نارضايتى افغان ها از فعاليت هاى خشونت بار ناتو

۰۷ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۵۹ اخبار اصلی
افزايش آمار مرگ و مير ناشى از حملات هوايى نيروهاى آمريکايى و ناتو عليه نيروهاى طالبان در افغانستان، موجب ناکامى نيروهاى غربى در دستيابى به اهداف خود شده است و از طرف ديگر به نيروهاى راديکال و تروريستى چون القاعده کمک مى‌کند نيروهاى بيشترى را جذب خود کنند.

افزايش آمار مرگ و مير ناشى از حملات هوايى نيروهاى آمريکايى و ناتو عليه نيروهاى طالبان در افغانستان، موجب ناکامى نيروهاى غربى در دستيابى به اهداف خود شده است و از طرف ديگر به نيروهاى راديکال و تروريستى چون القاعده کمک مى‌کند نيروهاى بيشترى را جذب خود کنند.

 

تعداد بالاى تلفات غيرنظاميان در جريان اين حملات که از سوى ناتو و نيروهاى ائتلافى به رهبرى آمريکا صورت گرفته، باعث تظاهرات مردم خشمگين افغانستان و تقاضا براى استعفاى حامد کرزاى شده است. نادر نادرى، يکى از فعالان حقوق بشر در افغانستان مى‌گويد «اين حملات هوايى باعث خشم و سرخوردگى شديد مردم شده است. بسيارى از مردم مى‌پرسند چرا نيروهاى آمريکايى و ناتو با عمليات زمينى به اهداف خود حمله نمى‌کنند.»

 

بر اساس گزارش خبرگزارى رويترز، تنها موجب مرگ پنجاه روستايى در ناحيه شيندند در غرب استان هرات شده است. همچنين بر اساس گزارش کميته بين‌المللى صليب سرخ، طى اين حملات بيش 173 خانه مسکونى ويران شده‌اند و موجب بى‌خانمانى 2 هزار افغان شده‌اند.

 

در اين ميان، حامد کرزاى هم به مقام‌هاى ناتو هشدار داده است، که صبر مردم افغانستان به تدريج تمام مى‌شود. وحيد مجاهد، يک تحليلگر سياسى و نظامى که با دولت طالبان نيز همکارى داشته است، مى‌گويد: «مرگ غيرنظاميان موجب افزايش قدرت و محبوبيت طالبان شده است.»

 

به گفته وحيد مجاهد، در دوران اشغال افغانستان توسط ارتش شوروى نيز حملات هوايى که موجب بى‌خانمانى و مهاجرت بسيارى از مردم افغانستان به کشورهاى همسايه شد، زمينه اجتماعى مناسبى را براى تقويت گروه‌هاى شبه‌نظامى فراهم کرد.

 

خشم و خصومت روزافزون مردم افغانستان نسبت نيروهاى خارجى حاضر در اين کشور که همچنان مشغول مبارزه با نيروهاى طالبان هستند، موجب شده است تا ناتو استراتژى حملات هوايى خود را که به عنوان پوششى براى نيروهاى زمينى خود به کار مى‌برد، مورد تجديدنظر قرار دهد. آلمان نيز که اخيرا سه سرباز خود را در جريان بمب‌گذارى نيروهاى طالبان از دست داد، مى‌گويد نيروهاى غربى بايد شيوه عملکرد خود در افغانستان را مورد تجديدنظر قرار دهند.

جرج بوش رييس جمهور آمريکا و ياپ دوهوپ شفر، دبيرکل ناتو نيز در ديدارى که روز دوشنبه 21 در تگزاس با يکديگر داشتند، اعلام کردند که ناتو و نيروهاى ائتلافى تلاش خواهند کرد تا موجب کاهش تلفات غيرنظاميان شوند، اما در عين حال تقصير اصلى را متوجه طالبان کردند که از مردم عادى به عنوان يک سپر انسانى استفاده مى‌کند.

 

آمار بالاى مرگ و مير غيرنظاميان در حملا هوايى اخير، براى بسيارى از مردم افغانستان يادآور حملات هوايى ارتش شوروى در ماه مارس 1979 است که موجب مرگ 20 هزار غيرنظامى در ماه‌هاى آغازين اشغال 10 ساله افغانستان توسط شوروى شد.

 

به گفته نادرى، در آغاز حملات آمريکا و نيروهاى ائتلافى براى سرنگونى حکومت طالبان، حملات هوايى دقيق‌تر و سنجيده‌تر صورت مى‌گرفت و آمار مرگ و مير غيرنظاميان بسيار کمتر از حال حاضر بود. اما هنگامى که هواپيماهاى آمريکايى با هدف دادن يک مجلس عروسى موجب مرگ 48 نفر شدند، اين روند به تدريج معکوس شد.

 

يوآنا نيتن، تحليلگر گروه بين‌المللى بحران، مى‌گويد «اکثر مردم افغانستان از ورود نيروهاى خارجى استقبال کردند. اما افزايش تلفات غيرنظاميان موجب تا گروهى از مردم خشمگين، به طرف ديگر درگيرى بپيوندند، حتى اگر غرابت ايدئولوژيکى هم با طرف مقابل نداشته باشند.»

 

نيروهاى آمريکايى و ناتو هم که به نقش حياتى جمايت و محبوبيت‌شان ميان مردم عادى افغانستان پى برده‌اند، مى‌گويند از حريم هوايى افغانستان با احتياط استفاده مى‌کنند و حملات هوايى عليه آن دسته از رهبران طالبان را که از غيرنظاميان به عنوان سپر انسانى استفاده مى‌کنند، متوقف کرده‌اند.

 

کميسيون مستقل حقوق‌بشر افغانستان، مى‌گويد از آغاز سال جارى بيش از 136 غيرنظامى توسط نيروهاى غربى يا نيروهاى طالبان کشته شده‌اند. سال گذشته نيز در ميان 4 هزار کشته درگيرى‌ها ميان نيروهاى طالبان و نيروهاى ائتلافى، لااقل 700 غيرنظامى وجود داشت.

بر اساس تخمين اين گروه، از اين تعداد مسئوليت مرگ 60 درصد غيرنظاميان بر عهده نيروهاى غربى و مسئوليت مرگ 40 درصد نيز بر عهده نيروهاى طالبان بوده است که با بمب‌گذارى‌هاى کور و انتحارى موجب مرگ و مير غيرنظاميان مى‌شوند.

در جريان يکى از بدترين حوادث از اين دست، در ماه مارس نيروهاى آمريکايى در نزديکى شهر جلال‌آباد به اشتباه روى نيروهاى غيرنظامى آتش گشودند و موجب مرگ 19 شهروند بى‌گناه شدند. در پى اين حادثه فرمانده نيروهاى آمريکايى در افغانستان از مرگ شهروندان افغان به دست نيروهاى آمريکايى اظهار «شرمندگى» کرد.

شان کى، تحليلگر دانشگاه وسلين در اوهايو، مى‌گويد افزايش آمار مرگ و مير غيرنظاميان افغان در ماه‌هاى اخير نشانگر تغيير ديناميسمى است که باعث شده است حملات عليه نيروهاى شبه‌نظامى طالبان تاثير معکوس ايجاد کند. کى مى‌گويد: «کمبود نير موجب شده است تا عملا امکان انجام عمليات موفقيت‌آميز و همراه با سرعت و دقت در مناطق جتنوبى افغانستان از نيروهاى ائتلافى گرفته شود.» 


نظر شما :