پیامد‌ تحریم‌ها علیه ایران برای دوبی

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۴۳۴۴ اقتصاد و انرژی
جدی‌تر شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به تهدیدی برای روابط امارات متحده عربی با یکی از قطب‌های صادراتی‌اش تبدیل شده و این در حالی است که رشد اقتصادی امارات نیز تحت تاثیر این روند قرار می‌گیرد.
پیامد‌ تحریم‌ها علیه ایران برای دوبی
دیپلماسی ایرانی: جدی‌تر شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به تهدیدی برای روابط امارات متحده عربی با یکی از قطب‌های صادراتی‌اش تبدیل شده و این در حالی است که رشد اقتصادی امارات نیز تحت تاثیر این روند قرار می‌گیرد. محمود لاهول، رئیس سازمان توسعه اقتصادی دوبی بر این باور است که تاثیر منفی این روند پیامد‌هایی برای اقتصاد دوبی به همراه دارد. این در حالی است که بازرگانان می‌گویند حتی برای ساده ترین صادرات مانند مواد غذایی که در فهرست کالاهای تحریمی قرار ندارند نیز به سختی منابع مالی را تامین می‌کنند.

ایران با رقم 10 میلیارد و 400 میلیون دلاری در روابط تجاری با امارات، چهارمین شریک تجاری بزرگ این شیخ نشینی به شمار می‌رود و این جایگاه در مورد دوبی به مقام دوم ارتقاء می‌یابد. مرتضی معصوم‌زاده، مدیر عامل آژانس کشتیرانی جامبو که در دوبی مستقر است از جمله بازرگانانی در دوبی محسوب می‌شود که تاثیر تحریم‌ها را بر تجارتش احساس می‌کند.

او می‌گوید: اغلب بانک‌ها از تامین مالی معاملات تجاری با ایران حتی در مورد کالاهایی مانند مبلمان سر باز می‌زنند. این در حالی است که تا کنون ایران بیش از نیمی از حجم صادرات این شرکت را به خود اختصاص داده بود اما با توجه به تحریم‌ها به خصوص تحریم بانکی این روند تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گفته وی تجارت جامبو با ایران در سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تا چندی پیش با توجه به روابط نه چندان خوب ایران با برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی، دوبی به قطب صادرات کالاهای خارجی به ایران تبدیل شده بود و امارات از این حجک قابل توجه صادرات سود می‌برد.

اما اکنون این روابط مورد تهدید قرار گرفته است. در همین حال صندوق بین المللی پول هشدار داده است که در صورت ادامه این روند ، 7/0 درصد از تولید ناخالص داخلی سالیانه امارات تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. 

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است: کاهش دسترسی به تامین مالی و چشم انداز پرداخت‌ها اصلی ترین راهی است که از طریق آن تحریم‌ها بر تجارت تاثیر می‌گذارند. با این حال به گفته لاهول، نیاز ایران به توسعه زیرساخت‌ها موجب می‌شود که دوبی همچنان در فهرست بزرگترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی قرار داشته باشد. این در شرایطی است که اخیرا خزانه داری آمریکا شرکت تایدواتر خاورمیانه، یکی از اپراتور‌های بزرگ بنادر ایرانی را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

لورنس فرناندس معاون شرکت کشتیرانی بلجی در دوبی نیز اعلام کرده است که تجارت این شرکت با ایران در سال گذشته در حدود صفر بوده است. وی این نکته را یادآور شده که مشکل تامین مالی اساسی‌ترین مشکل در راه تجارت با ایران است. همچنین ایالات متحده نیز با اجاره کردن اغلب کانتینر‌های این شرکت آنها را از دسترسی به بازار ایران دور نگاه داشته است.

از سوی دیگر شرکت اعتبار صادراتی امارات که بزرگترین آژانس اعتباری امارات متحده عربی به شمار می‌رود نیز از ارائه اعتبار به ایران خودداری می‌کند.  مدیر تجاری این آژانس می‌گوید با توجه به گسترش تحریم‌ها مجاز به ارائه خدمات به ایران نیستیم. این در حالی است که صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود در مورد پیامد تحریم‌ها علیه ایران برای احیای بازار مسکن دوبی نیز هشدار داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایرانیان پس از شهروندان هندی، انگلیسی و پاکستانی بزرگترین خریداران املاک در دوبی هستند. اما بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول، دشواری روند پرداخت‌ها از سوی ایرانیان برای خرید املاک به دنبال تحریم‌های بین المللی، بازار مسکن دوبی را متاثر می‌سازد.

به گفته تحلیلگران، تجارت بین ایران و امارات حدود 5 درصد کل تجارات امارات متحده عربی را شامل می‌شود. هر چند برای سال جاری هنوز اطلاعات موثقی در مورد حجم روابط تجاری دو کشور منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد ایران پس از هند بزرگترین مقصد صادراتی امارات باشد.

لاهول امیدوار است که با توجه به اهمیت ایران برای دوبی به لحاظ تجاری در آینده‌ای نزدیک راهی برای بهبود هر چه بیشتر روابط تجاری دوجانبه پیدا شود.

 

منبع: The Nation

 

( ۱ )

نظر شما :