بازى قدرت دو مرد قدرتمند

۲۵ آذر ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۲۰۸ اخبار اصلی
امروز دنیا از نزدیک نظاره گر خصوصیات دو رهبر سلطه جو در جهان است که سعی دارند روند خود را در سیاست ادامه دهند. هر دوی این رهبران جهان به تازگی محبوبیت خود را در جامعه به رفراندوم گذاشتند. ولادیمیر پوتین و هوگو چاوز این مردان قدرتمند سیاسی هستند.
بازى قدرت دو مرد قدرتمند
امروز دنیا از نزدیک نظاره گر خصوصیات دو رهبر سلطه جو در جهان است که سعی دارند روند خود را در سیاست ادامه دهند. هر دوی این رهبران جهان به تازگی محبوبیت خود را در جامعه به رفراندوم گذاشتند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با تبدیل انتخابات پارلمانی به رفراندومی برای خود به آنچه که می خواست رسید.
 
رییس جمهور روسیه با مهارت کامل راهی را برای خود آماده کرد که وی را به نخست وزیری روسیه می رساند. پیروزی وی در انتخابات دومای روسیه نشان دهنده این واقعیت است که تنها پایه های استقلال مجلس دومای روسیه که از دوران ریاست جمهوری وی به جای مانده بود نیز سست و ضعیف شده است.
 
در مقابل ولادیمیر پوتین، تلاش های هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا که سهم بیشتری از قدرت را برای خود می خواست در پای صندوق های رای بی نتیجه ماند.
در حالی که از نقش ولادیمیر پوتین در این بازی سیاسی به عنوان نقشی خودکامه و دیکتاتور یاد می شود، شکست هوگو چاوز روزنه امیدی است برای توسعه دموکراسی و ایجاد رقابت سیاسی در ونزوئلا.
 
پرونده ولادیمیر پوتین مشخص بود: وی تاکید می کند که روسیه را به سمت یک ثبات و نفوذ سیاسی و اجتماعی در جهان پیش برده است. ولادیمیر پوتین باید شاکر افزایش قیمت نفت و گاز باشد که امروز به وی این اجازه را می دهد که بهبود وضعیت اقتصادی روسیه را به خود نسبت دهد. اما باید یک نکته را هم در اینجا اعتراف کنم که وی برای اینکه کشورش را بار دیگر به مرکزی برای تمام منابع در درسترس انرژی جهان تبدیل کند تلاش های بسیاری انجام داد. این اقدام وی و راه های حمل و نقل این انرژی که در دسترس روسیه بود از استراتژیهایی بود که در شرایطی که قیمت انرژی در جهان رشد فزاینده ای داشت به خوبی محاسبه شده بود.
 
روس ها از شرایطی که قیمت بالای نفت کشور برایشان به ارمغان آورده بود لذت بردند و سعی کردند زندانی شدن رهبر گروه مخالف وبرخی از روزنامه نگاران که پایان خوشی نداشتند را نادیده بگیرند. آنان حتی محدودیت هایی را که رسانه های روسیه در آستانه انتخابات مجلس دوما با آن رو به رو شده بودند را به دست فراموشی سپردند و به بودن یا نبودن ولادیمیر پوتین در صحنه سیاسی روسیه رای مثبت دادند.
 
دومین دور ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در ماه مارس سال 2008 به پایان خواهد رسید. ناظران سیاسی معتقدند پس از یک انتخابات بسیار ضعیف رییس جمهوری بسیار دوست داشتنی جای ولادیمیر پوتین را خواهد گرفت و وی این بار در نقش نخست وزیر روسیه قدرت را در دستان خود خواهد گرفت. اما اگر این رییس جمهور دوست داشتنی ناگهان پی به قدرت خود ببرد و بخواهد از آن در صحنه سیاسی روسیه استفاده کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
به همین دلیل است که آقای پوتین سعی دارد تا قانون اساسی کشور را به گونه ای تغییر دهد که بتواند برای دور سوم نیز در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کند. بنابر قانون اساسی این کشور، هر شخص تنها می تواند دو دوره متوالی رییس جمهور کشور شود. تمام این روند در آینده موجب صدمه دیدن هر چه بیشتر دموکراسی شکننده روسیه خواهد شد.
 
در پرونده دیگری که در آن سوی دنیا باز شده بود، هوگو چاوز با یک جواب غیر منتظره به تغییرات قانون اساسی این کشور رو به رو شد که در آن این حق را به وی می داد تا بتواند مادام العمر رییس جمهور ونزوئلا بماند. هوگو چاوز از هشت سال پیش که قدرت را در ونزوئلا به دست گرفته بود قدرتمند تر شده است و با تکیه بر نفت ملی، این تصور را در ذهن خود پرورش داده بود که قادر است حمایت ملت را با آن بخرد. اما این اواخر وی بیش از سهم خودش به خیال پردازی پرداخته بود، هر چند نتیجه این رفراندوم با اختلاف بسیار ناچیزی ( 49 درصد به 51 درصد) توهمات وی را نقش بر آب کرد.
 
جامعه بین المللی با دقت بسیاری هردوی این مردان قدرتمند را زیر نظر دارد. آنها می خواهند قدرتمند تر شوند. اما آیا آنها در این پروسه قدرتمند شدن به جامعه خویش نیز برای به دست آوردن قدرت کمک کرده اند؟ آیا جدای آن چیزی که قیمت بالای نفت به روسیه و ونزوئلا ارزانی داشته است این رهبران قدرتمند تلاشی برای مردم خویش کرده اند؟ کاملا مشخص است که پایان دادن به قدرت هر دوی این رهبران جز لاینفک معنای دموکراسی است و هر دوی این مردان قدرتمند راه های مقابله با آن را می دانند.
 
روسیه به تازگی امپراتوری بزرگی را از دست داده است و این شوک روحی هنوز در ذهن روسیه جای دارد. مردی قدرتمند با توانایی ترسیم برنامه هایی به بلندی یک عمر در صحنه سیاسی روسیه ظاهر شده است. اما چقدر این تصویر می تواند بدون تغییر باقی بماند خود مشکل بزرگی است. روس ها این روزها باید دعا کنند که قیمت نفت به طور ناگهانی رویای روسی آنان را نقش بر آب نکند و شوک روحی جدیدی را برایشان به ارمغان نیاورد.
 
شکست هوگو چاوز در رفراندوم نشان دهنده این واقعیت است که زمانیکه مخالفان با یکدیگر متحد می شوند به این باور می رسند که قانون منبعی قدرتمند تر از وعده های یک مرد قدرتمند است.
 
رای دهندگان روسی از نظاره انتخابات ونزوئلا زمانی درس خواهند گرفت که رویای روسی آنان به پایان برسد و همیشه چنین خواهد شد.
 
ما برای مردم روسیه و ونزوئلا بهترین ها را آرزو می کنیم و می دانیم که صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

نظر شما :