اسرار مالی 7000 شاهزاده عربستانی

۳۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۲۰۶۳ سرخط اخبار
اسناد افشا شده از فعالیت‌های شاهزادگان عربستانی حاکی از حکومت حدود 7 هزار آقازاده خاندان سلطنتی بر منابع مالی و تجاری این کشور است.

به گزارش پانا به نقل از دی ولت، اسنادی که از فعالیتهای اقتصادی و اسرار مالی خاندان سلطنتی عربستان منتشر شده نشانگر دست اندازی هزاران نفر از نزدیکان ملک عبدالله به دارایی‌های بادآورده این کشور است.

ولید بن طلال شاهزاده 56 ساله عربستانی از جمله ثروتمندترین افراد در این کشور به شمار می‌رود. بر اساس آخرین آمار مجله فوربس وی بیست و ششمین مرد ثروتمند جهان است.ا

این شاهزاده به همراه همسر و فرزندانش در قصری در شهر ریاض زندگی می‌کند که 320 اتاق و دیوارهایی از مرمر ایتالیایی دارد.

این قصر با داشتن سه سالن و استخر مجزا، زمینهای تنیس، 250 پنجره بزرگ، یک سالن سینما و 5 آشپزخانه مجلل ظرفیت پذیرایی از 2000 مهمان را در آن واحد دارد. این در حالی است که پارکینگ خودروهای وی مجهز به 200 خودرو لوکس و آخرین مدل از جمله رولز رویس، فراری و لامبورگینی است.

از دیگر داراییهای بن طلال هواپیمای اختصاصی بوئینگ 747-400 است که به‌صورت سفارشی برای وی ساخته شده و قصر پرنده لقب گرفته است. جالب اینجاست که این شاهزاده عربستانی در مقاله‌هایی که در نیویورک تایمز به انتشار می‌رساند از ایجاد اصلاحات در این کشور دم زده و مدعی دفاع از زنان و حقوق فقراست. وی یکی از شیوخ عربی است که مطابق میل غرب رفتار می‌کند و مورد انتقاد شدید روحانیون و رهبران مذهبی عربستانی است. بر اساس اسنادی که سایت ویکی لیکس به نقل از ویلیام دابلیو. فاولر سفیر پیشین آمریکا در عربستان منتشر کرده بن طلال در سال‌های آخر دهه 1990 میلادی، اطلاعات محرمانه‌ای را در مورد سلطنت 7000 شاهزاده عربستانی بر بازار نفت و تجارت این کشور در اختیار آمریکا قرار داده است.

 بر این اساس در زمانی که تولید روزانه نفت عربستان هشت میلیون بشکه بوده، تنها شش نفر از این شاهزادگان، کنترل فروش روزانه یک میلیون بشکه از آن را در اختیار داشته‌اند که با توجه به بهای فروش نفت، این کار ثروتی معادل 120 میلیون دلار در روز نصیب آنان می‌کند. به گفته بن طلال وی و شماری از برادران، عموزادگان و دیگر اعضای قبیله‌اش از حلقه خواصی که در تجارت نفت دست دارند، بیرون انداخته شده‌اند.

سفیر آمریکا در عربستان در زمان انتقال این اطلاعات تاکید کرده که به‌دلیل خطر جدی که برای منبع این اطلاعات وجود دارد، نباید نام وی فاش شود و اکنون پس از 15 سال برخی منابع آمریکایی دست به افشای این اطلاعات زده‌اند.

نظر شما :