سرنوشت نامزد دموکرات ها را چه کسانی تعیین می کنند؟

۳۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۵۲۹ اخبار اصلی
اختلافات اخیر میان کلینتون و اوباما بر سر این که کدامیک بهترین نامزد حزب متبوع خود برای حضور در رقابت های نهایی انتخابات 2008 است، موجب نگرانی مقامات ارشد این حزب شده است. آنها اعلام کرده اند که در صورت ادامه حملات دو نامزد اصلی این حزب علیه یکدیگر، ممکن است وجهه دموکرات ها در میان رای دهندگان آمریکایی به شدت افول کند.
سرنوشت نامزد دموکرات ها را چه کسانی تعیین می کنند؟
این دو سناتور دموکرات بر سر تعریف وظیفه نمایندگان ارشد ( Superdelegates  ) با یکدیگر اختلاف نظر دارند. این اختلاف تا حدی است که به صورت وسیع در رسانه های آمریکا انعکاس پیدا کرده و حامیان اصلی هر یک از این دو نامزد در مورد آن اظهار نظر کرده اند. به همین جهت برخی از مقامات ارشد حزب دموکرات اعلام کرده اند که در صورت ادامه حملات دو نامزد اصلی این حزب علیه یکدیگر، ممکن است وجهه دموکرات ها در میان رای دهندگان آمریکایی به شدت افول کند.
 
نمایندگان ارشد فعالان حزبی، قانونگذاران منتخب، سناتورها و رهبران حزبی ارشدی هستند که برای انتخابنامزد نهایی حزب دموکرات در کنگره‌ ملی این حزب در ماه اوت گردهم خواهند آمد.
 
هیلاری کلینتون، سناتور ایالت نیویورک که در پی 8شکست متوالی در انتخابات مقدماتی و درون حزبی، اکنون از اصلی ترین رقیبش باراک اوباما،سناتور سیاه‌پوست ایالت ایلینویز عقب افتاده است، اظهار داشتکه نمایندگان ارشد نباید تحت تاثیر و محدودیت نتایجبه دست آمده در ایالت‌ها باشند.
 
کلینتون در جریان مبارزات انتخاباتی ‌اش در ایالت ویسکانسین که انتخاباتمقدماتی دموکرات ها در آن امروز ( 19 فوریه ) برگزار می‌شود، بیان کرد:" این نمایندگان بنا است که براساس قضاوت مستقل خود نظر بدهند، نه نتایج به دست آمده در ایالت ها."
 
این در حالی است که اوباما معتقد است نمایندگان ارشد باید از نامزدی حمایت کنند کهبر مبنای انتخابات مقدماتی و درون حزبی در سراسر کشور، بیشترین تعداد نمایندگان عادییا متعهد را احراز کرده ‌است.
 
وی به دنبال کسب سلسله پیروزی‌ هایش درایالت‌ های ویرجینیا، واشنگتن دی سی و مریلند اکنون در مقایسه با رقیبش کلینتون ازتعداد بیشتری نماینده‌ متعهد (Pledged delegates ) برخوردار بوده و امیدوار است باپیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت ویسکانسین و انتخابات درون حزبی در هاوایی درروز سه ‌شنبه موفقیت‌های خود را همچنان تداوم بخشد.
 
برخی از دموکرات ها معتقدند که تصمیم گیری پشت درهای بسته در مورد نامزد اصلی این حزب برای شرکت در دور نهایی انتخابات 2008 آمریکا در واقع بی اعتنایی به آرای مردم و حامیان دموکرات بوده و می تواند موجب خدشه دار شدن اعتبار این حزب شود.
 
این در حالی است که برخی دیگر می گویند که در صورت رقابت شانه به شانه اوباما و کلینتون پس از اتمام رای گیری مقدماتی و درون حزبی، نمایندگان ارشد حزب دموکرات باید به وجدان خود رجوع کرده و فارغ از نتایج رای گیری های پیشین نامزد اصلح را انتخاب کنند.
 
در همین حال، بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست نمایندگان ارشد مستقل از چندین تماس از سوی اوباما و کلینتون به خود خبر دادند. آنها نیز وعده دادند که با اوباما، کلینتون و حتی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابقآمریکا دیدارهای خصوصی داشته باشند.
 
بروز اختلاف میان اعضای حزب دموکرات در دور مقدماتی انتخابات 2008 آمریکا، رویداد جدیدی نیست. پیش از این نیز حزب مذکور، نامزدهای این حزب را از نمایندگان احرازی در ایالت‌هایمیشیگان و فلوریدا محروم و تاریخ برگزاری انتخابات مقدماتی در آن را به وقت دیگریموکول کرد. علت این اقدام برگزاری زودتر از موعد ( 5 فوریه ) رای گیری مقدماتی در این دو ایالت اعلام شده بود.
 
چشم انداز مبهم برای هیلاری
همسیر بیل کلینتون در حالی به مبارزات خود ادامه می دهد که بر اساس گزارش ها چشم انداز روشنی برای پیروزی وی بر باراک اوباما وجود ندارد.
 
جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که سناتورباراک اوباما در این ایالت در مقایسه با کلینتون با 4 امتیاز بیشتر حائز برتری است. نامزدهای حزب دموکرات برای کسب 74 نماینده در انتخابات مقدماتی در ایالتویسکانسین به نبرد خواهند پرداخت. 20نماینده نیز در انتخابات درون حزبی امروز در ایالت هاوایی بین نامزدهای پیروز تقسیم خواهند شد.
 
بر اساس نظرسنجی گروه تحقیق آمریکا که طی روزهای پانزدهم و شانزدهم فوریه در ایالت ویسکانسین انجام گرفت، 49 درصد پاسخ دهندگان از کلینتون حمایت کرده و 43 درصد نیز اوباما را انتخاب نمودند. یک نظرسنجی مشابه توسط همین گروه در هفته گذشته رقم 50 برای کلینتون و 41 برای اوباما را به ثبت رسانده بود.
 
از سوی دیگر به نوشته هفته نامه تایم، بیل و هیلاری کلینتون که یک نسل قبل وارد عرصه سیاستشده‌اند، دیگر نفوذ سابق را روی حوزه‌های انتخاباتی ندارند و اکنون ستاد انتخاباتیکلینتون پس از صرف ‪ ۱۲۰میلیون دلار، برای کسب نتیجه در ایالاتتگزاس و اوهایو تلاش می‌کند. با این حال ناظران سیاسی شکست در این ایالت‌ها را بسیار مهلک وخطرناک می‌دانند.
 
یکی از چالش‌ هایی که ستاد کلینتون برای پیروزی در انتخاباتمقدماتی ‪ ۴مارس (‪۱۴اسفند) پیش روی خود دارد پول است، سیاستمداران با تجربهمعتقدند کلینتون برای مبارزات خود در اوهایو به حداقل ‪ ۳ تا ‪۵میلیون دلار پولنیاز دارد و این رقم در تگزاس بسیار بیشتر است.
 
مجله تایم می افزاید:" بودجه مبارزه کلینتون پس از انتخابات سه شنبه بزرگ،یعنی از زمانی که معلوم شد وی مجبور شده برای اداره امور تا ماه ژانویه ‪ ۵ میلیوندلار از دارایی‌های شخصی خود را به ستاد انتخاباتی قرض بدهد، بیشتر شده است. "
 
تایم نوشته است کلینتون اکنون حتی برای جذب ‪ ۲۵هزار دلار هم مجبور استکمک ‌دهندگان را دعوت کند. تلاش برای جلب حمایت دراین جلسات به گونه است که گزارش شده است در یکی از جلسات گفته شده بود آیا کسی حاضر است 1000دلار کمک کند.
 
در حالی که کلینتون با این وضعیت مواجه است، ماشین پول ‌سازی اوباما از طرق مختلف روزی یک میلیون دلار پول جمع آوری می کند.
 
با این حال در صورتی که اوضاع به همین منوال پیش رود، بعید به نظر می رسد که اوباما و کلینتون هیچ یک بتوانند به کسب حداقل 2025 رای نماینده های ایالتی در کمیسیون اصلی حزب متبوع خویش نایل آیند.
 
در این صورت این نمایندگان ارشد هستند که باید تصمیم گیری کنند کدام نامزد فرصت حضور را در رقابت نهایی ماه نوامبر پیدا کند.
 
این واقعیت باعث شده است تا نمایندگان ارشد حزب دموکرات نقش تعیین کننده ای در سرنوشت نامزد نهایی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و در نهایت سرنوشت آتی این حزب ایفا کنند.

نظر شما :