موافقت ترکیه با میزبانی سپر آمریکایی

۱۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۵۹۵۵ سرخط اخبار

العالم : درحالی وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا را برای روسیه خطرناک توصیف کرد که خبرها از موافقت ترکیه با استقرار رادارهای آمریکایی برای اجرای این طرح در خاک این کشور حکایت دارد.این اقدام ترکیه در حالی صورت می گیرد که آمریکا آشکارا قصد خود را از اجرای چنین طرحی مقابله با جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است و در چنین شرایطی توجیه آنکارا برای موافقت با این طرح به مثابه جولان بر روی لبه تیغی است که واشنگتن آن را تدارک دیده است.

با وجود این که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و اسلامی به ویژه با روی کار آمدن اسلام گرایان، مناسبات خود را بیش از پیش گسترش داده اند؛ بی شک استقرار سپر موشکی آمریکا و ناتو در خاک ترکیه گامی معکوس در روند مناسبات روبه رشد کنونی خواهد بود و در راستای ملاحظات منافع کشورهای همسایه نیست و با اعتراضات جدی در این خصوص همراه خواهد بود.اخبار موافقت ترکیه با استقرار سپر موشکی آمریکا در شرایطی مطرح شده است که پیشتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سال گذشته (آبان ماه ۸۹) در دیدار با رییس جمهور آمریکا در نشست سران گروه ۲۰، ۵ شرط را برای این منظور اعلام کرده بود.ادامه….

۱) سیستم سپر موشکی نباید یک کشور مشخصی را هدف قرار دهد.

۲) همه اقدامات باید در چارچوب ناتو صورت گیرد .

۳) محل استقرار سیستم دفاع موشکی مساله حایز اهمیتی است که باید لحاظ شود.

۴) این که فرماندهی آن به عهده چه کسی خواهد بود.

۵) این طرح باید شامل کل ترکیه باشد نه یک منطقه آن.

اگر چه این شروط دغدغه های کشورهای همسایه را مرتفع نمی کند و به نظر می رسد تلاشی بوده است برای کم کردن این دغدغه ها، با این وجود این پرسش پیش می آید که آیا خواسته های ترکیه دراین زمینه کاملا برآورده شده است یا این که آنکارا در نهایت در برابر واشنگتن دستان خود را به علامت تسلیم بالا برده و ملاحظات کشورهای همسایه را نایده گرفته است.

در چنین شرایطی منابع خبری ترکیه روز جمعه (۱۱ شهریور) اعلام کردند که سلجوق اونال سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است که آنکارا در طرح سپر موشکی ناتو مشارکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که تصمیم به اجرای طرح سپر موشکی در نشست لیسبون اتخاذ و برنامه ریزی در این زمینه نیز آغاز شده و بر اساس این تصمیم رادارهایی که از سوی آمریکا برای اجرای طرح سپر موشکی در اختیار ناتو قرار داده شده در ترکیه مستقر خواهد شد.

وی در توجیه موافقت ترکیه با طرح سپر موشکی عنوان کرده است که استقرار این رادارها در ترکیه در راستای عضویت آنکارا در ناتو صورت می گیرد و قدرت دفاعی کشور را افزایش خواهد داد.

این درحالی است که یک مسوول نظامی آمریکا پیش از این در گفت وگو با روزنامه “وال استریت ژورنال” اعلام کرده بود که آمریکا در سال جاری قصد استقرار رادارهای متعلق به طرح سپر موشکی در ترکیه را دارد.

بر اساس برنامه ایجاد سپر موشکی تا سال ۲۰۱۸ آمریکا قصد دارد که تجهیزات اطلاع رسانی و آتشباری خود را در کشورهای اروپایی مستقر کند.

روسیه: سپر موشکی آمریکا خطرناک است

در همین حال “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه کماکان در واکنش به استقرار سپر موشکی آمریکا گفت: این اقدام ایالات متحده برای روسیه و نیروی راهبردی هسته ای این کشور خطر جدی محسوب می شود.

لاوروف افزود: آمریکا در نظر دارد سامانه موشکی اروپا را با مشخصاتی که واشنگتن تعیین کرده است، ایجاد کند که برای نیروی هسته ای راهبردی روسیه خطرآفرین خواهد بود.

گسترش نامحدود امکانات پدافند موشکی یک طرف، نیاز برای اقدامات جبران کننده را برای طرف دیگر بوجود می آورد تا خطر کاهش توانمندی نیروی بازدارنده خود را از بین ببرد و این مساله بی شک به زیان منطقه و از جمله باعث دامن زدن به مسابقه های تسلیحاتی می شود.

از این روز مساله امنیت موشکی قاره اروپا با توجه به طرح سپر موشکی آمریکا که قرار است در قاره اروپا مستقر شود، مهم ترین مساله مورد اختلاف مسکو و واشنگتن است.

مقامات روس، استقرار سیستم پدافند موشکی آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه را تهدیدی برای امنیت راهبردی خود می دانند و به طور مکرر هشدار داده اند که در صورت استقرار تسلیحات آمریکایی در کشورهای مجاور، تدابیر متقابل را اتخاذ خواهند کرد.

همچنین “دمیتری راگوزین” نماینده ویژه روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” اعلام کرده است که روسیه با استقرار تسلیحات راهبردی آمریکا در دریای سیاه مخالف است و آن را غیرقابل قبول می داند.

راگوزین در جمع خبرنگاران گفت: با استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در منطقه دریای سیاه حتی در صورت اینکه منافع راهبردی ما را هدف نگیرد، مخالف هستیم.

نماینده روسیه در ناتو تاکید کرده است که روسیه استقرار سامانه موشکی در دریای سیاه را که به پر شدن این فضای آبی با رزمناو و تسلیحات پیشرفته کشورهای خارج از منطقه منجر خواهد شد، غیر قابل قبول می داند.

 

نظر شما :