دیدار سفیر ایران با نماینده سازمان ملل در بیروت

۰۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۴۰۰۵ سرخط اخبار
 در آستانه بیست و نهمین سالگرد ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان، دکتر غضنفر رکن‌آبادی ـ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ـ با مایکل ویلیامز ـ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل ـ دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، رکن‌آبادی در این دیدار با اشاره به آخرین وضعیت پرونده چهار دیپلمات ایرانی که به دست نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی در سال 1982 میلادی در شمال بیروت ربوده شدند، اظهار کرد: متاسفانه سه دهه از ربایش دیپلمات‌های ایرانی می‌گذرد و با وجود پیگیری‌های مکرر دولت ایران و خانواده‌های این عزیزان، لیکن سازمان ملل و نهادهای حقوق بشردوستانه اقدام عملی و جدی که کوچک‌ترین امیدی برای خانواده‌ها ایجاد کند به‌عمل نیاورده‌اند. بنابراین تاکید می‌کنیم که این پرونده برای ملت و دولت ایران یک پرونده ملی و انسانی بوده و تا تعیین تکلیف سرنوشت این عزیزان از هیچ تلاش و پیگیری دریغ نخواهیم ورزید.

سفیر کشورمان در بیروت افزود: دولت لبنان دو سال پیش نامه رسمی به دبیرکل وقت سازمان ملل ارسال کرد و ربایش این چهار دیپلمات را در اراضی لبنان مورد تایید قرار داد و از سازمان ملل برای حل این پرونده درخواست مساعدت کرد. دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش دوره‌یی خود به شورای امنیت درباره تحولات لبنان، به ربایش این عزیزان اشاره کرده و برای حل این پرونده اعلام آمادگی کرده است. بنابراین ما انتظار داریم این اقدامات در عمل تحقق یابد و حداقل یک بار هم شده شخص دبیرکل سازمان ملل به نامه‌های ارسالی از سوی دولت‌های لبنان و ایران و هم‌چنین خانواده‌های 4 دیپلمات پاسخ دهد.

رکن‌آبادی تاکید کرد: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران سال گذشته طی یک نامه رسمی به دبیرکل وقت سازمان ملل پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای تعیین وضعیت این دیپلمات‌ها را داده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ پاسخ روشنی از سوی دبیرخانه سازمان ملل واصل نشده است.

به گزارش ایسنا، مایکل ویلیامز نیز در این دیدار ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی قول داد تا موضوع را مجددا به مراجع سازمان ملل و شخص دبیرکل منعکس کند.

او اظهار کرد:"سازمان ملل از هیچ تلاشی برای حل پرونده‌های انسانی دریغ نخواهد ورزید هم‌چنان که در عملیات تبادل اسرا بین حزب الله و رژیم صهیونیستی وساطت کرد و سمیر قنطار و نیروهای حزب الله را به لبنان بازگرداند".

وی هم‌چنین از نقش و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم لبنان تقدیر و تشکر کرد و خواستار تداوم این حمایت‌ها برای تقویت ثبات و امنیت در لبنان شد.


نظر شما :