شمارش معکوس براى سه شنبه بزرگ

۰۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۳۹۱ آمریکا
با آماده شدن نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا برای رقابتی دیگر در کارولینای جنوبی و فلوریدا، اکنون تمام توجهات در این کشور طی 10 روز آینده به سوی این دو ایالت جنوبی جلب شده است تا پیش از "سه شنبه بزرگ" آخرین رتبه بندی نامزدها برای رای دهندگان در این روز مشخص شود.
شمارش معکوس براى سه شنبه بزرگ
 

هیلار کلینتون پس از پشت سر گذاشتن اصلی ترین رقیب خود – باراک اباما – در ایالت نوادا، اکنون در حال جمع کردن آخرین قوای خود برای آوردگاهی دیگر در ایالت کارولینای جنوبی است. جایی که ممکن است به دلیل وجود جمعیت عظیم سیاه پوست در آن، اباما شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

در همین حال جان مک کین که طی آخرین هم آوردی نامزدهای جمهوریخواه در کارولینای جنوبی توانست، عنوان اول را کسب کند، باید شانس خود را باردیگر در فلوریدا بیازماید. این در حالی است که طبق آخرین نظرسنجی ها در این ایالت رودی جولیانی بیشترین آرای پرسش شوندگان را به خود اختصاص داده است. گزارش ها حاکی است که در صورت پیروزی مک کین در این ایالت، احتمال این که وی به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان انتخاب شود، به شدت افزایش خواهد یافت.

رای گیری مقدماتی در فلوریدا و کارولینای جنوبی در واقع پیش از سه شنبه بزرگ ( 5 فوریه ) که طی آن رقابت های مشابه میان نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه در 22 ایالت آمریکا به طور همزمان برزگزار خواهد شد، انجام خواهد گرفت.

سناتور جان مک کین در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در ایالت کارولینای جنوبی که هشت سال قبل امیدهای وی را برای ریاست جمهوری نقش بر آب کرد، با کسب 33 درصد آرا جلوتر از مایک هاکابی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس قرار گرفت که 30 درصد آرا را به خود اختصاص داد. این دومین پیروزی

مک ‌کین در رای‌ گیری میان نامزدهای جمهوری خواهان در چهارمین ایستگاه انتخاباتی است.

دورهای قبلی انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان به ترتیب در 3 ژنوایه در آیووا با پیروزی "مایک هاکبی"، 8 ژانویه در نیوهمشایر با پیروزی مک کین و 15 ژانویه در میشیگان با پیروزی "میت رامنی" برگزار شد.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون که در تلاش است تا نخستین رییس‌جمهور زن در آمریکا شود، در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا 51 درصد آرا را احراز کرد، در حالیکه باراک اوباما 45 درصد و جان ادواردز تنها چهار درصد آرا را کسب کردند.

دورهای اول و دوم انتخابات حزب دموکرات نیز درهمین تاریخ های 3 و 8 ژانویه و در ایالت های آیووا و نیوهمشایر به ترتیب با پیروزی سناتور "باراک اوباما" و سناتور "هیلاری کلینتون" انجام شده بود، اما دور سوم انتخابات دموکراتها در میشیگان به دلیل تغییرتاریخ برگزاری آن، برگزار نشد.

 

ادامه زورآزمایی اوباما و کلینتون

اوباما و کلینتون اکنون خود را برای رای گیری مقدماتی در کارولینای شمالی که قرار است 6 بهمن انجام بگیرد، آماده می کنند. با توجه به این که بر اساس آخرین نظر سنجی ها به نظر می رسد که شانس نامزد نهایی دموکرات ها برای کسب عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا از جمهوریخواهان بیشتر باشد، رقابت میان دو نامزد اصلی دموکرات در رقابت های مقدماتی انتخابات 2008 بیش از سایر نامزدها مورد توجه رسانه ها است. رقابتی که هر روز فشرده تر و نفس گیر تر می شود.

اگرچه سناتور باراک اوباما و سناتور هیلاری کلینتون در ادامه‌ مبارزات انتخاباتی خود پس از مناظرات تند و آتشین روز دوشنبه هر یک در یک سوی متفاوت از کشورشان به نبرد انتخاباتی مشغول هستند، اما در آستانه‌ برگزاری انتخابات مقدماتی 5 فوریه (سه‌شنبه بزرگ)، طرفین بر شدت رقابت‌ ها افزوده و لفاظی ‌های خود را نیز تشدید کرده ‌اند.

کلینتون در حالی به ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا سفر کرده که یک نظرسنجی جدید از پیشتاز بودن وی با 8 درصد آرا در این ایالت حکایت دارد؛ ایالتی که به لحاظ تعداد نمایندگی که هر یک از کاندیداها می‌توانند به کنگره‌ ملی حزب خود وارد کنند، بسیار غنی است. بر اساس این نظرسنجی اوباما نیز در ایالت کارولینای جنوبی پیشتاز بوده و امیدوار است در انتخابات مقدماتی روز شنبه در این ایالت به پیروزیی روحیه آفرین نایل شود.

سناتور کلینتون پیش از عزیمت به کالیفرنیا جهت پذیرش حمایت اتحادیه‌ کارگران و کارکنان بخش زراعی ایالات متحده از کاندیداتوری ‌اش اظهار داشت، اوباما از پیروزی‌های وی در ایالت‌های نوادا و نیوهمشایر به خشم آمده است.

بانوی نخست سابق آمریکا همچنین اوباما را به انتقادات از پیش برنامه ریزی شده در مناظره انتخاباتی دوشنبه گذشته در کارولینای جنوبی متهم کرد و گفت سناتور اوباما با چنین روشی قصد داشته بر ابهامات و تناقضات موجود در کارنامه‌ خود سرپوش بگذارد.

در همین حال اوباما نیز با متهم کردن کلینتون به تغییر عقیده‌ مکرر درخصوص پاره ‌ای مسایل نظیر تجارت آزاد، بر تنش‌های انتخاباتی به شدت افزود.

در همین حال بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شبکه‌ خبری سی.ان.ان، 72 درصد از سفید پوستان و 61 درصد از سیاه پوستان آمریکا اعلام کرده‌اند که آماده اند شاهد حضور یک سیاه پوست در سمت ریاست جمهوری آمریکا باشد. این در حالی است که این رقم در سال 2006 در میان سفید پوستان 65 و در میان سفید پوستان 54 درصد بوده است. در این نظرسنجی که 743 سفید پوست و 513 سیاه پوست شرکت کرده بودند، همزمان با سالگرد مرگ دکتر مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا اعلام شد.

کلینتون برای این که بتواند در ایالت کارولینای جنوبی تضمین کند، همسر خود را وارد عمل کرد. بیل کلینتون هم یک روز پیش در حمله ای تبلیغاتی به باراک اوباما گفت در انتخابات از شیوه های غیراخلاقی ارعاب رای دهندگان استفاده می شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد به نظر وی همه ارای انتخابات باید دارای ارزش باشند و همه بتوانند به صورت مساوی امکان شرکت در انتخابات مقدماتی درون حزبی را داشته باشند. وی با بیان اینکه از رای دهندگان خواسته شده بود به هیلاری کلینتون رای ندهند افزود مردم در ایالت نوادا تهدید شده بودند اگر به سناتور باراک اوباما رای ندهند حق شرکت در انتخابات را ندارند.


هارولد فورد کارشناس امریکایی با انتقاد از این اظهارات بیل کلینتون این امر را غیر عادی خواند و گفت رئیس جمهور سابق امریکا به منظور حمایت از همسرش که رقیب اصلی سناتور باراک اوباما است این اظهارات را مطرح کرده است.


نظر شما :