لاریجانی اروپا را تهدید کرد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۲۷۶۷ اخبار اصلی
محمد جواد لاریجانی تهدید کرد در صورتی که غرب به انتقاد از ایران در زمینه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر ادامه دهد، راه انتقال مواد مخدر از محدوده ارضی ایران به اروپا را باز خواهد کرد
لاریجانی اروپا را تهدید کرد
دیپلماسی ایرانی: به گزارش اسوشیتدپرس، محمد جواد لاریجانی تهدید کرد در صورتی که غرب به انتقاد از ایران در زمینه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر ادامه دهد، راه انتقال مواد مخدر از محدوده ارضی ایران به اروپا را باز خواهد کرد.

به گزارش این خبرگزاری، گروه‌های حقوق بشر در آمریکا و اروپا اخیرا موضع‌گیری‌های تندی را علیه اعدام در ایران داشته‌اند و این در حالی است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، امکان اعدام قاچاقچیان مواد مخدر وجود دارد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، رئیس شورای عالی حقوق بشر در ایران تاکید کرده است که جمهوری اسلامی در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بهای سنگینی می‌پردازد و در این راه خون ریخته می‌شود و انتقاد غرب از اعدام قاچاقچیان منصفانه نیست.

لاریجانی در اظهاراتی که در وب سایت قوه قضاییه منتشر شده است، گفت: غرب می‌تواند در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر با ایران همکاری کند یا در غیر این صورت به گونه‌ای دیگر فکر خواهیم کرد، به عنوان مثال اجازه خواهیم داد مواد مخدر از محدوده ارضی ایران عبور کند. وی همچنین تاکید کرده است که چنین روندی میزان اعدام در ایران را تا 74 درصد کاهش می‌دهد اما در عین حال ریسک انتقال مواد مخدر به اروپا را به دنبال خواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روابط ایران با اروپا با توجه به حمایت 3 بزرگ اروپایی شامل آلمان، فرانسه و انگلیس از قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی دوران سختی را سپری می‌کند. از سویی دیگر پیشنهاد مذاکره اروپا با ایران بر سر مسائل هسته‌ای اخیرا دوباره روی میز قرار گرفته است و افزایش فضای تردید و بی اعتمادی در روابط دو جانبه ثمربخشی این مذاکرات را تهدید می‌کند. 

اسوشیتدپرس با اشاره به هشدار مقامات سازمان ملل در زمینه مواد مخدر در اروپا می‌نویسد: سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود در صورت ضعیف شدن روند مبارزه با مواد مخدر در ایران، اروپا با سونامی هروئین مواجه خواهد شد. این در حالی است که ایران اعلام کرده است پس از انقلاب اسلامی 1357 تاکنون 3 هزار و 700 مامور در راه مبارزه با مواد مخدر جان سپرده‌ و 11 هزار نیروی دیگر نیز مجروح شده‌اند.

هرچند ایران درخواست کمک مالی از اتحادیه اروپا برای مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرده است اما تاکنون به این درخواست پاسخ داده نشده و این در شرایطی است که کشور ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اتحادیه اروپا واقع شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس آمار رسمی ایران نشان می‌دهد که ماموران روزانه 3 تن مواد مخدر در مرز‌های ایران با افغانستان کشف و توقیف می‌کنند و اظهارات محمد جواد لاریجانی در زمینه احتمال عبور این مواد مخدر از محدوده ارضی ایران، نوعی تهدید برای اروپا محسوب می‌شود.

 

نظر شما :