شانس سیاه پوست بیشتر شد

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۴۹۵ آمریکا
با پیروزی پیاپی باراک اوباما در رقابت های اولیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین کنار کشیدن رقیب اصلی جان مک کین از دور رقابت ها این احتمال که اوباما و مک کین رقبای نهایی این انتخابات در ماه نوامبر باشند، تقویت شده است.
شانس سیاه پوست بیشتر شد
به دنبال پیروزی باراک اوباما در ایالت‌های لوئیزیانا، واشنگتن و نبراسکا در دورمقدماتی انتخابات، وی نتیجه انتخابات در ایالت شمالی مین، ویرجینیا، مریلند و واشنگتن دی سی را نیز از آن خود کرد تا برای اولین بار از آغاز رای گیری مقدماتی انتخابات 2008 آمریکا از هیلاری کلینتون، نامزد پیش دیگر حزب دموکرات
پیشی بگیرد.
 
در حالى که ماراتن انتخاباتى حزب دموکرات وارد مرحله‌ جديدى شده و اوباما و کلینتون شانه به شانه یکدیگر حرکت می کنند، با کنارگیری میت رامنی از نامزدی حزب جمهوریخواه، شانس مک کین برای کسب عنوان نامزد اصلی این حزب در انتخابات 2008 بیشتر شد است.
 
رامنی 61 ساله در رقابت انتخاباتی 35 میلیون دلار هزینه کرد. وی در سخنانی در جمع هواداران خود از تصمیم اش برای کناره گیری از انتخابات خبر داد. رامنی در این سخنان بدون حمایت مستقیم از مک کین اظهار داشت:" من به طور کامل با مواضع مک کین موافق نیستم، اما در زمینه مسائل عراق و مبارزه با تروریسم با وی هم عقیده هستم."
 
اکنون رقابت برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ماه نوامبر میان مک کین سناتور 72 ساله و مایک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس، جریان دارد. اما با توجه به این که هاکابی نتوانسته است به پیروزی چندانی در ایالت های پیشین دست یابد، احتمال کنارگیری وی نیز از ادامه نامزدی بسیار زیاد است. با این حال وی همچنان با جدیت به کار خود ادامه داده و معتقد است که می تواند معجزه کند.
 
برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که اگر وضع به همین منوال پیش برود، احتمالا اوباما موفق خواهد شد که نامزدی نهایی دموکرات ها برای قرار گرفتن در مقابل نامزد اصلی جمهوریخواهان ( به احتمال زیاد مک کین ) را کسب کند.
 
بر اساس این پیش بینی، حتی اگر کلینتون موفق شود که نتایج رای گیری مقدماتی در برخی از ایالت های بزرگ را به نفع خود به ثبت برساند، اوباما تا پایان دور مقدماتی انتخابات 2008 آمریکا در ماه ژوئن، رای کافی نمایندگان ایالات را در کمیته مرکزی حزب دموکرات به دست خواهد آورد.
 
اگر اوباما موفق شود که رقابت در ایالات اوهایو و تگزاس – یا حتی یکی از این دو ایالت – را ببرد، در وضعیت بسیار خوبی قرار خواهد گرفت. او سپس باید در 8 و 11 مارس به ترتیب در ایالت های ویومینگ و می سی سی پی به پیروزی دست یابد و 41 روز بعد منتظر رقابت در ایالت پنسیوانیا باشد.
 
این فاصله زمانی بسیار اهمیت دارد. در طول این مدت، نمایندگان ارشد (Superdelegates ) دموکرات در کمیته مرکزی با یکدیگر به بحث و مجادله خواهند پرداخت تا از میان اوباما و کلینتون، یکی را انتخاب کنند.
 
نماینده ‌های ارشد، آن دسته از رهبران حزبی و فرماندارها و سناتورهایی هستند که ازطریق انتخابات مقدماتی و درون حزبی انتخاب نمی‌شوند و می‌توانند به میل خود به هرکاندیدایی رای دهند. در صورتی که این دو بتوانند از مرز حداقل آرای نمایندگان دموکرات ها در ایالت های آمریکا ( 2025 نماینده ) گذر کنند، کار نمایندگان ارشد دراین حزب بسیار مشکل خواهد شد.
 
در این صورت است که نقش عواملی نظیر احتمال بیشتر پیروزی هر یک از این نامزدها بر نامزد نهایی جمهوریخواهان باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر نظرسنجی ها نشان می دهند که در صورت راهیابی مک کین به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شانس اوباما برای پیروزی در مقابل وی از کلینتون بیشتر است.
 
با این حال، استراتژیست های تیم تبلیغاتی کلینتون معتقند که او رقیب قدرتمندتری در مقابل مک کین است، زیرا در دوران سیاسی خود و طی سوابقش در حوزه خدمات عمومی، توانسته است که جمهوریخواهان را متحمل شکست های زیادی کند.
 
به هر حال نتایج تازه ‌ترین نظرسنجی ها که توسط آسوشیتدپرس و موسسه ابیساس انجام گرفته شده است نشان می دهند که اوباما، هیلاری کلینتون را در مرحله مقدماتی و جان مک کین را در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری شکست داده و جانشین جورج بوش می‌شود.
 
نظرسنجی مشترک موسسه‌ نظرسنجی گالوپ و روزنامه‌  USA TODAYنیز برای نخستین باردر طول سال جاری از پیشتازی اوباما بر هیلاری کلینتون با امتیاز 47 درصد حکایت دارد.

البته برعکس آنچه که تصور می‌شود، عمده نظرسنجی موسسات آمریکایی درباره انتخابات، با واقعیت هایی که اتفاق می‌افتد، اختلاف اساسی دارند و نمی‌توان زیاد به آنها اتکا کرد و این موضوع در جریان انتخابات مقدماتی آمریکا بارها و بارها ثابت شده است.

بطور نمونه، تمامی نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات ایالت نیوهمشایر، حاکی از آن بود که اوباما با اختلاف دو رقمی رقیب هم حزبی خود یعنی کلینتون را شکست می‌دهد، اما در پایان رای‌گیری، مشخص شد که کلینتون شکست سختی را به رقیب خود تحمیل کرده است.

برعکس موسسات آمریکایی، آن دسته از نظرسنجی‌هایی که توسط رسانه‌ها و یا موسسات انگلیسی در آمریکا صورت گرفته، قابل اتکا و ضریب خطای آنها بسیار اندک بوده است. علت این امر شاید این باشد که گاهی اوقات مسایل سیاسی نیز با این نظرسنجی‌ها خلط می شوند و نتیجه ممکن است نوعی نظرسازی باشد.

در این دوره از انتخابات مقدماتی آمریکا، فقط ‪ ۱۳میلیون جمهوریخواه و در مقابل از حزب دمکرات ‪ ۲۰میلیون نفر، پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

اگر این روند در انتخابات سراسری تکرار شود، میزان آرای دمکرات ها بیشتر خواهد شد، اما اگر جمهوریخواهان و یا حتی بی‌تفاوتها، به هر دلیل، از جمله این که قرار است یک سیاهپوست به کرسی ریاست جمهوری آمریکا دست یابد، تحریک شده و به پای صندوق‌های رای بروند، شاید نتیجه تا حدودی تغییر کند.
 
به ویژه این که هنوز تقریبا ‪ ۹ماه به زمان انتخابات باقی مانده و اوباما درباره جزئیات مسایل اساسی داخلی و جهانی و راهکارهای آن، کمتر صحبت کرده و با گذشت زمان شاید دیگر نتواند به این سیاست پیشنهادی مشاورانش ادامه دهد.

نظر شما :