هیئت ایرانی در امریکا چه می‌کند؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۲۸۴۵ اخبار اصلی
امروز هیاتی اقتصادی و بازرگانی از ایران به ایالات متحده می‌رود تا در اجلاس توسعه تجارت بین ‌الملل (futurallia) شرکت کند.
هیئت ایرانی در امریکا چه می‌کند؟

 امروز هیاتی اقتصادی و بازرگانی از ایران به ایالات متحده می‌رود تا در اجلاس توسعه تجارت بین ‌الملل (futurallia) شرکت کند.

 محمد رضا سبزعلیپور، مدیر مرکز تجارت جهانی ایرانی، ضمن اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: هیاتی متشکل از 16 ایرانی وابسته به بخش خصوصی از سوی آمریکا دعوت شده‌اند تا در این کنفرانس 3 روزه که در کانزاس سیتی برگزار می‌شود،  شرکت کنند. 


گفتنی است که 800 هیات از 30 کشور در این اجلاس تجاری شرکت می‌کنند. این در حالی است که این اجلاس می تواند بستر لازم برای توسعه تجارت بین‌الملل و روابط تجاری با بخش خصوصی ایران را فراهم کند.

 سبزعلیپور تاکید کرد: تحریم‌ها نه تنها چندان موثر نبوده‌اند، بلکه مانع روابط بخش خصوصی ایران با آمریکا نیز نشده‌اند.

 این در حالی است که اخیرا گزارشی توسط سازمان ملل منتشر شده است که به کارایی نسبی تحریم‌ها در مورد ایران اشاره می‌کند اما در عین حال تاکید دارد که جمهوری اسلامی از طریق شرکت‌‌های نیابتی و دیگر اقدامات مخفی تحریم ها را دور می‌زند.  

وی افزود: با توجه به اینکه ایران تحت تحریم قرار دارد و آمریکا میزبان این اجلاس تجاری محسوب می‌شود، واشینگتن می‌توانست از گنجاندن نام ایران در فهرست مدعوین خودداری کند اما خوشبختانه این اقدام را نکرد.


بنا به گفته سبزعلیپور، به این هیات ویزای 3 ماهه داده شده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر موضوع صدور ویزای آمریکا برای مقامات و دیپلمات‌های ایرانی بسیار بحث انگیز بوده و در برخی موارد واشینگتن از صدور ویزا خودداری کرده است. برای مثال آمریکا به تعدادی از اعضای گروه حدود 100 نفره همراهی کننده محمود احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس سازمان ملل ویزا نداد.


به گزارش فاکس نیوز، شرکت‌های ایرانی حاضر در اجلاس تجاری کانزاس سیتی، به طور عمده از بخش صنعتی شامل تولید کنندگان مواد شیمیایی، محصولات خانگی، صنعت رنگ ، غذا و شکلات تشکیل شده‌اند. 

 گفته می‌شود که یک تحلیلگر مالی نیز این هیات را همراهی خواهد کرد. اجلاس Futurallia یک کنفرانس بین‌المللی سالانه است که برای شبکه‌های تجاری و بازرگانی، دسترسی به تجارت‌های کوچک با بازده تجاری بزرگ، تسهیلات مالی و همچنین توافق‌ها برای رشد اقتصاد بین‌المللی، ایجاد شده است.

 به گزارش فاکس نیوز، دولت آمریکا که رهبری پروژه تحریم‌ها علیه ایران را برعهده دارد، در عین حال نسبت به صدور ویزا برای این هیات ایرانی اقدام کرده است و این موضوع به ملاقات پنهانی دوبی باز می‌گردد.

 این خبرگزاری مدعی شده است که هیاتی  با نام  انجمن تجاری که اعضای آن از نزدیکان به محمود احمدی نژاد بوده‌اند در فاصله بهمن تا اسفند گذشته به دوبی سفر کرده  و با 2 مقام آمریکایی با ارتباط های نظامی و سیاسی ملاقات کرده‌اند.


نظر شما :