به بهبود زودهنگام روابط تهران-منامه امیدی نیست

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۲۸۲۸ اخبار اصلی
اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است دولت بحرین در شرایطی است که ناچار است در روابط و رفتار خود تلطیف و تعدیل ایجاد کند چرا که دولت بحرین امروزه به شدت از ناحیه گروه‌های حقوق بشری در خارج و در عرصه نظام بین الملل و حتی مردم منطقه و شهروندان خود تحت فشار است
به بهبود زودهنگام روابط تهران-منامه امیدی نیست
دیپلماسی ایرانی: پادشاه بحرین متاثر از سخنان آقای صالحی ابراز امیدواری کرده است که مسائل و مشکلات میان ایران و بحرین از طریق گفت و گو حل و فصل شود. این موضع پادشاه بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

مواضع دولت جمهوری اسلامی ‌ایران همواره در برابر کشورهای منطقه مواضع مثبتی بوده است. سخنان و مواضعی که توسط آقای دکتر صالحی، وزیر امور خارجه بیان شده هم در ادامه مواضع مثبت و سازنده ای بوده که همیشه توسط دولت جمهوری اسلامی ‌ایران نسبت به کشورهای منطقه، خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس پیگیری شده است.

اما متاسفانه نوع برخورد رژیم آل خلیفه و اقداماتی که این رژیم بر علیه مطالبات مسالمت آمیز شهروندان بحرینی صورت داد و حضور نیروهای خارجی در قلمرو این کشور از جمله نیروهای ارتش عربستان سعودی،‌ امارات، قطر و کویت برای سرکوب مطالبات مسالمت آمیز مردم این سرزمین از مواردی بوده است که دولت جمهوری اسلامی ‌ایران همواره مواضع خود را درباره آن‌ها به طور بسیار صریح بیان کرده و خواستار اصلاح و تغییر رفتار دولت بحرین در قبال مطالبات مسالمت آمیز مردم بحرین بوده است.

اما سیاست‌های غیر عقلانی ای که از ناحیه مسئولین دولت بحرین سر زده از جمله فرافکنی‌هایی که نسبت به اقدامات معترضین و مردم بحزین صورت گرفته و دامن زده به این مسئله که مردم بحرین از جانب برخی از دولت‌های منطقه مانند ایران و یا گروه‌های سیاسی مانند حزب الله لبنان تحریک می‌شده اند، باعث شده است که به نوعی در روابط دولت جمهوری اسلامی ‌ایران با بحرین مشکلاتی ایجاد شود.

جمهوری اسلامی ‌ایران قطعا سیاست خود را در قالب حمایت از مطالبات مسالمت آمیز و اصلاح و تغییر رفتار دولت بحرین دنبال خواهد کرد. ضمن این که هیچ گاه موافق حضور و مداخله دولت‌های خارجی اعم از دولت‌های منطقه و کشورهای خارج از منطقه در مسائل منطقه نبوده ایم و حضور نیروهای امریکا، عربستان سعودی و برخی دیگر از دولت‌های منطقه برای سرکوب و نشان دادن مشت آهنین در برابر مطالبات مسالمت آمیز مردم بحرین را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که آل خلیفه این پیام و خواست به حق ملت بحرین را اجابت کند و خونریزی و تعدی نسبت به حقوق شهروندان بحرینی را خاتمه دهند و در برابر مراجع و مجامع بین المللی پاسخ گو باشند.

 

در هفته‌های گذشته آقای صالحی، وزیر امور خارجه سفر‌هایی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت که یکی از مهم ترین مسائل مورد بررسی در این سفر‌ها مسئله بحرین بود. علاوه بر این روزهای اخیر شاهد تلاش‌هایی از سوی دولت بحرین برای حل و فصل مسائل داخلی این کشور بودیم. به نظر شما فضای مثبت به وجود آمده در فضای گفت و گوی ایران و بحرین تحت تاثیر سفرهای آقای صالحی است یا در راستای تلاش‌های دولت بحرین برای خروج از وضعیت بحرانی ارزیابی می‌شود؟

 

من فکر می‌کنم که به هر حال مواضع و نوع نگاه دولت جمهوری اسلامی ‌ایران نسبت به مسائل منطقه و از جمله مسائلی که امروز در بحرین، یمن و یا سوریه و دیگر کشورهای منطقه در حال وقوع است برای دولت‌هایی مانند دولت بحرین و سایر دولت‌های حاضر در منطقه بسیار مهم و اساسی است. بدون توجه به دیدگاه دولت جمهوری اسلامی ‌ایران قاعدتا مشکلات این کشورها بیشتر خواهد شد.

لذا با توجه به این که دولت جمهوری اسلامی ‌ایران و مسئولین نظام ما دیدگاه‌های خود را خیلی صریح و بدون پرده و شفاف بیان می‌کنند، این مسئله در نوع تعامل و رفتار مردم و مسئولین کشورهای منطقه می‌تواند آثاری را به همراه داشته باشد و بدون توجه به این نگاه و یا موضوعاتی که از جانب جمهوری اسلامی ‌ایران به عنوان یک دولت قدرتمند و تاثیر گذار مطرح می‌شود قطعا مشکلات کشورهای منطقه بیشتر خواهد شد.

 

به نظر شما فضای مثبت به وجود آمده در روابط تهران- منامه، فضای واقعی و قابل اعتنایی است یا صرفا تلطیفی در ادبیات دو کشور است؟ گام بعدی برای بهبود روابط چیست؟

 

من فکر می‌کنم با توجه به نوع اقدامات و سرکوب‌هایی که از جانب دولت بحرین صورت گرفته و شاهد آن بودیم و بی توجهی به مطالبات دولت بحرین و هم چنین فرافکنی‌هایی که از طرف این دولت صورت گرفته است، نمی‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک روابط ایران با دولت بحرین به سمت بهبود و یا تلطیف نوع روابط حرکت کند.

 

بنابراین این فضا موقتی است؟

 

بله قطعا؛ دولت بحرین در شرایطی است که ناچار است در روابط و رفتار خود تلطیف و تعدیل ایجاد کند چرا که دولت بحرین امروزه به شدت از ناحیه گروه‌های حقوق بشری در خارج و در عرصه نظام بین الملل و حتی مردم منطقه و شهروندان خود تحت فشار است. این مسائل دولت بحرین را وادار می‌کند که در نوع نگاه خودشان هر چند به صورت موقتی به نوعی اصلاحات و تغییراتی را ایجاد کنند.


نظر شما :