سیستم دفاع موشکی ؛ تضمین امنیت کدام کشور؟

۲۵ دی ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۷ کد : ۱۳۴۹ اخبار اصلی
دولت جدید لهستان اعلام کرده است در صورتی با استقرار سیستم دفاع موشکی در این کشور موافقت خواهد کرد که آمریکا تضمینی برای ارتقا امنیت این کشور بدهد. در همین راستا وزیر دفاع لهستان به واشنگتن سفر کرده است تا با مقامات آمریکایی مذاکره کند.
سیستم دفاع موشکی ؛  تضمین امنیت کدام کشور؟
 
زمانیکه رونالد تاسک توانست با پیروزی بر یاروسلاو کاچینسکی در انتخابات پارلمانی کشور لهستان پیروز شود ایجاد فصل جدیدی در سیاست خارجی این کشور قابل پیش بینی بود.
 
برادران کاچینسکی روابط خوبی با آمریکا داشتند و نیروهای خود را در افغانستان و عراق مستقر کرده بودند، آنها همچنین از استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان حمایت می کردند. این در حالی است که دونالد تاسک سیاستمداری ضد آمریکایی است و پیش از انتخابات قول داده بود که نیروهای لهستانی را هرچه زودتر به خانه هایشان بازگرداند.
 
اکنون استقرار سیستم سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان به یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. وزیر امور خارجه لهستان هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به آنکه هیچ تهدیدی از جانب برنامه موشکی ایران امنیت کشورش را تهدید نمی کند، احتمال منصرف شدن این کشور از مشارکت در طرح آمریکایی استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا وجود دارد.
 
رادوسلاو سیکورسکی همچنین گفت که در خصوص استقرار پایگاه دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک لهستان، این بدترین سناریو خواهد بود که ورشو با استقرار پایگاه آمریکایی موافقت کند و خود بهای سیاسی آن را بپردازد و پس از آن مشخص شود که پایگاه ساخته نخواهد شد چرا که در آمریکا دولت تغییر یافته و این برنامه پیگیری نخواهد شد.
 
وزیر امور خارجه لهستان اظهار داشت که اتخاذ تصمیم نهایی درباره استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا بدون تصویب پارلمان این کشور غیر ممکن است.
 
در همین راستا سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه هفته گذشته در دیداری از ورشو استدلال های کشورش در مخالفت با طرح پیشنهادی سپر دفاع موشکی آمریکا را به مقامات لهستانی ارائه داد.
 
در زمان نخست وزیری یاروسلاو کازینسکی، دولت لهستان علی رغم مخالفت شهروندان با اجرای این طرح موافقت کرده بود. اما دولت جدید که در حال انجام مذاکراتی با واشنگتن در خصوص این طرح است اعلام کرده است که خواستار دریافت تضمین های امنیتی بیشتر از جانب آمریکا است.
 
رونالد تاسک پیش از توافق مسکو و ورشو در خصوص طرح دفاع موشکی در لهستان گفته بود که موافقت ورشو با استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان به تقویت امنیت لهستان از سوی آمریکا بستگی دارد، زیرا در مذاکراتی که تاکنون میان آمریکا و دولت پیشین لهستان انجام شده است هیچ گونه تضمینی که نشان دهنده افزایش ضریب ایمنی لهستان باشد مشاهده نمی شود.
 
موضوع استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان موجب افزایش نگرانی هایی در این کشور شده است چرا که مردم لهستان بر این عقیده اند که استقرار چنین سیستمی در کشورشان می تواند لهستان را به هدفی برای تروریسم تبدیل کند.
 
نخست وزیر لهستان گفت که با تمامی احترامی که برای بزرگترین متحدمان قائل هستم، وظیفه ام تامین امنیت کشورم است نه تامین امنیت ایالات متحده آمریکا.
 
رونالد تاسک هفته گذشته اعلام کرد که لهستان و جمهوری چک برای آغاز مذاکرات در خصوص استقرار سیستم دفاع موشکی در کشورهایشان عجله ندارند. این مسابقه نیست بلکه مسئله مهم این است که ما از این مذاکرات چه چیزی می خواهیم.
 
بوگدان کلیش، وزیر دفاع لهستان، روز دوشنبه هفته جاری عازم واشنگتن شد تا در مورد تصمیم آمریکا برای استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی گفت و گو کند.
 
یکی دیگر از مسائلی که در دستور کار وزیر دفاع لهستان قرار دارد اعلام تصمیم این کشور برای خروج نیروهای لهستانی از خاک عراق است. دولت جدید لهستان قصد دارد تا تمامی نیروهای خود را تا آخر ماه اکتبر از عراق خارج کند.
 
بوگدان کلیش امروز با رابرت گیتس، همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد. وی پیش از سفر به واشنگتن در مصاحبه ای اعلام کرده بود که عکس العمل آمریکا به انتظارات لهستان در واقع نشان دهنده این واقعیت خواهد بود که واشنگتن لهستان را به عنوان همپیمانی برای خود در اروپا می شناسد یا خیر.
 
سیستم دفاع موشکی
بر اساس طرح استقرار سیستم دفاع موشکی، آمریکا قرار است 10 هواپیمای رهگیر بدون سرنشین در لهستان و یک سیستم راداری در جمهوری چک مستقر کند و به وسیله آن به رهگیری و ردیابی هرنوع حمله نظامی بپردازد.
 
روسیه که عضوی از اعضای ناتو نیست به طور طبیعی و استراتژیک به دلیل استقرار این سیستم در اروپای شرقی یعنی در همسایگی این کشور بسیار نگران است و مخالفت خود را از ابتدا اعلام کرده است.
 
از سوی دیگر افرادی مانند آنگلا مرکل، صدر العظم آلمان، به علت خصومت با کاخ کرملین از این طرح حمایت می کنند. اما به نظر می رسد که دولت جدید در لهستان مناسبات با مسکو را بر تامین منافع آمریکا ترجیح می دهد.
 
وزیر دفاع لهستان در حالی به واشنگتن سفر کرده است که رونالد تاسک ماه آینده عازم مسکو خواهد بود.
 
استقرار سیستم دفاع موشکی در همسایگی روسیه می تواند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور را برای آغاز اقدامات جدید نظامی آماده کند و جنگ سرد جدیدی آغاز شود. 

نظر شما :