پایان ماموریت محمد جواد ظریف در سازمان ملل متحد

۰۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۴۱ اخبار اصلی
ماموريت محمد جواد ظریف نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به گفته سخنگوى وزارت خارجه ايران به پایان رسیده و به زودی محمد خزايى معاون وزير اقتصاد و دارايى و رئيس سازمان سرمايه‌گذارى ایران به جاى وی عازم نیویورک می شود.آقای ظریف چهارمین نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل است.
پایان ماموریت محمد جواد ظریف در سازمان ملل متحد

ماموريت محمد جواد ظریف نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به گفته سخنگوى وزارت خارجه ايران به پایان رسیده و به زودی محمد خزايى معاون وزير اقتصاد و دارايى و رئيس سازمان سرمايه‌گذارى ایران به جاى وی عازم نیویورک می شود.

 

محمد جواد ظریف از جمله پرسابقه ترین دیپلمات های ایران محسوب می شود. ماموریت نیویورک و نمایندگی دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به دلیل قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا، همواره کانال ارتباطی ایران با جامعه آمریکایی در سالهاى گذشته بوده است. از همین رو مقام نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد ماموريتى مهم براى ديپلمات هاى ايرانى تلقى مى شود.

 

آقای ظریف چهارمین نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل بوده است. پیش از وی محمد رجایی خراسانی کمال خرازی، محمدهادی نژادحسینیان عهده دار این ماموریت بوده اند.

 

همزمان با اعزام محمد جواد ظریف به نیویورک اعلام شد که وی با مجوز لابی با مقام های آمریکایی به این ماموریت می رود. طی نزدیک به پنج سال اقامت نمایندگی آقای ظریف در نیویورک وی بارها با نمایندگان کنگره آمریکا از جمله سناتور بانفوذ حزب دمکرات "جوزف بایدن" ملاقات کرد که گاهى اين ديدار ها در تلطیف سیاست سرسختانه دولت آمریکا نسبت به ایران به خصوص پس از حمله آمریکا به افغانستان  تا موثر افتاد.

 

ملاقات های غیر رسمی آقای طریف با برخی از سناتورهای با نفوذ از جمله آقای بایدن، به لغو 180 روزه تحریم کالاهای اساسی از سوی امریکا در جریان زلزله بم شد و حتی برخی از این افراد برای سفر به ایران ابراز آمادگی کردند.

 

 آخرین این ملاقات ها، دیدار آقای ظریف با "جیمز بیکر" وزیر خارجه اسبق آمریکا و از سیاستمداران ارشد حزب جمهوری خواه بود. این دیدار در جریان تهیه گزارش کمیسیون موسوم به بیکر – همیلتون درباره تعیین استراتژی جدید آمریکا در عراق بود که در محل اقامت آقای ظریف در نیویورک انجام شد.

 

این گزارش به دولت آقای بوش پیشنهاد می کرد که درباره اوضاع عراق با ایران و سوریه به گفتگو بنشید اما بر خلاف این توصیه دولت آقای بوش اعلام کرد که نه تنها درباره عراق بر سر میز مذاکره با ایران نمی نشیند که فشار ها به ایران را بیشتر کرد و دست به بازداشت اتباع ایران دراربیل عراق  با اتهام دخالت در امور عراق زد.

 

 

آقای ظریف در شرایطی آخرین روزهای ماموریت در سازمان ملل را سپری می کند که پرونده اتمی ایران به  شورای امنیت فرستاده شده است و به علت تجربه طولانی و آشنایی آقاى ظريف با شیوه های تصمیم گیری در شورای امنیت نقش مهمی در اطلاع رسانى درباره اين پرونده به عهده داشت.

 

پایان ماموریت محمد جواد ظریف درسازمان ملل با تغییر سفیر ایالات متحده همراه شده است.جان بولتون از سیاستمداران تندرو و نو محافظه کار ایالات متحده جای خود را به زلمی خلیلزاد سفیر این کشور در عراق داده است.

 

زلمی خلیلزاد گرچه از چهره های نزدیک به جورج بوش رییس جمهور آمریکا است اما همچون آقای بولتون چهره ای تندرو محسوب نمی شود. به دلیل خصوصیات فردی آقای خلیلزاد، پيش بينى وی احتمالا سفیر موفق تری نسبت به جان بولتون خواهد بود.


نظر شما :