انعقاد بزرگترین قرار داد تاریخ نفت و گاز ایران با مالزی

۰۶ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۲۶۴ اقتصاد و انرژی
روز چهارشنبه پنج دی ماه سال جاری بزرگترین قرار داد تاریخ صنعت نفت و گاز ایران امضا شد. این قرار داد با ارزشی معادل ۱۶ میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی گلشن و فردوس در نزدیکی بوشهر بین ایران و مالزی منعقد شد.
انعقاد بزرگترین قرار داد تاریخ نفت و گاز ایران با مالزی
در راستای تحقق سیاست جذب سرمایه های خارجی در بخش نفت و گاز ایران و به دنبال خروج شماری از شرکتهای اروپایی و تهدید به خارج شدن مابقی شرکتهاتی فعال در ایران روابط دیپلماتیک گسترده ای برای جایگزین شدن کشورهای دیگر در ایران انجام شد.
 
در روز چهارشنبه پنجم دی ماه سال 1386 هجری شمسی خبری مبنی بر انعقاد قرار داد 16 میلیارد دلاری بین ایران و گروه صنعتی SKS مالزی برای توسعه میادین گازی گلشن و فردوس بوشهر منتشر شد.این قرار داد با حضور علی وکیلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی شرکت ملی نفت ایران و سید مختار البخاری رییس بنیاد البخاری مالزی و در حضور غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران و سید منشی افضل سفیر مالزی امضا شد.
 
از کل مبلغ قرار داد حدود 6 میلیارد دلار برای توسعه بخش بالادستی و تولید گاز از این میدانها و 10 میلیارد دلار برای تولید ال- ان- جی (در بخش پایین دستی ) صرف خواهد شد.قرار است شرکت SKS که زیر مجموعه بنیاد البخاری است کار توسعه این میدانها را انجام دهد.
 
توافق های اولیه برای این پروژه در ماه ژانویه سال 2007 میلادی انجام شده بود و مخالفتها و فشارهای امریکا سبب شد تا انعقاد آن چندین ماه به طول بیانجامد.امریکا در تلاش برای افزایش فشار روی ایران و منزوی کردن این کشور با سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنایع متفاوت ایران به خصوص صنعت نفت و گاز که سودآورترین عرصه اقتصادی ایران است مخالفت می کرد ولی بستر پر رونق اقتصادی و سودهای کلانی که شرکتهای سرمایه گذار از حضور در یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت وگاز  می برند مانع از اجرای این طرح امریکا شد.
 
در این دوران قرار داد نفتی دو میلیارد دلاری شرکت ساینو پک چین با ایران برای توسعه حوزه نفتی یادآوران  و آغاز مذاکرات برای حضور شرکت گازپروم و لاک اویل در صنعت نفت و گاز کشور سبب شد تا بسیاری از تحلیل گران و اقتصاددانان غربی بر نتیجه بخش بودن تحریمهای اقتصادی علیه ایران شک کنند.
 
 طبق این طرحهای تحریمی  کشورهای غربی از سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصاد ایران امتناع می کردند تا از این طریق فشار اقتصادی بزرگی به ایران تحمیل کنند و ایران را وادار به خروج از عرصه پژوهشهای هسته ای نمایند. ولی با وجود پروژه های مشترک ایران با کشورهای چین و روسیه و هم اکنون مالزی  انتظار می رود تاثیر این تحریمها روی اقتصاد ایران ناچیز باشد.
 
به هر حال اجرای این طرح که 25 سال به طول خواهد انجامید ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران را 60 هزار میلیون فوت مکعب افزایش خواهد داد. قرار براین است که بعد از اتمام پروژه سالانه 50 درصد از گاز طبیعی مایع تولیدی این حوزه ها به کشور مالزی اختصاص داشته باشد. در این اخبار در مورد شمار سالهایی که این سهم از گاز تولیدی حوزه های  گازی گلشن و فردوس بوشهر  به مالزی منتقل می شود اطلاعاتی ارایه نشده است.
 
وزیر نفت ایران این قرار داد را بزرگترین قرار داد تاریخ صنعت نفت و گاز ایران اعلام کرد و در مورد حجم ذخار این دو میدان گازی گفت:" میدان گلشن با50 هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا و میدان فردوس با 10 تا 11 هزار میلیارد  فوت مکعب گاز درجا از نظر میزان ذخایر معادل پارس شمالی هستند. میدان گازی گلشن در 180 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و 65 کیلومتری از ساحل قرار دارد."
 
حجم گاز درجای مخزن گازی گلشن که در فاصله 180 کیلومتری جنوب شرقی و 65کیلومتری از ساحل و در عمق خلیج فارس قرار دارد بین 42 تا56 هزار میلیارد فوت مکعب است.
 
ذخایر و درآمد ایران
ایران دومین کشور مالک ذخایر گاز طبیعی در جهان است اما در سالهای اخیر به دلیل تحریمهای مختلف نتوانسته حجم زیادی از این ذخایر را کشف و استخراج کند. روسیه که بیشترین حجم از ذخایر گاز طبیعی را دارد امروزه یکی از تاثیر گذارترین کشورها در این عرصه است و در نظر دارد بعد از سرمایه گذاری در ایران و توسعه حوزه های گازی این کشور با  مشارکت ایران سازمانی جهانی در صنعت گاز ایجاد نماید.
سازمان جهانی گاز وضعیتی مشابه سازمان کشورهای صادر کننده نفت خواهد داشت.
 
به هر حال علیرغم تمام فشارها صادرات نفت ایران در سال 2007 میلادی نسبت به سال گذشته رشد داشته است. طبق گزارش حجت الله غنیمی فرد مسوول امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در سال 2007 میلادی 45/2 میلیون بشکه نفت در روز از ایران صادر شد که 60 درصد از آن به کشورهای واقع در شرق کانال سویز ،32 درصد به کشورهای اروپایی و مابقی به افریقا صادر شده است.
 ایران چهارمین کشور بزرگ صادر کننده نفت در جهان است و به همین دلیل سیاستهای تولید و صادراتی آن توسط سازمانها و شبکه های صنعتی جهان کاملا پیگری میشود.
 
رشد قیمت نفت در سال جاری سبب شد تا درآمد کلانی نصیب کشورهای نفت خیز جهان شود. طبق گزارشهای موجود پیش از آغاز سال 1386 هجری شمسی انتظار می رفت 70 میلیارد دلار از صادرات نفت نصیب اقتصاد ایران شود در حالیکه در نه ماه اول این سال یعنی از 21 مارس سال 2007 میلادی تا 21 دسامبر سال جاری درآمد ایران از صادرات نفت برابر با 60 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا انتهای سال حتی از برآورد 70 دلاری نیز بیشتر شود.
ایران از صادرات نفت در یازده ماه نخست سال 2007 میلادی بیشار از 52 میلیارد دلار درآمد کسب کرد وانتظار می رود سیر رشد درآمد نفتی کشور تا سال آینده ارتقا یابد.
 
سید حمید حسینی رییس اتحادیه نفت، گاز ، پتروشیمی ایران با اعلام این مطلب که بازارهای هدف ایران کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشورهای افریقایی هستند گفت:" اصلی ترین محصولات صادراتی صنعت نفت ایران نفت موتور، نفت صنعتی ، گریس ، ژل های نفتی،  متانول وقیر بوده است."

نظر شما :