آخرین پول های رئیس جمهور

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۴۶۲ اخبار اصلی
جورج بوش در حالی آخرین بودجه پیشنهادی دوره ریاست جمهوری خود را به کنگره تقدیم خواهد کرد که پیش بینی می شود این موضوع به یکی از موضوعات بحث برانگیز میان دموکرات ها و جمهوریخواهان در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا تبدیل شود. نزاعی که بیشتر منبعث از فضای انتخاباتی این کشور خواهد بود.
آخرین پول های رئیس جمهور
 

دموکرات ها بودجه پیشنهادی سال 2009 را موضوعی بی ارتباط با دولت بوش می دانند. زیرا سال مالی 2009 از اکتبر آینده ( مهر ماه 1387 ) شروع می شود و جورج بوش از این تاریخ تا پایان دوره ریاست جمهوری اش در ماه ژانویه، فقط سه ماه در کاخ سفید خواهد بود. بدین ترتیب برنامه بودجه ای که وی برای سال 2009 تقدیم کنگره آمریکا خواهد کرد، در واقع برنامه ای است که برای صرف بودجه در دولت آینده این کشور نوشته شده است. دولتی که به زعم دموکرات ها در اختیار یکی از اعضای حزب متبوعشان خواهد بود.

بنابراین با توجه به این که هم اکنون اکثریت مجلسین نمایندگان و سنای آمریکا در اختیار دموکرات ها است، به نظر می رسد که تصویب بودجه پیشنهادی جورج بوش برای سال مالی 2009 در این دو مجلس با مشکلاتی بسیار جدی مواجه شود. مشکلاتی که بیشتر نشات گرفته از رقابت های انتخاباتی سال 2008 و تلاش نامزدهای دموکرات، جمهوریخواه و مستقل برای تصاحب کرسی ریاست جمهور در کاخ سفید است.  

رئیس جمهور آمریکا علی رغم سال های پیش که نسخه هایی از برنامه بودجه سال جدید در اختیار اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا قرار می گرفتند، تلاش کرد تا به منظور اجتناب از شکل گیری یک مخالفت سازمان یافته تر با بودجه پیشنهادی سال 2009 در کنگره، نسخه های آن را منتشر نکند.

با این حال پیش از این که جورج بوش بودجه خود را به کنگره پیشنهاد بدهد، برخی از مفاد آن به بیرون درز یافته بود و به همین جهت اولین واکنش های اعضای دموکرات مجالس سنا و نمایندگان بروز پیدا کرد. یکی از جالب ترین واکنش ها اظهارات هیلاری کلینتون، سناتور ایالت نیویورک و اصلی ترین نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا است.

کلینتون گفته است: تنها نقطه بارز در بودجه رئیس جمهور این است که به عنوان میراثی از مدیریت بودجه فاجعه آمیز طی 7 سال گذشته عمل کند.

بوش برای سال 2009 یک رقم 1/3 تریلیون دلاری پیشنهاد داده است. این رقم برای سال میلادی جاری که فوریه سال گذشته از سوی بوش پیشنهاد شد، 9/2 تریلیون دلار بود. با این حال دولت آمریکا اعلام کرده است که رقم هزینه شده برای سال جاری از مبلغ پیشنهادی فراتر رفته و از 3 تریلیون دلار هم بیشتر خواهد شد.

صرف نظر از بودجه مورد نیاز جنگ برای عراق، یک افزایش 8 درصدی را برای بودجه پایه پنتاگون که پیشنهاد داده است که در این صورت این رقم 515 میلیارد و 400 میلیون دلار خواهد بود.

به گفته کارشناسان بودجه، کليه مخارج پايه فعلى بودجه پنتاگون، سلاح‌هاى اتمى و جنگ تکميلى حدودا ۴درصد از اقتصاد فعلى را تشکيل مى‌دهند و در اين ميان مخارج پنتاگون به تنهايى سه و چهار دهم درصد از هزينه ناخالص داخلى را به خود اختصاص داده است.

"لورن تامسون" متخصص بودجه و خريد موسسه "لگزينگتون" که يک مرکز تحقيقاتى سياسى است معتقد است که درخواست سال ۲۰۰۹وزارت دفاع دولت بوش به دنبال سير صعودى هزينه‌هاى ارتش که رئيس جمهور در ابتداى تصدى‌اش از آن استقبال کرد انجام گرفته است.

مقامات ارتش و پنتاگون متوجه هستند که ادامه ماموريت در عراق و افغانستان، تلاش براى افزايش تعداد سربازان ارتش، نيروى تفنگداران دريايى و نيروهاى عمليات ويژه، جايگزينى سلاح‌هاى فرسوده و تضمين "کيفيت زندگى" نظاميان با اين هدف که در ارتش باقى بمانند همگى به بودجه هنگفتى نياز دارند با اين حال درخواست چنين بودجه‌اى حتى نمى‌تواند پس از جنگ‌هاى کنونى نياز ارتش را براى آماده‌سازى در مقابل ساير چالش‌ها برآورده کند.

اما یکی از نقاط بحث برانگیز در مورد بودجه جدید پنتاگون باری است که این افزایش بودجه بر سایر حوزه های دولت آمریکا تحمیل خواهد کرد. بر اساس پیش بینی ها در صورت تصویت چنین بودجه ای برای پنتاگون باید انتظار داشت که نیمی از ادارات دولت آمریکا در سال 2009 شاهد کاهش شدید بودجه خود خواهند بود. افزون بر این صرف چنین هزینه ای در پنتاگون مستلزم تعیین رئیس جمهور 4 سال آینده آمریکا است. مسلما یک رئیس جمهور دموکرات هرگز ترجیح نخواهد داد که چنین هزینه ای صرف امور نظامی از سوی پنتاگون شود.

7 سال پیش جورج بوش در حالی وارد کاخ سفید شد که جمع دیون فدرالی که در اختیار مردم آمریکا بود به 3/3 تریلیون دلار می رسید. اکنون انتظار می رود که این دیون به رقم 4/5 تریلیون دلار برسد و در سال 2009 نیز رقم 9/5 تریلیونی را به ثبت برساند. در سالی که بوش به ریاست جمهوری رسید، پیش بینی می شد که دولت وی بتواند 6/5 تریلیون دلار مازاد بودجه طی 10 سال داشته باشد.

با این حال برخی از کارشناسان با توجه به همراهی دموکرات ها در زمینه پیشنهادهای پیشین بوش برای افزایش بودجه نظامی آمریکا و همچنین بودجه جنگ های افغانستان وعراق، معتقدند که دموکرات ها باردیگر این همراهی را نشان خواهند داد.

با این حال بودجه جدید آمریکا برای سال 2009با یک چالش اساسی مواجه است: انتخابات ریاست جمهوری 2008. هم اکنون دموکرات ها تلاش دارند تا به رای دهندگان آمریکایی ثابت کنند که در مورد وعده هایشان برای توجه بیشتر به امور داخلی آمریکا پایبند هستند. بودجه سال 2009 این کشور در واقع عرصه ای که بسیاری از رای دهندگان به آن چشم دوخته اند تا میزان پایبندی نامزدهای دموکرات را به شعارهایشان بسنجند.

با توجه به این که دو تن از نامزدهای اصلی دموکرات ( کلینتون و اباما ) در رقابت های انتخاباتی سال جاری آمریکا از اعضای سنای آمریکا هستند، باید شاهد تلاش زیادی از سوی این دو تن برای مخالفت با بودجه سال 2009 پیشنهادی بوش بود. چرا که مخالفت های آنها می تواند سهم زیادی در تعیین سرنوشت آنان در این انتخابات داشته باشد.


نظر شما :