز نگرانی کردند

۱۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۵۹۵۹ پرونده هسته ای
تازه‌ترین گزارش مقامات جاسوسی غرب حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در حال انتقال حساس‌ترین بخش فعالیت‌های هسته‌ای، یعنی تولید سوخت به تاسیسات نظامی زیرزمینی است که خارج از شهر قم قرار داشته و به شدت از آن محافظت می‌شود.
غرب و آژانس ابراز نگرانی کردند

دیپلماسی ایرانی: تازه‌ترین گزارش مقامات جاسوسی غرب حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در حال انتقال حساس‌ترین بخش فعالیت‌های هسته‌ای، یعنی تولید سوخت به تاسیسات نظامی زیرزمینی است که خارج از شهر قم قرار داشته و به شدت از آن محافظت می‌شود. به این ترتیب ریسک حملات هوایی علیه این تاسیسات کمتر شده و در عین حال مقامات ایرانی امیدوارند که زیر زمینی کردن تاسیسات ریسک حمله‌های سایبری را نیز کاهش دهد.

فریدون عباسی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران، و شماری از رسانه‌های رسمی ایرانی از انتقال حجم قابل توجهی از فعالیت‌های تولید سوخت هسته‌ای به زیر زمین خبر داده و تاکید می‌کند که روند تولید مواد هسته‌ای در حال شتاب گرفتن است.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می‌نویسد: این موضوع که ایرانیان از شتاب گرفتن و زیر زمینی شدن فعالیت‌های هسته ای خود سخن می‌گویند،‌ نگرانی و تردید بسیاری از مقامات جاسوسی آمریکا و اروپا را برانگیخته کرده و آنها این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که شاید هدف تهران تولید بمب هسته‌ای باشد.

این در حالی است که عباسی در مصاحبه‌های اخیر خود این نکته را یادآور شده که جمهوری اسلامی دیگر در خصوص طرح تبادل سوخت مذاکره نخواهد کرد.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه می‌گوید: «جمهوری اسلامی از زیرزمینی کردن فعالیت‌ها در سایت‌هایی در نزدیکی قم خبر می‌دهد که دو سال خبر اوباما و رهبران اروپایی از وجود آنها خبر داده بودند. اما این اقدام خلاف تعهدات امنیتی سازمان ملل و دیگر قوانین منع اشاعه است.»

با این حال وی بر این گمان است که بازرسان بین‌المللی می‌توانند بر این تاسیسات زیرزمینی نیز نظارت داشته باشند و در این صورت مانیتور فعالیت‌های هسته‌ای ایران در صورتی که ماهیت تسلیحاتی داشته باشد، آسان‌تر خواهد بود.

این در حالی است که نیویورک تایمز در گزارشی دیگر از دستیابی ایران به تجهیزات تازه‌ای خبر داده است که به تسریع روند تولید سوخت هسته‌ای کمک می‌کند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از گزارش‌ بازرسان هسته‌ای بین‌المللی مدعی شده که به این ترتیب ایران می‌تواند پس از سال‌ها تاخیر در تولید سوخت هسته‌ای که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شده بود، اکنون با شتاب بیشتری این فعالیت ‌ها را پیش ببرد.
گفتنی است گزارش جدید بازرسان در حال حاضر دست به دست در بین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌چرخد و در آن تاکید شده که سانتریفوژ‌های جدید ایران سرعت تولید سوخت هسته ای را بالا می‌برند.

چندی پیش محمود احمدی‌نژاد ، رئیس جمهور ایران از رونمایی تجهیزات جدید هسته‌ای ساخت ایران خبر داده بود.

یک کارشناس عالی‌رتبه هسته‌ای در خصوص اقدامات جدید ایران گفت: «سانتریفوژ‌های جدید با سرعت بیشتری می‌چرخند و به همین دلیل تولید سوخت شتاب می گیرد.»

وی افزود: «اما آن‌چه ما را نگران می‌کند این نیست که ایران چه چیزی به بازرسان نشان می‌دهد، بلکه این است که اکنون جمهوری اسلامی بر نحوه تولید مواد هسته‌ای اشراف دارد.»

گفتنی است در بخش دیگری از گزارش بازرسان هسته‌ای بین‌المللی به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره شده است.

این گزارش در اوایل سال جاری منتشر شد و در آن در خصوص احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شده بود.

به گفته یک دیپلمات در وین که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به ذکر نام خود نیست، در گزارشی که پیش‌نویس آن عصر جمعه بین اعضای آژانس توزیع شده نسبت به ادامه خودداری تهران از پاسخ به سئوالات مطرح شده ابراز نگرانی شده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای از وارد چرخه شدن نسل دوم سانتریفوژ‌های ایرانی ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده است که نسل جدید سانتریفوژ‌ها به ایران امکان می‌دهد 3 برابر سرعت کنونی سوخت هسته‌ای تولید کند. مقامات آمریکایی به شدت در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش وال استریت ژورنال مقامات آمریکایی بر این باورند که انتشار بیانیه جدید از سوی آژانس از عمق نگرانی بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران حکایت دارد.

به گفته وی این نگرانی در ارتباط با احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، البته این اتهامی است که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

ویتور در این زمینه می‌گوید: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی نگرانی‌های بنیادینی در خصوص ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خصوص تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم دارند و تهران باید هرچه سریعتر و بدون فوت وقت این نگرانی‌ها را از بین ببرد.» 

نظر شما :