عدم توافق گروه ۱+۵ در باره صدور قطعنامه سوم

۲۵ آذر ۱۳۸۶ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۱۹۵ اقتصاد و انرژی
مذاکره برای تصویب پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران و تشدید تحریمهای اقتصادی بدون نتیجه ماند. بعد از انتشار گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا، دو دستگی بین اعضای ثابت شورای امنیت در مورد ایران بیشتر شد و جلسه شورای امنیت به سال ۲۰۰۸ موکول شد.
عدم توافق گروه ۱+۵ در باره صدور قطعنامه سوم
تلاش کشورهای غربی برای تصویب دور جدید تحریمهای اقتصادی ایران تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.
 
پنج کشور صنعتی جهان در کنار آلمان در هفته اخیر تلاشهای پیگیری برای تهیه پیش نویس قطعنامه جدید سازمان ملل علیه ایران کردند ولی همچنان مخالفت روسیه و چین با تشدید تحریمها مانع از تصویب آن شده است.
 
قرار براین بود که جلسه سازمان ملل برای تصویب تحریمهای جدید اقتصادی ایران، پیش از آغاز سال 2008 میلادی تشکیل شود و این تحریمهای تحمیلی براقتصاد ایران از آغاز سال 2008 میلادی اجرا شود، ولی به دلیل عدم توافق کشورهای 1+5 با یکدیگر در این مورد و نیاز به مذاکرات بیشتر قرار است جلسه سازمان ملل به سال آینده میلادی موکول شود.
 
بسیاری از کشورهای جهان بعد از انتشار گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا بر ضرورت تشدید تحریمهای اقتصادی ایران شک کرده اند و بر این باورند که هم اکنون هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. اما کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که توقف برنامه تسلیحاتی هسته ای را به دلیل تحریمهای وضع شده از سوی سازمان ملل علیه ایران می دانند همچنان بر ضرورت افزایش فشارها بر ایران تاکید دارند.
 
جورج بوش، رئیس جمهورآمریکا، با اشاره به این بخش از گزارش که ایران در سال 2003 میلادی برنامه تسلیحاتی خود را متوقف کرده است می گوید:"ایران پیش از سال 2003 میلادی برنامه تسلیحاتی هسته ای داشته است و باید توضیحات کامل در مورد این برنامه ها به بازرسان آژانس دهد و مراکز مروبط به آن را در اختیار بازرسان قرار دهد."
 
آنها دراستدلال ضرورت افزایش تحریمها به گزارش سازمانهای جاسوسی مبنی بر توقف برنامه نظامی هسته ای ایران در سال 2003 میلادی اشاره می کنند ومی گویند توقف این برنامه نظامی در اثر تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران بوده است.
 
این تحریمها، ادامه برنامه هسته ای نظامی این کشور را سخت و غیرممکن کرد و اگر لغو شود دوباره این پروژه آغاز خواهد شد. این درحالیست که ایران بارها اعلام کرده است هیچ گاه برنامه تولید سلاح هسته ای نداشته است.
 
با وجود اینکه سه کشور مذکوربر ضرورت ادامه فشارهای اقتصادی و منزوی کردن ایران در سطح سیاسی و اقتصادی جهانی تاکید دارند ولی  چین با انعقاد قرارداد دو میلیارد دلاری در توسعه میدان گازی یادآوران و روسیه با تمایل برای ادامه مذاکرات برای همکاری در صنعت گاز با ایران نشان دادند که به این سخنان اعتنایی ندارند.
 
سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در جلسه ای که برای تصویب پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران برگزار شد بود ضمن استقبال از گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا اذعان داشت:" روسیه اطمینان دارد ایران حتی پیش از سال 2003 میلادی هم برنامه نظامی نداشته است. بنابراین دلیلی برای تشدید فشارهای اقتصادی یا محروم کردن این کشور از حضور در عرصه های اقتصادی، تجاری وصنعتی بین المللی وجود ندارد."
 
چین هم در پاسخ به اعتراض نمایندگان آمریکا به این کشوردرمورد انعقاد قرارداد 2میلیارد دلاری در صنعت نفت ایران گفت:" قرارداد نفتی در مسیر منافع اقتصادی دو کشور است و ارتباطی به فضای کنونی سیاسی ندارد. در ضمن گزارشهای اخیر برعدم انحراف ایران در برنامه هسته ای خود تاکید دارد. بنابراین دلیلی برای تحریم این کشور وجود ندارد."
 
این گزارشها و خبرها در کنارعدم تمایل کشورهای اروپایی از قبیل ایتالیا برای همراهی با غرب در مورد تحریم اقتصادی ایران، سبب شد تا بریتانیا و فرانسه که سردمدار تشدید تحریم اقتصادی ایران در اروپا هستند در مورد اجرایی شدن این طرحهای تحریمی جدید تردید داشته باشند.
 
به گزارش رویترز، نمایندگان این دو کشور در جلسه 1+5 که برای تصویب پیش نویس قطعنامه بعدی سازمان ملل علیه ایران تشکیل شده بود از شرایط ایجاد شده در برابر ایران ابراز نگرانی کردند و تصویب تشدید تحریمها را بسیار مشکل دانستند.
 
آنها درنظر داشتند در این جلسه و پیش از آغاز سال جدید میلادی تحریمهای یک جانبه آمریکا را در سطح سازمان ملل به عنوان تحریمهای جهانی تصویب کنند ولی علیرغم تلطیف این طرحهای تحریمی و خارج کردن شمار زیادی از بانکهای ایران از فهرست بانکهای تحریمی جهان هنوز نتوانستند با دیگر کشورهای جهان دراین مورد به توافق برسند.
 
شون مک کورمک، سخنگوی وزارت  امور خارجه آمریکا، در مورد قطعنامه جدید علیه ایران گفت:" روز چهارشنبه وزرای کشورهای عضو شورای امنیت یک ساعت و سی دقیقه مذاکره تلفنی با یکدیگر داشتند تا در مورد این قطعنامه به توافق برسند. "
 
وی افزود:" ما در مورد ضرورت تصویب قطعنامه جدید سازمان ملل علیه ایران با یکدیگر اختلاف نظر نداریم بلکه درحال مذاکره درمورد مفاد این قطعنامه جدید هستیم ."
 
وی در مورد مفاد احتمالی این قطعنامه جدید اطلاعاتی ارایه نداد.
 
درهمین زمان دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پاسخ ایران به سوالات و ابهامات موجود در گزارشهای قبلی آژانس آغاز شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش آخر خود تاکید کرده بود هیچ مساله ای که نشان از انحراف ایران ازبرنامه صلح آمیز هسته ای این کشور باشد دیده نشده است وهمین مساله در کنار تاکیدهای مکرر آژانس مبنی بر همکاری گسترده و نزدیک ایران با بازرسان این سازمان سبب شد تا بسیاری از کشورهای جهان دلیلی برای منزوی کردن ایران و یا تحریمهای اقتصادی بیشتر نبینند.
 
از طرف دیگر کنفرانس خبری دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در روز سه شنبه بیستم آذر ماه سال 1386 نیز نشانه های تازه ای به جهان مخابره کرد. بسیاری از خبرگزاری های جهانی اعلام کردند :" ایران در این کنفرانس موضع آرامتری نسبت به جهان برگزیده بود".
 
دراین کنفرانس دکتر احمدی نژاد اعلام کرد گزارش سازمانهای جاسوسی آمریکا یک گام مثبت به سمت حل مساله هسته ای ایران درجهان است و اگر یکی دو گام مثبت دیگر برداشته شود می توان شاهد شرایطی کاملا متفاوت در رابطه ایران و آمریکا بود.
 
این گفته رئیس جمهور کشورمان بااستقبال زیادی از طرف مقامات آمریکایی روبرو شد. البته آمریکاییها گام بعدی را تعلیق برنامه هسته ای ایران می دانند، ولی این پیشنهاد تا به امروزازطرف مقامات ایرانی رد شده است. 

نظر شما :