مجله هفته/ خبرساز هفته

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۲۷۰۰ آسیا و آفریقا
یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان در بیانیه ای که در پارلمان کشورش ایراد کرد گفت: مقام های پاکستانی در پنهان کردن اسامه بن لادن دست نداشته اند.
مجله هفته/ خبرساز هفته
دیپلماسی ایرانی: آقای گیلانی خودش دارد سر صحبت را در این باره باز می کند. البته اشارات و کنایات علیه پاکستانی ها در ماجرای سکونت چند ساله بن لادن در این کشور هنوز تمام نشده و به سان رازی سر به مهر اذهان را آزار می دهد.

پاکستان کشوری است که طی سال های گذشته کمک های مالی زیادی از امریکا و غرب دریافت کرده است. این کمک ها با هدف کمک در راه مبارزه با تروریسم انجام شده و حالا که این اتهام متوجه پاکستان شده که آنها در جریان اختفای بن لادن در خاک کشورشان بوده اند، غربی ها احساس توهین می کنند و فکر می کنند از سوی پاکستانی ها بازی خورده اند و پاکستانی ها نیز قصد اعاده حیثیت دارند.

یوسف رضا گیلانی که دولتش زیر فشار گسترده ای قرار دارد و از یکسو باید جواب افکار عمومی را بدهد و از سوی دیگر با حامیان القاعده و طالبان در پاکستان پنجه در پنجه شود، همچنان مصرانه اعلام می کند که روحش هم از این قضیه خبر نداشته است. او اتهام های اخیر را مبنی بر اینکه مقام های پاکستانی یا در پنهان کردن اسامه بن لادن دست داشته اند و یا در بازداشت او بی کفایتی نشان داده اند، مضحک و خنده آور خوانده است.

گیلانی درحالی بعد از قتل رهبر القاعده در پارلمان کشورش این سخنان را بر زبان آورد که کشته شدن بن لادن در شهر ابت آباد پاکستان توسط کماندوهای امریکایی مایه شرمساری حکومت پاکستان شده است.

رئیس جمهور امریکا به تازگی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است: به نظر می رسد برای رهبر القاعده در پاکستان یک شبکه حمایتی وجود داشته است. البته نمی دانیم که مقام های حکومتی پاکستان هم جزو این شبکه بوده اند یا خیر. حکومت پاکستان باید دریابد که آیا مقام های این کشور از حضور رهبر القاعده در پاکستان اطلاع داشته اند یا خیر.

حالا نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این تشکیک ها می گوید: این خیلی خطرناک است که کسی پاکستان را به همدستی با شبکه القاعده متهم کند. چون پاکستان به ارتش و سازمان اطلاعاتش اعتماد کامل دارد.

گیلانی می افزاید: اتهام همدستی و بی کفایتی هر دو مضحک است. ما چنین اتهاماتی را رد می کنیم. هدف از این اظهارات ایجاد دلسردی و یاس در بین مردم است. پاکستان در این مورد تحقیقات لازم را انجام می دهد تا ببیند چگونه فردی که تحت تعقیب جهانی قرار داشته است توانسته سال ها در ابت آباد در حوالی اسلام آباد زندگی کند.

وی که می خواهد همراهی خود را هم با قتل بن لادن نشان دهد، می گوید: کشته شدن بن لادن عدالت را برقرار کرد اما هر گونه عملیات یکجانبه مثل حمله به خانه اسامه بن لادن خطراتی جدی را در پی خواهد داشت.

او تاکید می کند که پاکستان به روابط خود با واشنگتن اهمیت زیادی قائل است. اگر گیلانی موفق شود مواضع خود را به امریکا نزدیک کند و طی روزها و هفته های آتی فعالیت جدی تری را در مبارزه با تروریست های القاعده از خود نشان دهد، بازهم از زیر فشار مخالفانش که خواهان استعفای رهبران پاکستان هستند خلاص نمی شود. آنها به دلیل اینکه قوای ایالات متحده حاکمیت پاکستان را خدشه دار کرده است، دولت را زیر فشار گذاشته اند.

در همین باره ژنرال حمید گل رئیس سابق اداره استخبارات نظامی پاکستان گفته است: نمایندگان پارلمان پاکستان باید استعفای نخست وزیر و دولت را تقاضا کنند، زیرا اینها بودند که سیاست همکاری با امریکا را در پیش گرفتند و این سیاست اکنون با شکست روبرو شده است زیرا روشن شده که امریکا در واقع حاکمیت و امنیت ما را خدشه دار می کند.

 

 

نظر شما :