مجله هفته/ این بورس‌های مشکوک

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۳۱۱۴ اخبار اصلی
اگرچه لغو روادید یک ماهه بین ایران و بورکینافاسو باعث شده است تا سیل متقاضیان ایرانی برای سفر به این کشور شدت بگیرد، اما این مساله باعث کاهش نگرانی ها نسبت به ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان ایرانی توسط امریکا نشده است.
مجله هفته/ این بورس‌های مشکوک
دیپلماسی ایرانی: دیگر سیاست خارجی باراک اوباما درباره ایران کاملا رو و نخ نما شده و حنای ایشان نزد ملت ایران رنگی ندارد. پس از ناکامی تحریم های اعمالی و انواع و اقسام فشارها و تهدیدهای بین المللی و در عین حال درخواست های متعدد این کشور برای مذاکره با مقام های بلندپایه کشورمان، حالا امریکایی ها ترفند دیگری را اختیار کرده اند تا بلکه بتوانند دانشجویان و نخبگان متعهد ایرانی را از دولت جدا کرده و به سمت خود بکشانند.

به نظر می رسد امریکایی ها همه هم خود را گذاشته اند تا اختلافات و انتقادات در ایران را بزرگ جلوه دهند و به خیال خود از آب گل آلود ماهی گرفته و نخبگان و آینده داران این مملکت را جذب خود کنند. در همین راستا و در جهت تنویر افکار عمومی و آگاه سازی ملت ایران از توطئه های دشمنان یاوه گو، معاون وزیر علوم کشورمان گفتگویی با خبرگزاری مهر انجام داده و پرده از این دام ننگین و نیت واقعی استکبار برداشته است.

غلامرضا خواجه سروی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان اقدام آکادمی علوم امریکا را در صدور فراخوان جهت اعطای بورس به ایرانیان طرفدار حقوق بشر (حقوق بشر غربی) تحلیل کرد، گفت: بحث تحصیل در دانشگاه‌های دیگر کشورها یک واقعیتی است که برای دانشگاهیان یا اهل علم کشور ما جذابیت دارد و این جذابیت هم دلایل مختلفی دارد که مهمترین‌اش ناظر بر ویژگی جوانان و اساتید کشورمان مبنی بر شوق به دانستن و آموختن است.

او که خود استاد دانشگاه امام صادق (ع) است افزود: این شوق به هیچ وجه به معنای گرایش به غربی‌ها نیست. علاوه بر بورسیه‌ای که آکادمی علوم امریکا درباره آن تبلیغات می‌کند، بورس‌های دیگری نیز در دنیا داریم که در حقیقت یک در باغ سبزی برای جذب نیروهای کشورمان است تا این نیروها در خدمت اهداف نظام سلطه قرار گیرند. چنین تصوری درباره اکثریت قریب به اتفاق دانشگاهیان ما خیلی راه به جایی نمی‌برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: همه دانشگاهیان کشورمان مستحضر هستند حقوق بشری که دنیای غرب می‌گوید گل سر سبدش غزه است، فلسطین و حمله به کاروان آزادی است و ...، این بورس‌ها به منزله در باغ سبزی است که بیشتر شاید بخواهند از آن استفاده رسانه‌ای و تبلیغاتی کنند.

خواجه سروی در حالی که همه مردم ایران را طرفدار حقوق بشر دانست گفت: اما مردم ایران طرفدار حقوق بشر غربی نیستند. کسانی که آنها را به عنوان طرفداران حقوق بشر غربی می شناسیم، در کشورمان جنایات بی‌شماری مرتکب شده و کارهایی کرده‌اند که به راحتی می‌توانیم بگوییم کشور ما قربانی همان تروریسمی است که همان مدعیان و طرفداران حقوق بشر امریکایی طرفدار آن هستند.

وی با بیان اینکه فراخوان‌هایی نظیر فراخوان آکادمی علوم امریکا راه به جایی نخواهند برد، تاکید کرد: تعداد معدودی هم که در حال حاضر در دامن آنها قرار دارند عمدتاً درس‌خوان نیستند. آنهایی که در کشور ما به دنبال علم آموزی و ارتقای علمی هستند به هیچ وجه طرفدار حقوق بشر غربی نیستند. آنها که طرفدار حقوق بشر غربی هستند افرادی سیاسی‌اند و اهداف غرب را دنبال می‌کنند. بالاخره می‌دانیم که در میان طیف ضد انقلاب کسی به دنبال علم آموزی و خدمت نبوده بلکه به دنبال ضربه زدن به منافع ملی بوده‌اند.

 خواجه سروی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا برای ارائه تسهیلات به ایرانیان متقاضی تحصیلات دانشگاهی نیز گفت: موردی که امریکایی‌ها قبلاً نیز به اشکال مختلف دنبال اعمال آن بودند اما اکنون صراحتاً اعلام می‌کنند ناظر بر بورس‌هایی است که پیش از این نیز به هم‌ میهمانمان می‌دادند اما از نظر هموطنان ایرانی خیلی از این بورس‌ها، بورس‌های مشکوکی بود و تلقی این بود که غرب با این بورس‌ها می‌خواهد یک سری آدم خریداری کند و در خدمت اهداف خود قرار دهد.

به گفته وی، اینکه مقامات سیاسی یک کشور وارد این فضا شوند که بخواهند به متقاضیان آموزش عالی سایر کشورها تسهیلات ادامه تحصیل یا بورسیه دهند، این همان در باغ سبزی می‌شود که می‌خواهند از این طریق از دانشمندان کشورهای دیگر استفاده سیاسی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تأکید کرد: البته دانشمندان ایرانی همیشه تلاش کرده‌اند طوری عمل کنند که دیگر موفق نشوند به آنها به عنوان ابزار نگاه کنند.

 

نظر شما :