ایران را بهانه ظلم نکنید

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۱۹۳۳ اخبار اصلی
مسئله بحرین این روزها بیش از اندازه بغرنج شده است. در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری که گویی این بخش از جهان انسان ندارد، هیئت حاکمه بحرین به کمک عربستانی‌ها و اماراتی‌ها حمام خونی راه انداخته‌اند که حتی خود عرب‌ها نیز به آن معترفند
ایران را بهانه ظلم نکنید

دیپلماسی ایرانی: مسئله بحرین این روزها بیش از اندازه بغرنج شده است. در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری که گویی این بخش از جهان انسان ندارد، هیئت حاکمه بحرین به کمک عربستانی‌ها و اماراتی‌ها حمام خونی راه انداخته‌اند که حتی خود عرب‌ها نیز به آن معترفند. در این میان این تنها ایران و عراق هستند که نسبت به اتفاقات اخیر بحرین موضع‌گیری کرده‌اند و خواستار جلوگیری از نسل‌کشی شده‌اند و البته در این زمینه نیز مورد هجوم شدید کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه بحرین و عربستان نیز قرار گرفته‌اند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن که وابسته به خاندان آل سعود است در یادداشتی به قلم طارق الحمید، دبیر تحریریه این روزنامه به خطاها و فجایع جاری در بحرین اعتراف می‌کند و می‌نویسد: هیچ شکی نیست که طایفه شیعی بحرین در تظاهرات اخیر این کشور مورد آزار قرار گرفته است و باز هم شکی نیست که رسانه‌ها سانسور شدیدی بر سر آن چه بر آنها رفته انجام داده‌اند. در این هم شکی نیست که برخورد شدیدی که با مردم شیعه بحرین شده به حیثیت و آبروی حکومت بحرین و کشورهای پیرامونی آن ضربه شدیدی وارد کرده است. ولی این مسئله باعث نمی‌شود که فکر انتقام به سر کسی بزند!

نویسنده این یادداشت در ادامه فورا به سراغ لزوم حل بحران بحرین می‌رود و می‌نویسد: آنچه در بحرین امروز مطلوب است، معالجه و درمان بحران فعلی این کشور است، باید به طور عمقی مفهوم شهروندی درک شود و به صورت رسمی قوانینی وضع شود که حقوق ضایع شده شهروندان احیا شوند. همان طور که در غرب به ویژه بریتانیا و ایالات متحده امریکا مشابه چنین حقوقی وجود دارد و باعث شده که همگی از آن بهره برند. این قوانین باعث شده تا کسی علیه کس دیگری احساس حقارت نکند، به حقوق او تجاوز نکند، در عین حال تفرقه ایجاد نشود و جلوی هر گونه توهین و بی‌اخلاقی افراد به یکدیگر گرفته شود. آزادی‌ها باید در بحرین به رسمیت شناخته شوند. ولی برای همین آزادی‌ها نیز باید حد و مرزی تعیین شود تا همگی نسبت به هر کاری که می‌کنند مسئول باشند و باعث تعدی به آزادی دیگران نشود.

طارق حمید اعتراف می‌کند که مفهوم آزادی در جامعه عربی با اغتشاش و اعتصاب مترادف است و می‌نویسد: متاسفانه در جهان عرب آزادی مفهوم خود را از دست داده است. در این جا آزادی با غوغاسالاری و شورش و اغتشاش هم‌معنا است. برخی‌ها آزادی را به گونه‌ای برای خود تعریف می‌کنند که دست به هر گونه تقلب سیاسی چه در انتخابات و چه غیر از آن می‌زنند و مدعی می‌شوند که آزادی دارند.

وی که اندیشه‌های پان‌عربیتسی‌اش برای همه مشهود است و در اکثر یادداشت‌هایش از ابراز آن ابا ندارد، در ادامه مدعی می‌شود که ایران در تحولات بحرین نقش داشته و باعث اثرگذاری در تحولات این کشور شده است. یعنی همان اتهامی که رهبران عربی حاشیه خلیج فارس به زبان می‌رانند، بدون این که سند و برهانی ارائه دهند و کاملا هم روشن است که برای منحرف کردن تظاهرات مردمی ملت بحرین بر زبان می‌رانند. با این حال حمید اعتراف می‌کند که: برخی اموال از کشورهای خارجی حتی عربی به بحرین سرازیر شد که انحرافی در مسیر سیاسی مردم بحرین ایجاد کرد. همه مقصریم، همه ما در محاسبات سیاسی بحرین راه خطا رفتیم. در حالی که همه می‌دانیم در میان رهبران اپوزسیون و مخالف دولت بحرین که عموما شیعه هستند چهره‌های عاقل و فرهیخته‌ای وجود دارند که به تمامی جوانب و حساسیت‌های کشور آگاهند و می‌دانند که باید با حفظ حساسیت‌ها مطالبات پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسند اما نمی‌دانیم چه شد ناگهان در روزهای اخیر ورق برگشت و آن خشونت به وجود آمد، خشونتی که بی‌شک رنگ و بوی انتقام دارد و بیشتر احساسی است تا برخوردی عقلانی.

وی در پایان یادداشت کوتاه خود می‌نویسد: این درست است که کشورهای عربی حاشیه خلیج ]فارس[ با ایران مشکل دارند و اختلافاتشان با آنها نیز بسیار عمیق و اصولی است اما این دلیل نمی‌شود که به معالجه مشکلات داخلی‌مان بر نیاییم. مردم بحرین اکنون به شدت زخم‌خورده‌اند و هیئت حاکمه این کشور وظیفه دارد که زخم مردم بحرین را درمان کند. باید مسیر کشور به راه اصلی و عادی خود بازگردد و آن اصلاحاتی که مردم مطالبه می‌کنند به طور واقعی به اجرا در آید. اصلاحاتی که نه تنها برای مردم بحرین بلکه باید برای مردم همه کشورهای عربی منطقه اجرا شود. نباید فراموش کرد که اصلاحات تنها راه نجات ما از حالات بحرانی و بغرنجمان به ویژه در وضعیت فعلی است.    



نظر شما :