همه درها به روی چین گشوده می‌شود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۲۶۷۳ اقتصاد و انرژی
به تازگی برخی دستگاه های فرهنگی و مراجع سنتی محافظه کاران در ایران تمایل بیش از پیش به روابط گسترده با چین نشان داده اند
همه درها به روی چین گشوده می‌شود
دیپلماسی ایرانی: پس از بسته شدن درهای غرب به روی ایران و اعمال تحریم های گسترده ای که به خروج شرکت های سرمایه گذاری و رکود نسبی اقتصاد در ایران انجامید، امتیازهای مشخص و روشن نصیب کشورهایی شد که اگرچه تحریم های علیه ایران را در سازمان ملل وتو نکرده بودند ولی همواره مخالفت های ضمنی خود را با مسدود کردن همه راه ها به سوی ایران آشکار کرده بودند.

گشایش درهای اقتصاد ایران به روی چین و تبدیل شدن کشورمان به محلی برای سرازیر شدن کالاهای بنجل و دست چندم چینی از دو سه سال پیش روند تندتری به خود گرفته و دیگر عرصه ای نیست که جولانگاه تولیدات چینی نباشد. هر روز یک محصول داخلی یا رقبای خارجی موجود از بازار کنار می‌روند و جای خود را به بدل های چینی می‌دهند.

درباره گرفتار شدن اقتصاد و حتی برخی میدان های نفت و گاز ایران در چنبره شرکت های چینی زیاد گفته و نوشته شده است اما به تازگی جبهه ای تازه - این بار در عرصه فرهنگ - گشوده شده و قرار است تعاملات ایران و چین را وارد مرحله ای جدید کند.

سابقه تبادلات و سفرهای اصحاب حزب موتله اسلامی‌به چین و شرکت در کنگره های حزب کمونیست و بهره گیری از تجربیات سیاسی و اقتصادی آنها موضوع تازه و پوشیده ای نیست و هر سال که مقام های این حزب اسلامی‌از سفر چین بازمی‌گردند، شرحی از دستاوردها و گفتگوهای سفر ارائه می‌دهند و بر کسب تجربه از طرف مقابل در امر توسعه تاکید می‌کنند.

طی هفته گذشته چند رویداد و خبر در کشورمان، ما را به یاد تبادل های دوجانبه حزب موتلفه و حزب کمونیست انداخت. در یکی از مهم ترین و قابل تامل ترین خبرها خواندیم که یکی از مراجع تقلید کشورمان در دیدار با یکی از روسای آکادمی‌های چین از آنها – چینی ها - خواسته است تا با اتخاذ موضع قوی تر و صریح تر درباره وقایع بحرین و یمن و...، زمینه های جذب جهان اسلام را به سوی خود (چین) فراهم کند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با آقای فانگ رئیس مرکز مطالعات علوم سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: چین کشور بزرگی است که می تواند در همه جهان نقش آفرینی کند به همین دلیل معتقدیم که خوب است در مشکلاتی که در کشورهای اسلامی مثل بحرین، لیبی، مصر و یمن و ... وجود دارد موضع قوی تری داشته باشد تا تمام جهان اسلام را به سوی خود جذب کند.

او توصیه ای نیز به طرف چینی داشته و گفته است: در مورد اجناس چینی دقت بیشتری در کیفیت شود که بتواند بازارهایشان را حفظ کنند.

و در حالی که دو سال پیش همزمان با وقایع انتخابات در ایران، اتفاقات ناخوشایند و تاسف باری در استان سین کیانگ چین برای مسلمانان رخ داد و به کشتارهای قومی‌و اعمال محدودیت های شدید بر مسلمانان این کشور انجامید، آیت الله مکارم شیرازی به این مقام چینی گفته است: در چین مسلمانان زیادی وجود دارند اما نشنیده ایم که مورد آزار و اذیتی قرار بگیرند.

وی همچنین با اشاره به سیاست های امریکا در مقابل ایران و چین تاکید کرده است: ایران در منطقه سپری برای چین در مقابل امریکاست.

پیش از این دیدار نیز آقای فانگ و دیگر اعضای هیات همراه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌حضور یافتند تا تفاهم نامه ای میان دو کشور در امور فرهنگی به امضا برسد. مطابق این تفاهم نامه قرار است سمینار همکاری استراتژیک و تبادلات فرهنگی بین ایران و چین شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود. شان نزول این سمینار، چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی ایران و چین عنوان شده است.

همچنین بر مبنای تفاهم نامه مزبور برنامه ای با هدف ترجمه و نشر آثار کلاسیک ایران و چین با هدف تعمیق مناسبات و روابط فرهنگی دو کشور به تائید معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون وزیر مطبوعات و انتشارات چین رسید.

دو طرف توافق نامه اخیر را نقطه عطفی مهم در روابط فرهنگی ایران و چین و ابتکاری نوین در احیای جایگاه فرهنگی جاده ابریشم خوانده اند. در اینکه رابطه فرهنگی از لوازم و ناگزیری های عصر مدرن به حساب می‌آید تردیدی وجود ندارد ولی باید دید حوزه های عمومی‌دو طرف اعم از رسانه ها، مکتوبات، نخبگان و روشنفکران، هنر و ادبیات و سینما و... تا چه میزان به هم نزدیک اند و ظرفیت همگرایی دارند.

به هرحال به نظر می‌رسد هیات فرهنگی و سیاسی چین در ایران موفق شده است تعاملات جدیدی با نهادهای رسمی‌و مذهبی کشورمان برقرار کند. گویا نگرش و سیاست های فرهنگی دو طرف نزدیکی های خاصی به یکدیگر دارد و ریشه آن را می‌توان در نزدیکی های دو حزب ریشه دار و سنتی دو کشور به یکدیگر جستجو کرد.

البته همچنانکه در عصر غیبت سرمایه گذاران غرب به سرمایه گذداران چینی روی آورده می‌شود، در فضای بدبینی و نفرت از فرهنگ غرب نیز فرهنگ چین عزیز شمرده می‌شود و معلوم نیست چه تفاوتی میان هضم شدن در شرق با غرق شدن در غرب وجود دارد.

 

نظر شما :