امریکا چرا در برابر بحرین ساکت است؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۲۰۲۳ سرخط اخبار

یک روزنامه غربی گزارش داد که سکوت آمریکا در قبال سرکوبهای گسترده در بحرین ادعای واشنگتن در طرفداری از دمکراسی در خاورمیانه را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن پست در گزارش مشروحی می نویسد: با گذشت دو ماه از شروع ناآرامی های بحرین دولت پادشاهی این کشور با پشتیبانی نیروهای امنیتی عربستان گروههای معارض را به طور گسترده سرکوب نموده و صدها نفر از فعالین سیاسی را دستگیر و دو حزب قانونی این کشور را منحل نموده است. این اقدامات دولت بحرین فرصت را برای انتقاد به سیاستهای دولت اوباما فراهم کرده است.

"جوبی واریک" و "مایکل بیرنباتوم" در گزارش مشترک خود در مورد تحولات بحرین اضافه می کنند: سکوت دولت اوباما در قبال این سرکوبها این سوال را در اذهان عمومی مطرح می کند که کاخ سفید طرفدار کدام دمکراسی و حرکت آزادیخواهانه در جهان می باشد؟

بنابراین گزارش دولت آل خلیفه طی چند روز گذشته دو حزب بزرگ سیاسی این کشور به نامهای "انجمن عمل اسلامی" و "الوفاق" را از هرگونه فعالیت سیاسی منع نمود.

واشنگتن پست می افزاید: دولت اوباما اگر چه به صورت لفظی از دولت بحرین خواسته که در سرکوب معترضین خویشتنداری نماید معهذا واشنگتن نه سفیر خود را از منامه فراخوانده و نه اقدامی برای تحریم بحرین نموده است. درحالیکه در مورد لیبی به گونه دیگری برخورد کرد. از این رو افکار ضد آمریکایی در جامعه بحرین روبه گسترش است.

یکی ازفعالان حفوق بشرمی گوید: اگر چه دولت آمریکا در گفتار خود از آزادی و دمکراسی و تغییر در بحرین صحبت می کند اما واقعیت این است که کاخ سفید اصولا از دیکتاتورها حمایت می نماید.

این گزارش می افزاید: مقامات آمریکایی در جلسات خصوصی خود به این انتقادها واقفند،‌ معهذا می گویند که منافع حیاتی آنها در عربستان سعودی و بحرین مهمتر از آنست که این انتقادها را جدی بگیرند.

واشنگتن پست اضافه می کند که عربستان سعودی در توجیه اقدامات وحشناک خود ادعا می کند که ایران و طرفداران آن قصد دارند حکومتهای آنها را سرنگون کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که دوگانگی در سیاستهای آمریکا از همان ابتدای ناآرامی های خاورمیانه مشخص بود. از طرفی موضوع حقوق بشر و طرفداری از دمکراسی مطرح است اما از سوی دیگر منافع ملی و امنیتی آمریکا مانع از آن می شود که کاخ سفید بخواهد از همه دیکتاتورها انتقاد نماید. دولتمردان آمریکایی برای توجیه این برخورد دوگانه خود می گویند سیاست کاخ سفید براین اساس است که چگونگی برخورد با تحولات هر کشوری را بطور جداگانه و مورد به مورد انتخاب کند.

"دنیس مک دوناگ" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به دوگانه بودن سیاست آمریکا در لیبی و بحرین می گوید: ما درمورد برخورد و دخالت در امور کشورها سیاست یکپارچه و مداومی را پیگیری نمی کنیم. بلکه هر مورد را براساس منافع ملی خود در منطقه مورد ارزیابی قرار می دهیم. درمورد بحرین باید گفت که ناو پنجم نیروی دریایی آمریکا در این جزیره مستقر می باشد. علاوه بر آن بحرین متحد آمریکا در مقابله با نفوذ ایران در منطقه است.


نظر شما :