کشتی‌های حامل کمک به بحرین چرا بازگشتند؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۲۸۴۲ اخبار اصلی
گزارش‌ها حاکی از آن است که کشتی کمک رسان به مردم بحرین، پیش از اینکه به مقصد برسد، به ایران بازگشته است. روز دو شنبه دو کشتی از جنوب ایران برای کمک‌رسانی به جمعیت شیعه و مخالف حکومت پادشاهی سنی بحرین به سوی آب‌های این کشور حرکت کرد.
کشتی‌های حامل کمک به بحرین چرا بازگشتند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشتی کمک رسان به مردم بحرین، پیش از اینکه به مقصد برسد، به ایران بازگشته است. روز دو شنبه دو کشتی از جنوب ایران برای کمک‌رسانی به جمعیت شیعه و مخالف حکومت پادشاهی سنی بحرین به سوی آب‌های این کشور حرکت کرد. فرماندار «دیر» در استان بوشهر اعلام کرد: کاروان همبستگی با مردم بحرین که حرکت خود را از تهران آغاز کرد بود یکشنبه به بندر دیر استان بوشهر رسید و عصر دوشنبه با دو کشتی عازم بحرین شد. این در حالی است که با توجه به شرایط نظامی منطقه این کشتی‌ها در میانه راه تغییر مسیر داده و به سمت ایران بازگشته‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از وب سایت فعالان شیعه گزارش داد: در اقدامی که می‌تواند به وخیم‌تر شدن روابط بین ایران و اعراب بیانجامد، دو کشتی ایرانی حامل فعالان شیعه در آب‌های خلیج فارس با توجه به اقدامات ناوگان‌های نیرو‌ی ائتلاف در خلیج فارس که برای حفظ امنیت پادشاهی بحرین تلاش می‌کنند، به ایران بازگشتند.

وب سایت همه ما وابسته به فعالان شیعه در این زمینه گزارش داد: ایران با حرکت این کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس مخالفت نکرده بود اما این کشتی‌ها با توجه به تهدید ناوگان نظامی مستقر در منطقه برای تامین امنیت و جلوگیری از حملات احتمالی، پیش از اینکه به بحرین برسند برای بازگشت تصمیم گیری کردند. این نیرو‌ها ائتلافی نظامی محسوب می‌شوند که شورای همکاری خلیج فارس آن را برای تامین امنیت منطقه به خصوص بحرین، ساماندهی کرده‌اند. 

به دنبال گسترش اعتراضات شیعیان علیه حکومت سنی مذهب بحرین در اواسط ماه مارس، عربستان سعودی نیرو‌های خود را با هدف حمایت از پادشاهی بحرین به این کشور فرستاد و پس از آن امارات متحده عربی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل کویت، عمان و قطر با این اقدام عربستان همراه شدند.

گفته می‌شود که هدف از استقرار این نیرو‌ها در بحرین و آب‌های اطراف آن مقابله با تهدید احتمالی از سوی ایران است و نیرو‌ی دریایی کویت به طور مشخص در زمینه تامین امنیت آبی بحرین فعالیت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به دنبال بروز ناآرامی‌ها در بحرین حکومت این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و به طور مشخص در زمره معترضان شیعه این کشور قرار گرفت. از آن پس بحرین، شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین محکوم کردند، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.
 
این در حالی است که بحرین اقدام اخیر ایران در فرستادن کاروان دریایی به این کشور را نیز محکوم کرده است. شیخ محمد خلیفه ، مسئول امور بین‌الملل بحرین در این زمینه اظهار داشت: فرستادن کاروان دریایی دخالت در امور داخلی محسوب می‌شود. وی افزود، بحرین درخواست کمک بشر دوستانه را مطرح نکرده است. به گزارش واشینگتن پست، فعالان شیعه پس از 3 روز ملاقات با مقامات و روحانیون ایرانی عازم سفر به بحرین شدند و در این کشتی‌ها علاوه بر کمک‌های بشر دوستانه 150 نفر متشکل از پزشک، روحانی زنان و کودکان حضور داشته‌اند. هدف آنها از این سفر نیز رساند پیام اتحاد با مردم بحرین اعلام شده است.


نظر شما :