طلا نقش طلایی خود را بازی می‌کند

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۵۷۶۳ گفتگو
دیپلماسی ایرانی در گفتگو با سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی، به بررسی سیر صعودی افزایش نرخ طلا و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار پرداخته است.
طلا نقش طلایی خود را بازی می‌کند
دیپلماسی ایرانی: در روزهای پرتلاطم سیاسی، دنیای اقتصاد نیز در کنار بحران‌های دیگر ذهن تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده است. اروپا و امریکا که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال راه حل اساسی برای رفع این معضل هستند، ناگهان با بالا رفتن قیمت طلا مواجه شدند. سیر صعودی افزایش نرخ طلا و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار بهانه‌ای شد تا دیپلماسی ایرانی با سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی، گفتگویی داشته باشد که در زیر می‌خوانید:

 

علت اصلی بالا رفتن قیمت طلا در بازار جهانی و ایران چیست؟ آیا به تحولات سیاسی اخیر از جمله لیبی و یا به بحران اقتصادی دنیا مربوط است؟

 

تحولات کشوری همچون لیبی را نمی‌توان خیلی براین روند تاثیرگذار دانست. به این دلیل که لیبی نقش مهمی در حوزه اقتصاد دنیا و حتی درحوزه نفت نیز ندارد. ضمن آنکه در طول سه ماه گذشته جامعه جهانی به وضعیت لیبی عادت کرده بود و امروز هم که طرابلس را گرفتند باید به سمت آرامش سوق پیدا کند و نه وخامت.

اما درباره عامل اساسی تاثیرگذار، باید بحران اقتصادی و سیاسی را یکی دانست. در وهله دوم نیز افزایش شدید قیمت طلا دو عامل دارد:

1. بحران سیاسی و اقتصادی جهان که به نظر می‌رسد بیشتر بحران مالی غرب عامل اصلی باشد.

امروزه در طول 12 سال گذشته برای اولین بار با این پدیده روبرو هستیم که هم قیمت دلار میل به کاهش دارد و هم قیمت یورو. کاهش قیمت یورو مساله جدیدی است. در چنین موقعیتی که ارزهای بسیار معتبر جهان شروع به کاهش ارزش می‌کنند، کسانی که سرمایه‌هایی در این دو حوزه دارند، تلاش دارند که اموال و سرمایه‌های خود را حفظ کنند. به همین دلیل اگر زمانی دلار ارزان می‌شد، مردم آن را فروخته و یورو می‌خریدند و بالعکس. بنابراین زمانی که هم دلار و هم یورو دچار بحران شود، دیگر مردم نمی‌توانند دلار خود را فروخته و یورو بخرند، برهمین اساس سعی می‌کنند که ارز خودرا فروخته و دارایی خود را با کالای دیگر حفظ کنند. که این کالا امروزه طلاست. همانطور که می‌دانید قیمت طلا نسبت به حدود یک سال و نیم پیش تقریبا 70 تا 80 درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش ناشی از بحران مالی غرب و به ویژه در حوزه اصلی پول جهان‌روای دنیا یعنی دلار و یورو با هم است.

2. به طور کلی مصرف طلا در صنعت، تجارت و اقتصاد روبه افزایش است، در حالیکه تولید آن محدود است. به دلیل آنکه معدن است و نمی‌توان با همان سرعت که مصرف افزایش پیدا می‌کند، تولید را نیز افزایش داد. به عنوان مثال امروزه 25 تن ذخیره طلای ایران است که ظرف چند سال گذشته خریداری و دپو شده است.

 

صحبت از ذخیره طلا در ایران کردید، با توجه به اینکه اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی گره نخورده، چرا نوسانات قیمت طلای جهان بر میزان قیمت طلا در ایران هم تاثیرگذار بوده است؟

 

همیشه به همین شکل بوده است. افزایش قیمت طلا به جذب یا عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی ارتباطی ندارد. امروزه ارزش کالاهای وارداتی به ایران سال به سال نسبت به وزن آن گرانتر می‌شود. به عبارت دیگر تحریم‌ها و تورم جهانی بر واردات ایران تاثیرگذار است. در عین حال زمانی‌که قیمت طلا در جهان افزایش پیدا می‌کند، در ایران نیز بالا می‌رود، به دلیل آنکه ما در ایران تولید طلا نداریم. همچنین زمانی که قیمت طلا نیز پایین می‌آید، به این دلیل که رشد اقتصادی در جهان کم شده، سرمایه‌گذاران نیز با توجه به عدم اعتماد به ثبات اقتصادی در آینده، دارایی‌های خود را تبدیل به طلا می‌کنند.

نقشی که امروزه طلا در بازار اقتصادی دنیا بازی می‌کند، نقشی است که از زمان کشف آن تا به امروز داشته است. طلا فلز فسادناپذیر کم‌یابی است که قابلیت ورقه ورقه شدن دارد و می‌تواند در شرایط بحرانی به عنوان جایگزین پول و سرمایه‌گذاری‌ها قرار بگیرد. 

 

تحولات اخیر بر قیمت نفت چه تاثیری خواهد داشت، شما اشاره کردید که لیبی در بازار نفت جهانی نیزسهم چندانی ندارد، بنابراین اگر آرامش به این کشور بازگردد و دوباره وارد بازار نفت شود، باز هم نمی‌توان گفت که تاثیر و یا تغییر چندانی در بازار نفت خواهد داشت؟

 

خیر، لیبی روزی کمتر از یک میلیون بشکه دارد که این میزان به معنای یک درصد کل مصرف جهان است. مساله اساسی و مهم این است، زمانی‌که رشد اقتصادی اروپا و امریکا به ویژه آلمان کاهش پیدا می‌کند- به دلیل آنکه مصرف‌کنندگان بزرگ نفت هستند- به بازار القا می‌کند که مصرف نفت پایین آمده و همین امر سبب کاهش جدی قیمت نفت در بازار جهانی می‌شود.  

 

نظر شما :