قذافی: نلسون ماندلا را من آزاد کردم

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۱۹۵۳ سرخط اخبار

قذافی در دیدار با کمیته‌ چهار جانبه آفریقا خود را بانی پیروزی آفریقای جنوبی، آزادی نلسون ماندلا و استقلال زیمبابوه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه نزدیک به معمرقذافی، رهبر لیبی در گفت‌وگو با روزنامه فرا منطقه‌ای الشرق الاوسط، اتفاقات دیدار سه ساعته وی با کمیته پنج جانبه اتحادیه آفریقا متشکل از روسای جمهوری آفریقای جنوبی، کنگو، مالی و موریتانی و همچنین وزیر امور خارجه اوگاندا را تشریح کرد.

به گفته این مسئول بلند پایه نظام لیبی که در این جلسه حضور داشت قذافی سه ساعت برای مهمانانش درباره تلاش‌های خود برای تاسیس اتحادیه آفریقا سخن گفته و اعلام کرده که وی آجر به آجر اتحادیه آفریقا را روی هم گذاشته و این اتحادیه را به وجود آورده است.

قذافی در ادامه گفته‌هایش اظهار کرده که وی پیروزی را برای آفریقای جنوبی در رویارویی با نظام سابق آپارتاید به ارمغان آورده و نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق این کشور را از زندان خارج کرده و استقلال زیمباوه را بدست آورده است.

به گفته این مقام مسئول لیبیایی قذافی هیچ فرصتی به مهمانان خود جهت تشریح وظیفه‌ی کمیته پنج جانبه نداد و در طول جلسه درباره‌ی اینکه وی در اول سازمان وحدت آمریکا و پس از آن اتحادیه آفریقا را بنا نهاده سخن گفت و در نهایت به اعضای کمیته اعلام کرد که جلسه به پایان رسیده و آنها از طرف وی ماموریت دارند که با اهالی بن غازی درباره‌ی راه حل برای بحران کنونی گفت‌وگو کنند.

به گفته این مقام مسئول قذافی هیچ واژه‌ی بدی برای مخالفان خود و شورای ملی انتقالی که نماینده‌ی انقلابیون مخالف وی به شمار می‌رود به کار نبرد.

این مقام مسئول همچنین از خشم جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقا که با کمیته‌ی آفریقایی به بن غازی جهت دیدار با نمایندگان انقلابیون همراهی نکرد، از سخنان قذافی خبرداد و گفت: اظهارات قذافی در مورد آفریقای جنوبی زوما را ناراحت کرد و وی بعدا به یکی از رهبران آفریقا اعلام کرده بود که قذافی در سخنانش درباره‌ی الطاف خود بر آفریقای جنوبی صادق نبوده و وی در مقایسه با جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر هیچ خدمتی به ملت خود و قاره‌ی آفریقا نکرده است.



( ۲ )

نظر شما :