اروپایی‌ها در سوریه امریکا را تنها می‌گذارند؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۵۶۴۸ اخبار اصلی
ایالات متحده امریکا با اظهارات آتشین علیه سوریه و تقاضا برای کنار گیری بشار اسد از قدرت جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای به پا کرد. در عین حال همراهی اروپایی‌ها با باراک اوباما در این رابطه نیز بر حجم گستردگی اعتراض‌های رسانه‌ای افزود.
اروپایی‌ها در سوریه امریکا را تنها می‌گذارند؟
دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا با اظهارات آتشین علیه سوریه و تقاضا برای کنار گیری بشار اسد از قدرت جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای به پا کرد. در عین حال همراهی اروپایی‌ها با باراک اوباما در این رابطه نیز بر حجم گستردگی اعتراض‌های رسانه‌ای افزود. در همین رابطه گفته می‌شود امریکایی‌ها تلاش دارند تحریم‌های تازه‌ای را به ویژه در زمینه نفت و گاز علیه حکومت سوریه وضع کنند. اتفاقی که احتمالا نه در فضای شورای امنیت به دلیل وتوی روسیه و چین بلکه به طور یک‌جانبه رخ خواهد داد. اما این تهدیدها تا چه اندازه می‌تواند بر فعالیت‌های حکومت سوریه تاثیر بگذارد؟

روزنامه القدس العربی، در تحلیلی به نقل از خبرگزاری فرانسه، می‌نویسد: کارشناسان امریکایی معتقدند که تقاضای دولت اوباما برای کناره‌گیری اسد از قدرت اتفاق بزرگی در قبال تحولات سوریه محسوب می‌شود. ولی این اتفاق صرفا در حد حرف باقی می‌ماند اگر شرکای بزرگ اقتصادی سوریه تحرکات عملی علیه دمشق انجام دهند. اوباما پس از گذشت پنج ماه از ناآرامی‌های سوریه که به گفته سازمان ملل دو هزار کشته بر جای گذاشته، خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت و اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه دمشق شده است ولی پرسش این است که آیا این تهدید امریکایی‌ها اثری بر اسد و سیاست‌هایش خواهد گذاشت؟

دشمنان سیاسی اوباما بر این اعتقادند که وی بیش از اندازه تامل کرد تا از اسد بخواهد از قدرت کنار رود. ولی کارشناسان می‌گویند علت انتظار اوباما این بوده که وی منتظر بود هم‌پیمانان اروپایی‌اش این تقاضا را مطرح کنتد تا پس از آن او نیز از اسد بخواهد از قدرت کنار رود. اوباما اکنون این کار را کرده است و علاوه بر آن خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه و نظام اسد به ویژه هر گونه واردات محصولات نفتی و گازی آن به خاک امریکا شده و همچنین دستور داده است که دارایی‌های دولت سوریه در امریکا بلوکه شوند. ولی مسئله‌ای که در این جا وجود دارد این است که میزان داد و ستد امریکا و سوریه بسیار ناچیز است و دارایی‌های آنها در امریکا نیز کوچک‌تر از آن چیزی است که با بلوکه شدن آنها تاثیری بر حکومت سوریه بگذارد. خریدار محصولات نفتی و گازی سوریه بیشتر اروپایی‌ها هستند. به گفته مقامات امریکایی در سال 2009 اروپایی‌ها روزانه 184 هزار بشکه نفت از سوری‌ها خریداری می‌کنند و این در حالی است که در چنین وضعیت اقتصادی آنها چندان تمایل ندارند که منابع وارداتی انرژی خود را از سوریه قطع کنند.

جوشوا لاندیس، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما در امریکا در این باره می‌گوید: «ایالات متحده نمی‌تواند به صورت یک جانبه سوریه را تحریم کند. همه هدف امریکا این است که با استفاده از جایگاه رهبری‌اش در جامعه غربی اروپایی‌ها را در این اعمال تحریم‌ها با خود همراه کند. ولی اروپایی‌ها چندان تمایلی برای این همراهی از خود نشان نمی‌دهند.» وی در ادامه به تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران، سودان و کره شمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: «امریکا در آن مرحله هیچ سودی از این تحریم‌ها نبرد به ویژه این که چین و روسیه فورا تحریم‌ها را نقض می‌کردند، اکنون نیز همین اتفاق می‌افتاد، علاوه بر آن اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها بر سر تحریم سوریه قصد ندارند با امریکا همراه شوند.» این در حالی است که به گفته صندوق بین‌المللی پول صادرات نفت و گاز تنها یک سوم درآمد سوریه را تشکیل می‌دهد و تحریم این صنعت نمی‌تواند مشکلی برای این کشور ایجاد کند. از سویی صادارت نفت سوریه آن قدر ناچیز است که تاثیر چندانی بر قیمت جهانی نفت نیز نمی‌گذارد.

اندرو تابلر، یکی از کارکنان مرکز سیاسی مطالعات خاورمیانه در این باره می‌گوید: «نفت سوریه سنگین و فراوری آن سخت است برای همین چندان مورد استقبال بازارهای نفتی چین و هند قرار نگرفته است. برای همین بیشتر نفت تولیدی سوریه متوجه کشورهای اروپایی است.» البته عده‌ای از کارشناسان می‌گویند تحریم نفتی سوریه می‌تواند به اقتصاد آن ضربه وارد آورد و نظام آن را در تنگنا قرار دهد.

 

نظر شما :