وزرای خارجه ناتو: تا سرنگونی قذافی حمله ادامه دارد

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۱۹۱۷ سرخط اخبار

 

وزرای امور خارجه ناتو در نشست خود در برلین، ضمن تاکید بر ادامه‌ی فشارها بر رژیم لیبی، بار دیگر خواستار کناره‌گیری معمر قذافی شدند.

به گزارش ایسنا، وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود در برلین، تاکید کردند که فشارهای کشورهای عضو این سازمان به همراه حملات هوایی، علیه رژیم معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، تا زمانی که وی از قدرت کنار برود ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست دو روزه‌ی برلین که روز پنجشنبه آغاز شد، با اشاره به ادامه ماموریت ناتو و آمریکا علیه لیبی، گفت: استقامت اعضای ناتو و آمریکا و اعتماد بین آنها تا زمانی که ماموریت ما علیه قذافی ادامه بیابد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: قذافی در شرایط فعلی اراده و قاطعیت ما را محک می‌زند. ائتلافی که علیه قذافی شکل گرفت، در حال افزایش فشار و منزوی کردن رژیم وی است.

این مقام آمریکایی همچنین خواستار افزایش اقدامات غیرنظامی علیه قذافی و اطرافیان وی شد.

کلینتون گفت: ما نیازمند سختگیری‌های بیشتری علیه مقامات وابسته به رژیم قذافی هستیم. بلوکه کردن دارایی‌ها، محدودیت‌ سفر و دیگر مجازات‌ها از جمله این موارد می‌باشند.

وی در ادامه گفت: ما همچنین نیازمند همکاری تنگاتنگ با همسایگان لیبی برای عملی کردن تحریم‌های نظامی علیه قذافی هستیم تا وی نتواند از نیروهای نظامی خود حمایت کند.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا افزود: آمریکا در جنگ علیه لیبی متعهد به ماموریتی تقسیم شده بین اعضای ناتو و آمریکا می‌باشد. ما تا زمان کامل شدن ماموریتمان به شدت از ائتلاف حمایت می‌کنیم.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: قذافی می‌داند که باید چه کاری را انجام دهد و تا زمانی که وی به این کار تن ندهد، ناتو بر قوای خود در این منطقه خواهد افزود.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا افزود:‌ ما باید رفتن قذافی را ببینیم. تنها در این صورت تحول و تغییر پایدار و ماندنی امکان پذیر است.

کلینتون همچنین تاکید کرد که اعضای ناتو هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و آن دیدن پایان رژیم قذافی در لیبی است.

مجله‌ی آلمانی اشپیگل نیز گزارش داد: آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، در آغاز نشست برلین خاطرنشان کرد که ناتو و متحدانش به هر اقدام ممکن برای جلوگیری از حمله‌ی قذافی به مردم خود، دست خواهند زد.

راسموسن گفت: ناتو بر سرعت عملیات خود با هدف کاستن از ظرفیت‌های نظامی نیروهای قذافی می‌افزاید.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنین خاطرنشان کرد که تنها قدرت نظامی نمی‌تواند راه حل بحران لیبی باشد.

راسموسن با اشاره به اختلاف مواضع برخی اعضای ناتو در خصوص مسائلی همچون تحریم‌ تسلیحاتی و یا منطقه‌ی پرواز ممنوع که انگلیس، آمریکا و فرانسه با آن موافقند اما آلمان در آن حضور ندارد، خواستار وحدت رویه اعضای ناتو شد.

اعضای ناتو در این نشست همچنین به بیان دیدگاه‌های مختلف خود در خصوص مسائلی چون تامین مالی و تسلیحاتی شورشیان مخالف قذافی پرداختند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه و راسموسن در نشست برلین برای اولین بار از دیگر متحدان خود در ناتو خواستار اعزام جت‌های جنگی شدند تا بتوانند به حملات هوایی خود علیه نیروهای قذافی بیافزایند.

این در حالی است که این درخواست با پاسخ مثبت دیگر اعضای ناتو همراه نبود.

آلمان در این ارتباط بار دیگر تاکید کرد که گزینه‌ی نظامی هرگز گزینه‌ی پیشنهادی آلمان برای حل بحران لیبی نیست.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در این نشست گفت که قذافی مشروعیت خود را از دست داده است و باید برود.

وستروله در ادامه افزود: ما در کنارهم موفق به سیاست‌گذاری‌های مشترکی برای تحریم‌های اقتصادی علیه قذافی شدیم و اکنون نیز نوبت تحریم در زمینه‌ی نفت و گاز است.

وی گفت: قذافی نمی‌تواند این کمبودهای مالی را جبران کند. مساله‌ی مهمی که وجود دارد، این است که ما تحت چه شرایطی به عملیات نظامی خود علیه لیبی پایان می‌دهیم.

وستروله بار دیگر درخواست کرد که زمان و شرایط گفت‌وگوهای سیاسی در لیبی مشخص شود.

وی گفت که همه‌ی گروه‌های سیاسی البته بدون قذافی باید در این مذاکرات حضور داشته باشند و در این گفت‌وگوها نیز مسائلی چون انتخابات آزاد، وحدت اراضی و روشن شدن چگونگی استفاده از پول‌های نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آلن ژوپه نیز با اشاره به مسائلی چون تامین سلاح برای انقلابیون که از سوی ایتالیا مطرح شده است، گفت: فرانسه موافق این پیشنهاد نیست.


نظر شما :