نگاه دیپلمات ایرانی به وقایع سوریه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۲۳۲۳ اخبار اصلی
درحالی که ایالات متحده انگشت اتهام را در سوریه به سوی ایران دراز کرده و تلاش می کند بخشی از سرکوب ها را در این کشور به ایران نسبت دهد، یک مقام دیپلماتیک کشورمان اعلام کرد ایران تحولات سوریه را حرکت گسترده مردمی نمی شمارد
نگاه دیپلمات ایرانی به وقایع سوریه
دیپلماسی ایرانی: تحولات در سوریه برای ایران مهم است اما نه آن اندازه که اعتراضات اخیر را در این کشور جدی بگیرد و نسبت به آن حساسیت بالایی نشان دهد. این پیامی است که هم از دل صحبت های سفیر ایران در روسیه و هم بی اعتنایی رادیو و تلویزیون رسمی ایران به حوادث درعا دریافت می شود.

دخالت در خشونت های اخیر سوریه اتهامی است که غربی ها و مخالفان رژیم بشار اسد به ایران می زنند. درواقع ایران در بحرین متهم به کمک مخالفان حکومت می شود و در سوریه متهم به حمایت از حکومت. به نظر می رسد غربی ها سعی دارند این گونه جلوه دهند که در حوادثی که مطابق میل آنها نیست همیشه پای ایران در میان است.

تشکیل جبهه های تازه علیه جمهوری اسلامی بخشی از پروژه غرب پس از آغاز تحولات و انقلاب های عربی چند ماه گذشته است. از زمانی که انقلاب های مردمی به مصر رسید و ایران یک فروند کشتی خود را پس از سالها ممنوعیت از کانال سوئز عبور داد، ترس و توهم مخالفان خارجی ایران را برداشته و دستگاه های تبلیغاتی شان را به حرکت تندتر و شدیدتر در مسیر ایران هراسی ترغیب کرده اند.

نقطه اوج اتهام زنی ها و مخالفت ها در ماجراهای بحرین ظهور و بروز کرد که ایران را به حمایت و تحریک مخالفان علیه حکومت آل خلیفه متهم کردند و همچنان نیز می کنند. جمعی از حاشیه نشین های خلیج فارس تا مرز قطع رابطه و فراخواندن دیپلمات ها پیش رفته اند و بنا دارند سازماندهی شورای همکاری خلیج فارس و مجامع دیگر تحت لوایشان را نیز به سوگیری های ضدایرانی و تصمیم سازی های یکپارچه عربی و ضد جمهوری اسلامی سوق دهند.

ایران خود از دو سال پیش در معرض تهدیدهای داخلی و خارجی قرار داشت و تحریکات رسانه های غربی نیز در افزودن بر تنش ها و اعتراضات داخلی اش بی تاثیر نبود. حالا ایران خود متهم به دخالت در امور داخلی برخی کشورها می شود تا بر جهالت ها و شکاف های موجود در حکومت های دیکتاتوری عربی سرپوش گذاشته شود و ایران به عنوان مهم ترین عامل خارجی تهدیدکننده و برهم زننده نظم و امنیت معرفی شود.

محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه در نشستی خبر ی با روزنامه نگاران روس آب پاکی را روی دست رسانه ها و دولت های ضد ایرانی ریخته و اعلام کرده است که از نظر تهران ناآرامی های اخیر در سوریه حرکت گسترده مردمی به شمار نمی آید.

او طی کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری ریا نووستی در پاسخ به این پرسش که "اوضاع در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید"، تاکید کرده است: ما این اتفاقات را یک حرکت گسترده مردمی نمی دانیم. یعنی به هیچ وجه با حرکتی که در مصر و تونس رخ داده قابل مقایسه نیست.

سجادی افزوده است: نکته مهم دیگر این است که سوریه در خط مقدم دفاع در برابر تعرضات اسرائیل قرار دارد و سال هاست که اسرائیل و امریکا از زمان حافظ اسد تلاش دارند که در سوریه اغتشاش، بحران و تجزیه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه "بخش عمده این تحریک ها از جانب خارج از کشور به خصوص اسرائیل صورت می گیرد" گفته است: با هوش سرشاری که در بشار اسد رئیس جمهور سوریه سراغ داریم، مطمئنیم که ایشان در مدیریت این بحران موفق خواهند بود.

سفیر ایران معتقد است که بشار اسد با اصلاحاتی که در حکومت ایجاد خواهد کرد، آن دسته از مردمی را که به خاطر مشکلات بیکاری و احیانا فقر به اغتشاش‌گران پیوسته اند راضی خواهد کرد.

اگر پاسخ جالب دیپلمات کشورمان را که رودررو با اصحاب رسانه مطرح شده است، کنار مواضع دیگر مسئولان و رسانه های دولتی کشورمان بگذاریم به خوبی متوجه می شویم که حوادث سوریه برای ایران چندان بزرگ و عمیق نیست و بنابراین بحث دخالت یا مشارکت در سرکوب معترضان این کشور، از اساس منتفی و بی معنی خواهد بود.

البته سخنان محمود رضا سجادی به مفهوم بی اعتنایی تهران به سرنوشت سوریه، نحوه پیشبرد اصلاحات بشار اسد و یا کشته شدن معترضان در حوادث این کشور نیست بلکه بیشتر واجد این پیام است که اتفاقات را در سوریه به بزرگی تحولات مصر و تونس نمی داند و روی همین اصل اتهام دخالت در حوادث سوریه خود به خود از اعتبار ساقط است.

 

نظر شما :