پیام انتخاب سفیر جدید ایران در سوریه

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۵۶۲۶ سرخط اخبار
روزنامه شرق - در ادامه اعمال تغییرات دستگاه دیپلماسی، سفیران جدید ایران در اسلام‌آباد، مانیل و دمشق تعیین شدند که به زودی عازم محل ماموریت خود می‌شوند ماموریتی که شاید تنها برای سفیر ایران در سوریه سخت و در عین حال مهم و استراتژیک باشد.

بر اساس این گزارش، پس از انتصاب برقعی، آهنی و زهره‌وند به عنوان سفیران جدید ایران در ژاپن، فرانسه و افغانستان، بنا به پیشنهاد علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و با تایید رییس‌جمهور، علیرضا حقیقیان سفیر پیشین ایران در ارمنستان به عنوان سفیر جدید کشورمان در پاکستان انتخاب شده و در خاتمه ماموریت ماشاالله شاکری عازم اسلام‌آباد خواهد شد. علی‌اصغر محمدی نیز به عنوان سفیر جدید ایران در فیلیپین برگزیده شده و به زودی عازم مانیل پایتخت این کشور می‌شود. همچنین محمد رئوف شیبانی، معاون خاورمیانه و مشترک‌المنافع وزارت خارجه کشورمان به جای سیداحمد موسوی به عنوان سفیر جدید ایران در سوریه راهی دمشق می‌شود.

شیبانی پیش از این و در آبان 1388 به‌عنوان معاون خاورمیانه و مشترک‌المنافع وزارت خارجه جایگزین حسین شیخ‌الاسلام شد. سفیر جدید ایران در حالی عازم سوریه خواهد شد که برخی کشورهای غربی و عربی سفیران خود در دمشق را در پی بروز ناآرامی‌های چند ماه اخیر در این کشور فراخوانده‌اند. همچنین انتصاب نماینده جدید ایران در سوریه دو روز پس از آن صورت گرفت که رییس‌جمهوری آمریکا رسما خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شد.»

با این حال ایران با اعزام این دیپلمات به سوریه که پیش از این جایگاهی در سطح معاون وزیر خارجه داشت از یک سو پیام روشن تداوم دفاع تهران از سوریه برای جهانیان را مخابره کرد و از سوی دیگر با اعمال تغییرات در سطح مدیریت سفارتخانه خود در دمشق زمینه انتقال بهتر دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در قبال تحولات سوریه را فراهم کرد.

در همین رابطه علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران چندین بار تاکید کرده بود که دولت سوریه باید به مطالبات مشروع مردم پاسخ دهد. این همان انتقادی است که کشورهای غربی و عربی با توسل به آن و بهانه‌هایی دیگر، دایره اعمال فشار علیه دولت بشار اسد به منظور کناره‌گیری از قدرت را تنگ‌تر کرده است.

با این حال تهران با وجود انتقاداتی که نسبت به نحوه مدیریت بحران در سوریه دارد به هیچ‌وجه موافق منتقدان اسد برای کناره‌گیری از قدرت نیست. چرا که سوریه برای تهران در منطقه خاورمیانه دارای جایگاهی استراتژیک است. روابط ایران و سوریه موفق‌ترین و تاثیرگذارترین دستاورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ به شمار می‌رود. این رابطه در 30سال گذشته از پیچ و خم‌های بسیاری عبور کرده و بارها در لحظه‌ای که همه منتظر گسست آن بودند، توانسته به سلامت از معرکه اختلاف‌های مقطعی گذر کند.

هرچندکشورهایی که تا همین چند هفته پیش از متحدان مهم سوریه محسوب می‌شدند، مثل روسیه و ترکیه، به انتقاد شدید از نظام دمشق می‌پردازند، ایران همچنان از سوریه حمایت می‌کند و همین امر نیز تا حدودی بر روابط تهران- آنکارا سایه انداخته است چرا که دو کشوری که در سال‌های اخیر، روابط مستحکمی با یکدیگر داشتند و حتی هر دو به سوریه به عنوان هم‌پیمانی قابل اعتماد نگاه می‌کردند در شتاب تحولات منطقه از یکدیگر جدا شدند و ایران بر موضع حمایت از سوریه باقی ماند و آنکارا به مسیر دیگری افتاد. روابط رو به رشد و مستحکم سال‌های اخیر تهران و آنکارا نیز باعث نشد که تهران از حمایت خود از دولت اسد دست بکشد.

چندی پیش هفته‌‌نامه «صبح صادق»، ارگان سپاه پاسداران نیز در یادداشتی اعلام کرد «همه دنیا از نوع روابط ایران با سوریه آگاه است و ایران هم نباید آن را پنهان نگه دارد. این در حالی است که روابط ایران با ترکیه سرگذشتی پرفراز و نشیب داشته است و اگر حکومت اسلامی ناچار به انتخاب باشد، بین سوریه و ترکیه سوریه را انتخاب خواهد کرد.

بر همین اساس است که با وجود تداوم ناآرامی‌ها در سوریه ماموریت محمد رئوف شیبانی به عنوان سفیر جدید در این کشور سخت جلوه می‌کند؛ ماموریتی که باید در کنار حفظ مناسبات دیپلماتیک میان تهران – دمشق پیامی باشد مبنی بر خواست ایران برای فروکش کردن ناآرامی‌ها و بازگشت آرامش به حاکمیت دولت بشار اسد.

نظر شما :