تا ایران پشت اسد است، ترکیه و غرب بازنده‌اند

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۵۶۰۲ اخبار اصلی
به رغم این که ایالات متحده امریکا و اروپا روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌هایی فشارهای تازه‌ای را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وارد آوردند و از او خواستند که از قدرت کنار رود ولی از آن سو روسیه به جمع مخالفان فشار به اسد پیوست و خواستار دادن فرصت بیشتر به وی برای انجام اصلاحات وعده داده شده‌اش شد.
تا ایران پشت اسد است، ترکیه و غرب بازنده‌اند
دیپلماسی ایرانی: به رغم این که ایالات متحده امریکا و اروپا روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌هایی فشارهای تازه‌ای را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وارد آوردند و از او خواستند که از قدرت کنار رود ولی از آن سو روسیه به جمع مخالفان فشار به اسد پیوست و خواستار دادن فرصت بیشتر به وی برای انجام اصلاحات وعده داده شده‌اش شد. به ویژه این که اسد روز پنج‌شنبه به اطلاع بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم رساند که عملیات نظامی علیه معترضان سوری را متوقف کرده است. حرکتی که با استقبال برخی چهره‌های بارز اپوزسیون از جمله برهان غلیون قرار گرفت. با این حال عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که پس از روز پنج‌شنبه موافقان و مخالفان بین‌المللی اسد رو در روی هم قرار گرفته‌اند. از یک سو ایران، روسیه، عراق و لبنان که خواستار کاهش فشارهای بین‌المللی به اسد و دادن فرصتی بیشتر به وی برای انجام اصلاحات هستند، ایستاده‌اند و از سوی دیگر جامعه غربی یعنی ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و ترکیه که خواهان سرنگونی هر چه سریع‌تر بشار اسد هستند، صف‌آرایی کرده‌اند. در این میان برخی کشورهای عربی مثل اردن نیز سعی کرده‌اند که موضع بینابینی اتخاذ کنند. پادشاه اردن با فرستادن یک هیئت عالی‌رتبه به نمایندگی از خود به دمشق از مقامات سوری خواسته عملیات مسلحانه علیه تظاهرکنندگان را متوقف کنند و در عین حال نگرانی خود را از سرایت ناآرامی‌های سوریه به خاک خود نیز ابراز داشته است.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: روشن است که معرکه مدافعان و مخالفان بین‌المللی اسد آغاز شده است. مدافعان اسد را ایران رهبری می‌کند و در این رابطه از همه برگه‌های خود به استثنای حزب الله استفاده می‌کند. روسیه نیز تلاش دارد ضمن حفظ رابطه با جامعه غربی و ایالات متحده مواضع خود را به تهران نزدیک کند تا ضمن حفظ سوریه این متحد استراتژیکش به عنوان مدافع سیاست‌های غرب تلقی نشود.

در ادامه این یادداشت آمده است: در عین حال طرفداران و متحدان منطقه‌ای اسد نیز دست به کار شده‌اند. حادثه ایلات و تحرکات جبهه غزه که البته کار حماس نبوده و آنها هر گونه دست داشتن در این اتفاق را رد کرده‌اند، از آن طرف اظهارات نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و مقتدی صدر روحانی شیعی این کشور و در عین حال سخت‌تر شدن مواضع شیعیان مخالف بحرین که در واکنش به اظهارات ملک عبدالله، پادشاه عربستان اظهارات تهدیدآمیز و هشدارآمیزی بیان کرده‌اند، در همین حال اتفاقات صحرای سینا در مصر و کمی آن طرف‌تر فعالیت‌های کردهای ترکیه علیه آنکارا همگی اتفاقاتی است که ظرف دو روز گذشته رخ داده و باعث شده است تا این گونه برداشت شود که مدافعان بین‌المللی و منطقه‌ای اسد در برابر مخالفان او صف‌آرایی کرده‌اند.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: در حال حاضر می‌توان گفت که ایران تا آخرین لحظه از اسد حمایت خواهد کرد و بر خلاف آن چه گفته می‌شود به هیچ وجه قصد کوتاه آمدن از حمایت از او را ندارد. جالب این که در این معادله حزب الله به عنوان یکی دیگر از عناصر محور حامیان ایران و سوریه مواضعی مستقل اتخاذ کرده و سیاست خود را با اتخاذ تدابیر کامل و با توجه به تمامی جوانب پیش می‌برد. از آن طرف این گونه به نظر می‌رسد که اسرائیل دیگر آن پافشاری سابق به حفظ نظام اسد را ندارد و با تلاش برای گشودن فضای جنگ درصدد ایجاد زمینه‌های لازم برای ستیز با اسد بر آمده است. ایران این نکته را خوب می‌داند که اسرائیل از هیچ چیز برای ضربه زدن به مقاومت، سوریه و حزب الله فرو گذار نیست و از هر فرصتی برای رسیدن به این هدفش استفاده می‌کند. اسرائیل خوب می‌داند که اگر بنا باشد حزب الله تحرکات تازه‌ای نشان دهد قطعا ویرانگر خواهد بود و خسارت‌های سنگینی را متوجه اسرائیل خواهد کرد.

نویسنده در نهایت می‌نویسد: اکنون روشن شده است که ترکیه نمی‌تواند از پس ایران در حمایتش از اسد بر بیاید. اگر بنا باشد جنگی در بگیرد که یک طرف آن مدافعان سوریه و ایران باشند قطعا ترکیه و مدافعان غربی‌اش شکست خورده این میدان خواهند بود. این را باید درک کرد که ایران به خوبی به مخاطرات منطقه‌ای موجود علیه خود واقف است و اگر ببیند که قرار است به منافعش ضربه‌ای وارد آید از همه برگه‌هایش در دفع این دشمنی‌ها استفاده خواهد کرد. پس تا زمانی که رهبری حامیان اسد را ایران هدایت می‌کند نه اسد به این راحتی‌ها کنار می‌رود و نه ترکیه و اسرائیل و غرب می‌توانند رویاهای خود را تحقق بخشند.‌

 

نظر شما :