سارکوزى در اردن

۲۲ دی ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۳۱۱ اقتصاد و انرژی
کمتر از یک هفته پس از آنکه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه از تعطیلات سال نو در مصر بازگشت همراه با کارلا برونی، معشوقه جدیدش سفری دیگر به خاورمیانه را آغاز کرد و راهی اردن شد.
سارکوزى در اردن
کمتر از یک هفته پس از آنکه  نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه از تعطیلات سال نو در مصر بازگشت همراه با کارلابرونی، معشوقه جدیدش سفری دیگر به خاورمیانه را آغاز کرد و راهی اردن شد.
 
نیکولا سارکوزی که به دعوتپادشاه عبدالله دوم به اردن دعوت شده بود، تعطیلات آخر هفته را در ویلای در بندر عقبه دریای سرخ سپری کرد.
 
نیکولا سارکوزی در دیدار باعبدالله دوم، پادشاه اردن تحولات منطقه ای را بررسی کردند. از مهم ترین مسائلی که در دیدار پادشاه اردن و رئیس جمهور فرانسه مطرح شدبرقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها بود.
 
این در حالی است که پادشاه اردن درروزهای گذشته در آکابا پذیرای اولمرت، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رهبر تشکیلات  خود گرادان فلسطین بود تا شاید بتواند گامی در جهت حل دشواری های پیش روی مذاکرات  اسرائیل و فلسطین برداشته باشد.
  
پادشاه اردن همچنین از فرانسه  برای حمایت از برنامه هسته ای اردن تشکر کرد.
 
از دیگر مسائلی که در دیدارنیکولا سارکوزی و عبدالله دوم مطرح شد مسئله لبنان بود که هر دو بر حمایت ازلبنان برای رسیدن به یک وحدت در انتخاب رئیس جمهور تاکید کردند.
 
این در حالی است که  پادشاه اردن و رئیس جمهور فرانسه از گروه های مختلف در لبنان خواستند تا با رسیدن  به یک انتخاب واحد برای ریاست جمهوری لبنان را از خطراتی که این کشور را تهدید می  کند نجات دهند.
 
پادشاه  اردن روز گذشته در یک گفت و گوی تلفنی با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص  انتخابات ریاست جمهوری لبنان صحبت کردند. گفته می شود که پادشاه اردن ورئیس جمهور آمریکا بر لزوم حمایت از پیشبرد صلح در منطقه تاکید کردند.
 
هفته آینده جورج بوش به  خاورمیانه سفر خواهد کرد تا به روند مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین کمک کند.
 
این  اولین باری است که جورج بوش پس از هفت سال ریاست جمهوری خود به طور مستقیم روند  مذاکرات صلح خاورمیانه را پی گیری می کند.
 
جورج بوش در گفت و گوی تلفنی خود با  پادشاه اردن اعلام کرد آمریکا به تعهدشبه کمک به فلسطین و اسرائیل برای رسیدن به صلح وفادار است.
 
درهمین راستا پادشاه اردن به رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که سفر وی می تواند برای رسیدن به توافق موثر باشد.
 
گفت و گوی تلفنی پادشاه اردن و  رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت گرفت که سفیر آمریکا در اردن روز گذشته اعلام  کرد که آمریکا درصدد است تا کمک های اقتصادی و نظامی خود به اردن را 40 درصد  افزایش دهد و در سال جاری میلادی 663.5 میلیون  دلار در این کشور سرمایه گذاری کند.
 
این کمک ها شامل 363.5 میلیوندلار کمک های اقتصادی و 300 میلیون دلار کمک های نظامی خواهد بود.
 
دیوید هیل، سفیر آمریکا دراردن، با اعلام این خبر گفت که اردن از همپیمانان بسیار خوب آمریکا به شمار می رود وافزایش کمک ها به اردن نشان دهنده این واقعیت است که آمریکا از این کشور حمایت می  کند. کمک های آمریکا به اردن در سال 2007 به 461 میلیون دلار رسیده بود.
 
روابط اقتصادی اردن وفرانسه
در سال های اخیر، روابط  اقتصادی فرانسه و اردن گسترش فراوانی یافته است. یکی از دلایل عمده بهبود روابط  اقتصادی این دو کشور حضور موفقیت آمیز گروه های بزرگ اقتصادی فرانسه در خصوصی سازیاقتصاد کشور پادشاهی اردن است.
 
از سال 1998، فرانسه به عنوان  یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در اردن به شمار می رود و به طور تقریبی 1میلیارد دلار در بخش های مخابرات، توریسم، بانکداری، مهندسی کنترل، سیمان سرمایه  گذاری کرد.
 
اکنون فرانسه بعد از ژاپن  دومین کشوری است که به اردن اعتبار مالی داده است. اردن حدود 7.6 میلیارد دلار به  فرانسه بدهکار است. فرانسه بیش از 20 درصد از کمکهای اتحادیه اروپا به اردن را تقبل  کرده است.  
روابط سیاسی اردن وفرانسه
با توجه به روابط خوب اقتصادی  بین دو کشور دور از ذهن نیست که اردن و فرانسه بر روی موضوعات سیاسی نیز تفاهم های  کلی داشته باشند.
 
فرانسه و اردن هر دو معتقدند که موضوع درگیری های خاورمیانه و جنگ  بین اسرائیل و فلسطین باید از طریق راه حل متعادل و دو طرفه پی گیری و حل شود.
 
از سال 1990 هر دو کشور طی یک همکاری دوجانبه درصدد هستند تا راه  حلیبرای پایان دادن به درگیریهای عراق پیدا کنند.
 
این درحالی است که پادشاه اردن پیش  از این اعلام کرده بود که از آنجا که سربازان فرانسوی و اردنی در کنار سربازان  سازمان ملل در بوسنی و افغانستان جنگیده اند خواسته ما برای رسیده به صلح با آنچه  که فرانسویان خواهان آن هستند برابر است و چنین رابطه ای می تواند منجر به همکاریهای نظامی بین دو کشور شود.
 
نیکولا سارکوزی که پس از رسیدن  به مقام ریاست جمهوری در فرانسه از همسر خود سیسیلیا جدا شد اکنون قصد دارد تا  سفرهای خود را همراه با معشوقه خود، کارلا برونی، انجام دهد. کارلا برونی یک  خواننده ایتالیایی- فرانسوی است پیش از این یک مدل بوده است.
 
از آنجا سارکوزی قصد دارد اوایل ماه آینده میلادی به هند سفر کند،  کاخ الیزه اعلام کرده احتمالا رئیس جمهور فرانسه به همراه مارلا برونی به این سفر خواهد رفت.
 
اما مقامات هندی که رابطه نیکولا سارکوزی و کارلا برونی را ناشناخته میدانند با شک و تردید به این موضوع می نگرند. گرچه مقامات هند د اینباره واکنش نشان نداده اند اما به نظر می رسد که سفر بعدی نیکولا سارکوزی به  همراه کارلا برونی با مشکل رو به رو خواهد شد.
 
سفرهای اخیر رئیس جمهور فرانسه  بیش از آنکه جنبه سیاسی داشته باشد بیشتر تفریحی است و به نظر  نمی  رسد از لحاظ سیاسی نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد.
 

نظر شما :