تغيير الله به خط کوفى و حذف ستاره‌ها تغييرات جديد پرچم عراق

۰۸ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۴۱۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سرانجام پارلمان عراق پرچم جديد اين کشور را تصويب کرد. در پرچم جديد سه ستاره موجود در پرچم قبل حذف و خط الله اکبر به خط کوفى تغيير کرده است. رنگ الله اکبر نيز از رنگ سياه به رنگ سبز تغيير يافته است. به نظر مى‌رسد اکنون با تصويب پرچم جديد تلاش براى انجام اصلاحات بر روى همين پرچم فعلى اين پرچم بدست فراموشى سپرده شود.
تغيير الله به خط کوفى و حذف ستاره‌ها تغييرات جديد پرچم عراق
سرانجام پس از کش‌ مکش‌هاى بسيار پارلمان عراق پرچم جديد اين کشور را تصويب کرد. در پرچم جديد سه ستاره موجود در پرچم قبل حذف و خط الله اکبر به خط کوفى تغيير کرده است. رنگ الله اکبر نيز از رنگ سياه به رنگ سبز تغيير يافته است.
 
در پرچم جديد سه رنگ اصلى پرچم يعنى رنگ‌هاى سياه، سفيد و قرمز حفظ شده است. از نخستين روز رنگ سياه به معناى دوران خلافت عباسيون، رنگ قرمز به معناى دوران خلافت امويان و رنگ سفيد نيز به معناى جنگ قادسيه در صدر اسلام بوده که صدام بعدها آن را به جنگ ايران و عراق نيز بسط داد. صدام جنگ‌هاى قادسيه را بدليل انديشه‌هاى افراطى پان‌عربيستيش از افتخارات خود مى‌دانست.
 
سه ستاره موجود نيز که بعد از روى کار آمدن حزب بعث در عراق به پرچم اضافه شد نشانه وجود سه حزب بعثى در جهان عرب يعنى مصر، عراق و سوريه بود. اکنون با سقوط نظام بعث در عراق اين ستاره‌ها حذف شده‌اند.
 
نام الله اکبر را پس از سال 1991صدام حسين با دست خط خود به پرچم عراق اضافه کرد. اکنون خط اين پرچم به خط کوفى تغيير يافته تا نشانه‌اى از خط و هويت قديم عراق باشد و اثرى از رئيس‌جمهورى مخلوع به حساب نيايد.
 
پيش از اين کردها اصرار داشتند پرچم عراق به هر نحوى که شده تغيير کند. به اعتقاد آنها پرچم قبلى از دوران صدام حسين براى عراق وضع شده و علاوه بر آن که از هيچ قدمت و هويتى برخوردار نيست، رژيم بعثى نيز تمام جنايان و اعدام‌هاى خود را در لوا و زير اين پرچم انجام مى‌داده است.
 
کردها حتى از ابتداى سال گذشته ميلادى از اهتزاز پرچم عراق در اقليم کردستان خوددارى کرده و اعلام کرده بودند تا زمانى که پرچم جديد تعيين نشود، حاضر نيستند پرچم عراق را در اقليم خود به اهتزاز در آورند.
 
آنها در طراحى پرچم جديد نيز اصرار داشتند که رنگ الله اکبر به جاى رنگ سبز، رنگ طلايى باشد. دليل اصرار آنها اين بود که مى‌گفتند بايد در پرچم عراق نشانى از کردها وجود داشته باشد.
 
به هر صورت با تصويب پرچم جديد آنها پذيرفتند که پرچم جديد را در اقليم کردستان به اهتزاز در آورند. پرچم جديد که حداقل تا يک سال اعتبار دارد، قرار است از ماه فوريه در کردستان و در زمان برگزارى کنفرانس مجالس عربى در سليمانيه عراق به اهتزاز در آيد.
 
در جلسه پارلمان عراق 110 نماينده از 160 نماينده حاضر در پارلمان به پرچم جديد راى مثبت دادند.
 
نکته حائز اهميت در تصويب پرچم جديد عراق، تمايل سنى‌ها به تغيير شکل آن بود. بر خلاف گذشته اين بار سنى‌ها با تغيير پرچم موافق بودند و همانند ديگر نمايندگان به تغيير آن راى مثبت دادند. به گونه‌اى که در جريان راى‌گيرى براى تغيير شکل پرچم « محمود المشهدانى » رئيس پارلمان و از اعضاى بارز جبهه توافق عراق که مهترين گروه سنى عراق محسوب مى‌شود، اصرار داشت ستاره‌ها حذف شود در غير اين صورت به تصويب پرچم راى نخواهد داد.
 
به اعتقاد برخى کارشناسان تعيين زمان يک ساله براى رسميت دادن اين پرچم و آغاز تغييرات ابتدايى ولى اساسى در آن بخوبى نشان مى‌دهد که احزاب عراقى‌ تلاش دارند آرام آرام و بدور از هياهو و جنجال به تغيير پرچم عراق اقدام کنند. بويژه اين که وجود رنگ‌ها نيز همچنان اختلاف‌هايى بويژه در ميان احزاب شيعه ايجاد کرده است.
 
دو سوم کشورهاى عربى از پرچمى معادل پرچم عراق تبيعت مى‌کنند و رنگ‌هاى موجود در اين پرچم ميان آنها کاملا مشترک است.
 
مسابقه براى تعيين پرچم جديد
يک هفته قبل از تصويب پرچم جديد عراق « محمد اسماعيل الخزعلى » يکى از اعضاى حزب قضيلت و از اعضاى گروه فرهنگى و رسانه‌اى مجلس نمايندگان عراق خبر از برگزارى يک مسابقه علنى ملى براى طراحى پرچم جديد عراق داده بود.
 
خزعلى در اين باره گفت: « پرچم‌‌هاى طراحى شده بطور مستقيم تحويل نمايندگان مجلس مى‌شود و در نهايت پرچم مورد تاييد نمايندگان از ميان پرچم‌هاى ارسال شده انتخاب و به عنوان پرچم جديد عراق معرفى خواهد شد.»
 
وى همچنين خبر از برگزارى مسابقه مشابه ديگرى براى تعيين سرود ملى کشور نيز داد.
 
خزعلى در اين باره نيز گفت: « شعرها نيز بطور مستقيم براى نمايندگان مجلس ارسال شده و در نهايت شعر منتخب به عنوان سرود ملى کشور انتخاب خواهد شد.»
 
با تصويب پرچم جديد که يک هفته پس از اظهارات خزعلى اعلام شد، هيچ منبعى خبرى از لغو اين مسابقه‌ها نداده است. همچنين تا کنون نيز ارزش جوايز در نظر گرفته شده براى پرچم و سرود منختب نيز اعلام نشده است.
 
پرچم گذشته 
در سال 2004 نمايندگان پارلمان موقت عراق به استناد قانون اساسى که مقرر کرده بود نمايندگان مجلس پرچم و سرود جديد عراق را طراحى و به تصويب برسانند، پرچمى را به تصويب رساندند که بر اساس آن پرچ سفيد کل پرچم عراق را شامل مى‌شود، رنگ‌هاى قرمز و سياه از آن حذف مى‌شود و از کناره‌هاى سمت راست و پايين آن نيز دو خط آبى به نشانه رودهاى دجله و فرات رسم مى‌شد. در وسط نيز يک ستاره بزرگ به رنگ آبى قرار داشت که نشان از وحدت و يکپارچگى ملت عراق بود.
 
در اين پرچم همچنين نام الله بدليل اين که بدست صدام حسين رئيس‌جمهورى مخلوع عراق نوشته شده بود، حذف و رنگ سفيد به معناى رنگ و صلح و دوستى تنها رنگ پرچم عراق شناخته ‌شد.
 
اين پرچم که تنها به منظور پيشنهاد براى راى‌گيرى نمايندگان مجلس طراحى شده بود، قبل از آن که به راى گذاشته شود، بشدت مورد انتقاد مجامع عربى قرار گرفت به گونه‌اى که طرح آن در مجلس مسکوت ماند.
 
کشورهاى عربى بزرگترين مخالفان اين پرچم بودند. آنها اعتقاد داشتند از آنجا که رنگ‌هاى قرمز و مشکى که رمز خلافت امويان و عباسيان بر جهان اسلام است، از پرچم جديد حذف شده به هويت عربى و اسلامى توهين شده است و بايد به هر ترتيبى جلوى اين توهين بزرگ را گرفت.
 
آنها همچنين حذف نام الله از پرچم عراق را توهين به مقدسات اسلامى توصيف مى‌کردند. اعتراض‌هاى آنها تا به اندازه ‌اى افراطى شد که مى‌گفتند، اين پرچم بسيار شبيه پرچم اسرائيل است و با الهام از آن طراحى شده است.
 
کار بدانجا رسيد که برخى محافل عربى لابى‌هاى اسرائيلى را در پشت پرده طراحى اين پرچم دخيل دانستند.
 
در نهايت نمايندگان مجلس موقت عراق و دولت اين کشور مجبور شدند، ارائه اين پرچم را متوقف کرده و از تصويب آن خوددارى کنند.
 
به نظر مى‌رسد اکنون نيز با تصويب پرچم جديد طرح و تلاش براى انجام اصلاحات بر روى همين پرچم فعلى اين پرچم بدست فراموشى سپرده شود.   
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱۵ )

نظر شما :