ترس از ایران شورای همکاری را به کنفدرالیسم کشاند

۲۶ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۱۹۰۱ اخبار اصلی
نفوذ ایران کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ترسانده است. این ترس چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را مخفی کرد. رهبران عموما دیکتاتور شورای همکاری خلیج فارس اذعان دارند که در برابر نفوذ ایران دست بسته هستند و نمی‌دانند چه کنند
ترس از ایران شورای همکاری را به کنفدرالیسم کشاند

دیپلماسی ایرانی: نفوذ ایران کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ترسانده است. این ترس چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را مخفی کرد. رهبران عموما دیکتاتور شورای همکاری خلیج فارس اذعان دارند که در برابر نفوذ ایران دست بسته هستند و نمی‌دانند چه کنند. حالا هم دست به هر کاری می‌زنند که در برابر نفوذ ایران بایستند. البته مشکل آنها فقط ایران نیست، تندباد تغییرات و انقلاب‌های عربی سراسر جهان عرب را در نوردیده و آنها نیز مصون نمانده‌اند. در حقیقت آن چه آنها را می‌ترساند تحقق انقلاب‌ها در کشورهای آنها نظیر آن چه در بحرین و یمن رخ می‌دهد، است که می‌تواند نه تنها آنها را از اریکه قدرت به زیر آورد بلکه باعث می‌شود تا صدای کسانی که سال‌ها از آنها واهمه داشتند و بر همین اساس آنها را به شدت تحت فشار قرار داده بودند، شنیده شود، شیعیان. پاشنه آشیل آنها در حقیقت شیعیان است که البته بسیار روشن است که ایران از آنها حمایت می‌کند و این مسئله نگرانی شدید آنها را به دنبال دارد.

به گزارش روزنامه العرب، در حال حاضر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برای به رویارویی با نفوذ ایران که دست آنها را عملا بسته به فکر تشکیل اداره‌های تازه‌ای در پایتخت‌های کشورهای شورای همکاری هستند تا در حقیقت چیزی شبیه کنفدرالی را در این کشورها اعمال کنند. بر اساس این پروژه کشورهای شورای همکاری نظام کنفدرالی‌ای را در پیش می‌گیرند که بر اساس آن سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی واحدی اتخاذ می‌شود که برای همه کشورهای عضو شورا لازم الاجرا است که به زعم آنها می‌تواند استقلال و تمامیت ارضی آنها را تضمین کند.

یک دیپلمات کویتی که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه العرب گفت: «هدف از تشکیل این تشکل کنفدرالیسم حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عربی است. بر اساس این طرح ما همگی یک سیاست واحد و یکپارچه در تمامی زمینه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتخاذ می‌کنیم.»

وی همچنین مدعی شد، هدف اصلی از ارائه این طرح رویارویی با حضور ایران در منطقه خلیج فارس است.

این دیپلمات همچنین گفت: «تصمیم داریم یک وزارت امور خارجه همانند وزارت امور خارجه اتحادیه اروپا تاسیس کنیم که مسئول روابط خارجی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده بگیرد و در هر کشور نیز یک سفارت‌خانه داشته باشد. همجنین هر کشور شورا نیز در آن نماینده یا سفیر خواهد داشت. همچنین تصمیم داریم گذرنامه‌های شهروندان کشورهای این منطقه را یکی کرده و از این به بعد هر شهروند عضو کشورهای شورا یک گذرنامه خواهد داشت.»

دکتر عصام‌ عبدالله محمد الخرسانی، روزنامه‌نگار و رئیس مرکز مطالعات امنیتی خلیج فارس در کویت در این باره می‌گوید: «این تغییر رویکرد فقط از ترس ایران است. در کشورهای شورا اقلیت‌های شیعه‌ای هستند که تحت تاثیر ایرانند و این مسئله نگرانی بسیاری را برای جامعه این منطقه به وجود آورده است. البته این اقلیت در بحرین اکثریت است و این بر نگرانی حکام عرب می‌افزاید. کشورهای شورا می‌خواهند چیزی شبیه اتحادیه اروپا در این جا تاسیس کنند تا بتوانند انسجام و وحدتی بیشتری در برابر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند. باید بدون هیچ رو در بایستی بگویم عرب‌های شورای همکاری به شدت ترسیده‌اند.»

در همین رابطه قرار است سپر دفاع جزیره، که نیروی واحد شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود و برای نخستین بار در تاریخ شورای همکاری در تحولات بحرین وارد عمل شد، وظیفه دفاعی شورا را بر عهده بگیرد و در حکم نیروهای ضربتی در منطقه وارد عمل شود. قرار است اختیارات و امکانات بیشتری در اختیار این سازمان نظامی قرار داده شود تا در برابر هر گونه تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی بتواند فورا وارد عمل شود.

الخرسانی در این باره می‌گوید: «سازمان‌های تخصصی نظامی شورای همکاری قصد دارند همگی در سازمان سپر دفاع جزیره متمرکز شوند. آنها همچنین قرار است به زودی مانورهای نظامی دریایی، هوایی و زمینی گسترده و عظیمی را در قالب سپر دفاع جزیره انجام دهند تا رسما تولد این سازمان نظامی را اعلام کنند. هدف از آن هم تشکیل چیزی شبیه ناتو برای شورای همکاری است.»

منابع آگاه می‌گویند که این سازمان پس از تحولات بحرین شکل گرفت و پس از آن که بحران بحرین به عربستان، عمان و کویت نیز کشیده شد فورا روی میز رهبران شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفت تا فورا به مرحله اجرا در آید.

منابع رسانه‌ای عربی می‌گویند که پس از تحولات بحرین کشورهای عربی به شدت از نفوذ ایران در منطقه ترسیدند و این مسئله آنها را بر آن داشته تا به فکر تغییر شیوه و رویکرد خود در اداره شورای همکاری خلیج فارس بر آیند که کنفدارلیسم مهم‌ترین آن است.



نظر شما :