دیپلمات‌ها در دمشق مدعی شدند

دخالت ایران در امور سوریه

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۴ کد : ۱۲۵۸۹ اخبار اصلی
به دنبال کشته شدن زنان در تظاهرات مردمی علیه دولت بشار اسد در سوریه، برخی دیپلمات‌ها در دمشق ادعای دخالت ایران در امور داخلی سوریه را مطرح کردند
دخالت ایران در امور سوریه
دیپلماسی ایرانی: به دنبال کشته شدن زنان در تظاهرات مردمی علیه دولت بشار اسد در سوریه، برخی دیپلمات‌ها در دمشق ادعای دخالت ایران در امور داخلی سوریه را مطرح کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، روز یکشنبه برای نخستین بار ارتش به روی تظاهر کنندگان زن آتش گشود و 4 تن در جریان این درگیری‌ها کشته شدند. این در حالی است که از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه تاکنون چنین اقدامی بی سابقه بوده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش داد: ادعای دیپلمات‌ها در خصوص نفوذ ایران در سوریه در راستای ادعایی مطرح می‌شود که برای نخستین بار کاخ سفید آن را مطرح کرد. مقامات تند واشینگتن ماه گذشته مدعی شده بودند که ایران به بشار اسد رئیس جمهور سوریه در روند سرکوب مخالفان کمک می‌کند. یک دیپلمات آگاه با اشاره به افزایش حضور نیرو‌های ایرانی در سوریه پس از ماه مارس، یعنی زمان آغاز ناآرامی‌ها، این ادعا را مطرح کرد که جمهوری اسلامی سطح کمک های انسانی و تجهیزاتی خود به سوریه را افزایش داده است. ادعایی که بارها توسط مقامات تهران رد شده و آنها تاکید کرده‌اند که در امور داخلی همسایگان خود دخالت نمی‌کنند.

با این وجود برخی دیپلمات‌ها بر این باورند که جمهوری اسلامی علاوه بر کمک‌های گسترده به دولت بشار اسد، از طریق سوریه نفوذ چشمگیری بر حزب‌الله لبنان دارد. به گزارش گاردین، هرچند در گذشته نیز کاخ سفید ادعای کمک ایران به سوریه برای محدود ساختن دسترسی مخالفان به اینترنت و موبایل را مطرح کرده بود اما شواهد مستندی در این زمینه در دست ندارد.

از سوی دیگر دمشق نیز در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد بار دیگر ادعای دخالت ایران در امور داخلی سوریه و دریافت کمک و تجهیزات را رد کرد. به موازات انتشار این بیانیه وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای به نقش سوریه در دشمنی با اسرائیل و آمریکا اشاره کرد و از نیرو‌های مخالف در این کشور خواست با اصلاحات سیاسی کنار بیایند. این در حالی است که 75 درصد از جمعیت سوریه را مسلمانان سنی مذهب تشکیل می‌دهند که به اعتقاد تحلیلگران آشکار شدن حمایت ایران با اکثریت جمعیت شیعه از دولت شیعه سوریه خانواده بشار اسد از فرقه علوی را در شرایط حساسی قرار داده است.

به گفته تحلیلگران اعراب منطقه همواره از تلاش تهران برای اتحاد شیعیان در منطقه نگران بوده‌اند. تعداد قابل توجهی از کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات اکثریت جمعیت سنی را در اختیار دارند و از اینکه اقلیت شیعه قدرت و نفوذ بیشتری در این کشور‌ها داشته باشند در هراسند.

 

نظر شما :