مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۲۶ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۱۸۹۴ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: روایت امیراحمدی از روابطش با مشایی، تذکر مجلس به نیروی انتطامی درباره ماهواره، مادر پادشاه اردن یک انگلیسی است، بقایی و مشایی خریدار خودرو احمدی‌نژاد را نمی‌شناسند و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

ادعای عربی گیتس علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، رابرت گیتس در ریاض گفت: شواهدی داریم که نشان می دهد ایرانی‌ها در تلاش هستند تا از شرایط بحرین به نفع خود بهره‌برداری کنند و قرائنی در دست داریم که آن‌ها دربارۀ برای مشکل‌آفرینی در سایر نقاط نیز در حال گفتگو هستند.

این نشریه در ادامه نوشت: مسئولان آمریکایی پیشتر گفته بودند که ایران را علت هیچ یک از شورش‌های منطقه نمی‌دانند. اما آنها نگرانی هستند که احتمالاً این ناآرامی‌ها به سود ایران پایان پذیرد.

وال‌استریت‌ژورنال اضافه کرد: گرچه ایران دردسری برای هر دو کشور امریکا و عربستان است اما این دو هم‌پیمان در واکنش به ناآرامی‌هایی که خاورمیانه و شمال آفریقا را در نوردیده، همیشه توافق نداشته‌اند. 

روایت امیراحمدی از روابطش با مشایی

هوشنگ امیراحمدی درباره میزان ارتباطاتش با رحیم مشایی به سایت انتخاب گفت: من آقای مشایی را یک بار در ایران و چند بار در آمریکا دیده ام و با هم حرف زده ایم. از نظر من ایشان آدم معتدل، متعهد، و مردم داری است و همیشه سعی دارد کمک کند و مشکل را حل کند. من هیچ همکاری اقتصادی با ایشان یا دولت نداشته ام. من برای بازاریابی مناطق آزاد کیش و انزلی به مدیریت های این مناطق طرحهای مفصل و مهمی داده ام و برای تهیه این طرحها هم مبالغی هزینه کرده ام اما در ازاء آنها از دولت و از این مناطق دیناری دریافت نکرده ام و پروژه ای هم نگرفته ام.

وی اضافه کرد: گاهی هم شباهت در نظرات من و آقای مشایی باعث شبهه می شود. مثلا من 15 سال پیش در یک مقاله درباره جامعه مدنی در ایران که در مجله «ایران فردا» چاپ شد، نوشته بودم که جمهوری اسلامی از مراحل «اسلام-اسلام» و «اسلام-ایران» گذشته و دارد وارد مرحله «ایران-اسلام» می شود، و پیش بینی کرده بودم که در دوره تکمیلی خود، جمهوری اسلامی وارد مرحله «ایران-ایران» خواهد شد. حالا عده ای بحث «مکتب ایرانی» آقای مشایی را به این ایده من نسبت می دهند در حالی که ما در این باره با هم هرگز سخنی نگفته ایم. این را هم بگویم که با بخشی از دیدگاه های آقای رحیم مشایی، مخصوصا در ارتباط با همزیستی مسالمت آمیز با دنیا و همکاری با ایرانیان خارج از کشور، موافق هستیم.

امیراحمدی افزود: من گفته بودم اظهارنظر درباره اینکه من به کنفرانس دعوت شده بودم یا نه را به مسئولان سپرده بودم. متاسفانه به خاطر انتقاد کیهان محافظه کاری و ملاحظه کاری کردند. واقعیت این است که مسئولین کنفرانس عمدا و یا سهوا از پیشنهاد من برای شرکت در کنفرانس استقبال کردند ولی متعاقبا بدلیل نگرانی هایی که بوجود آمده بود، دعوت کتبی خود را پس گرفتند و از من خواستند که در کنفرانس شرکت نکنم که من هم استقبال کردم.

طراحان تحریم ایران در دولت و کنگره امریکا معرفی شدند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طراحان تحریم جمهوری اسلامی ایران را در دولت و کنگره امریکا شناسایی و معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان این مطلب که یکی از روش‌های ارتقای اشراف اطلاعاتی پیرامون شیب و جهت دورنمای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و اتخاذ سیاست‌های بازدارنده مناسب، جریان‌شناسی مبانی فکری و تحرکات طراحان تحریم جمهوری اسلامی ایران در سطوح اجرایی، قانونگذاری، مراکز پژوهشی و لابی‌های پارلمانی – اجرایی آن کشور است، افزود: در طراحی سیاست‌های تحریمی واشنگتن بین چهار بازیگر مراکز پژوهشی، لابی‌های اسرائیل، رسانه‌های جمعی وابسته به صهیونیسم و معماران تحریم جمهوری اسلامی ایران در دولت و کنگره آمریکا نوعی همسویی فکری – رویه‌ای و ارتباط متقابل وجود دارد.

در این میان، مراکز پژوهشی با مفهوم سازی و سناریوپردازی نقش مشرب فکری، لابی‌های اسرائیل وظیفه برقراری پل ارتباطی با کانون‌های قدرت، رسانه‌های جمعی کار ویژه توجیه افکار عمومی و معماران تحریم نقش پیاده‌سازی و عملیاتی ساختن تحریم‌ها را بر عهده دارند.

سه سیلی بر گونه انگلیس

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مدتی پس از موضوع دستگیری ملوانان متجاوز انگلیسی (در سال88)، خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان با تقدیر از اقدام شجاعانه عوامل نیروی دریایی سپاه فرمودند: شما با این کار، سه سیلی بر گونه انگلیس زدید؛ یکی دستگیری متجاوزان در آب‌های سرزمینی خودمان، یکی نحوه آزادی آنها با عزت و اقتدار و یکی هم بر هم زدن صحنه‌سازی آنها بعد از آزادی این افراد و خنثی کردن جنگ روانی دشمن در این رابطه».

وی افزود: وقتی ملوانان انگلیسی آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند، صحنه‌سازی کردند که آنچه در دوران بازداشتمان گفتیم، تحت فشار و شکنجه بوده، ولی صدا و سیما بلافاصله با انتشار تصاویری از محل نگهداری آنها در تهران که نشان می‌داد در وضعیت بسیار خوبی هستند و خود رسانه‌های خارجی هم به این تصاویر استناد کرده بودند، نقشه آنها را خنثی کرد.

علیرضا افشار رئیس مرکز امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور تاکید کرد: یکی از شروط آزادی متجاوزان انگلیسی، عذرخواهی رسمی دولت انگلیس از جمهوری اسلامی بود که مقامات لندن این کار را انجام دادند، ولی چون این کار برای آنها سنگین بود، سناریویی طراحی کردند تا بگویند نظامیان خود را با اقتدار آزاد کردند که این ترفندشان هم با افشای سند عذرخواهی مکتوب آنها شکست خورد.

مادر پادشاه اردن یک انگلیسی است

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: اخیرا در مطبوعات و دیگر رسانه‌ها می‌خوانیم که از پادشاه اردن دعوت شده است که به ایران بیاید. این خیلی عجیب است. به ما بگویید که پادشاه اردن چه فرقی با دیگر دیکتاتورها چون پادشاه عربستان و قذافی ملعون دارد؟ پادشاه اردن، پادشاه عربستان و قذافی همه با انقلاب اسلامی و با اسلام مورد نظر ما مخالف هستند. از این رو دعوت رسمی از پادشاه اردن برای سفر به ایران بسیار عجیب است.

وی اضافه کرد: دعوت‌کنندگان از پادشاه اردن باید بدانند که پدر پادشاه اردن، کسی است که در زمان هشت سال جنگ ایران و عراق بیشترین کمک را به صدام کرد و از سوی دیگر مادرش هم یک انگلیسی است.

اعزام خبرنگاران مشهور تلویزیون به خارج کشور

سایت فردا‌نیوز نوشت، پس از اعزام کامران نجف‌زاده و حمید امامی به خارج٬ ایمان مرآتی نیز در حال گذراندن دوره‌های خاص برای اعزام به یکی از کشورهای خارجی است.

اینطور که فردا‌نیوز نوشته، عملکرد غیرحرفه‌ای واحد مرکزی خبر در حوادث پس از انتخابات عامل اصلی برخی جابجایی‌ها و مسافرت‌ها شده است.

این سایت همچنین افزوده است که واحد مرکزی خبر، در ترمیم فضای تولیدی‌اش بسیاری از خبرنگاران خود را در مناصب مدیریتی جا داده و برخی دیگر را نیز به خاطر انتخاب شغل‌های دولتی از دست داده است.

تذکر مجلس به نیروی انتطامی درباره ماهواره

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ماهواره بنیان خانواده و اخلاق اسلامی انسانی را خدشه‌دار می‌کند، گفت: متاسفانه نیروی انتظامی درباره مقابله با ماهواره وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد و برخی‌ها با سوءاستفاده از عدم برخورد نیروی انتظامی اقدام به فروش ماهواره می‌کنند؛ بسیاری از کسانی که ماهواره می‌خرند از عواقب بسیار بد آن مطلع نیستند.

ستار هدایت‌خواه استفاده از ماهواره را غیرقانونی خواند و گفت: کمیسیون فرهنگی به نیروی خدمت‌گزار انتظامی تذکر داده است که مقابله جدی با فروشندگان ماهواره را در دستور کار خود قرار دهد. طبق قانون نیروی انتظامی همراه با دیگر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور برای مقابله با خرید و فروش ماهواره وظیفه مشخصی دارند.

اولتیماتوم دولت عراق به گروهک منافقین

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد، مشاور عالی نخست وزیر عراق در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: در یک نشست ویژه همه اعضای دولت عراق موافقت کردند پرونده این گروهک تروریستی تا پایان سال جاری میلادی یعنی حدود هشت ماه دیگر برای همیشه بسته شود.

علی موسوی تصریح کرد: باقی ماندن اعضای این گروهک تروریستی در کشور عراق به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. نخست وزیر عراق نیز از سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا قبل از پایان این مهلت کشور خاصی را برای انتقال اعضای منافقین از اردوگاه اشرف در نظر بگیرد.

ابزاری در دست دشمنان برای مقابله با دین و مذهب ما

حجت الاسلام اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: اگر کسی نعوذبالله بیاید بگوید امام زمان مثلا پنج سال دیگر ظهور می کند و پنج سال یا بیشتر گذشت و این اتفاق نیفتاد آن وقت مردم دیگر در اعتقاداتشان ضعیف می شوند. لذا ائمه ما فرمودند کسی حق ندارد وقت تعیین کند.

وی اضافه کرد: البته همیشه مسائلی در جهان اتفاق می افتد و این خیزش اخیر در جهان اسلام یکی از وقایع مهم و بسیار ارزنده است و ما امیدواریم که این حرکت به آن عظمت و خیزش عمومی جهانی بینجامد اما اگر کسی بیاید بگوید که این خیزش حتما همان است این اشتباه است و چنین تفسیری از وقایع با اساس قرآن و مکتب تشیع مغایرت دارد و این درست نیست.

اختری تأکید کرد: اشاعه چنین تفاسیر و تطبیق علائم ظهور هم باعث سستی عقاید مردم معتقد می شود و هم موجب انحراف افراد ضعیف الایمان می شود و علاوه بر آن، بیان این گونه تعبیرها ابزاری در دست دشمنان برای مقابله با دین و مذهب ما می شود یعنی اگر آنچه در مذهب شیعه بیان نشده را مطرح کنیم و آن گاه تحقق پیدا نکرد دشمنان از آن علیه ما بهره می گیرند، همچنین افرادی این مسائل را وسیله دغل بازی خود کرده و مردم را به انحراف می کشند مثل مدعیان دروغینی که ما هر از گاه با آنها مواجه می شویم.

اتحادیه اروپا ۳۲ مقام ایرانی را تحریم کرد

بریتانیا می گوید، اتحادیه اروپا برای وضع تحریم بر 32 تن از مقام های ایرانی به خاطر تخطی از حقوق بشر آماده شده است.

ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا در اظهاراتی تند و اهانت آمیز با اشاره به دستگیری فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و... در ایران گفته است: ما به این دلیل در مورد وضع تحریم ها و اقدام های جدی در مورد ایران توافق می کنیم که سابقه حقوق بشر در این کشور خراب است.

یک مقام اتحادیه اروپا به رادیو آزادی گفته است که افسران ارشد پلیس و قاضی هایی که با سپاه پاسداران ارتباط نزدیک دارند، شامل فهرست کسانی می شود که بر آنها تحریم وضع خواهد شد.

ایران و بریتانیا خواستار روابط پایدار دوجانبه هستند

یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا که نخواست نامش فاش شود به ترندنیوز گفت که بریتانیا مایل به روابط پایدار میان لندن و تهران است که این امر با پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران می تواند تحقق یابد.

بقایی و مشایی خریدار خودرو احمدی‌نژاد را نمی‌شناسند

حمید بقایی معاون محمود احمدی نژاد در گفتگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد سرمایه‌داری که خودروی احمدی‌نژاد را خریده است با هماهنگی شما و کمک عبدالله گل توانسته پوشش خطوط هواپیمایی آتا را بگیرد؟ گفت: نه من و نه مشایی اصلاً خریدار خودروی رئیس‌جمهور را نمی‌شناسیم.

وی در ادامه افزود: اینکه خط هوایی به یک فردی واگذار شود در اختیار ما نیست بلکه سازمان هواپیمایی در این باره تصمیم می‌گیرد. از سوی دیگر پیگیری راه‌اندازی خطوط هوایی در راستای توسعه گردشگری از وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و تخلفی محسوب نمی‌شود اما درباره این مورد خاص اصلاً در جریان نیستم.

اسفندماه سال گذشته رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی خبر دادند که یک ایرانی با پرداخت 2 میلیارد و 500 میلیون تومان خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد را که به منظور تأمین مسکن معلولان به مزایده گذاشته شده بود، خرید.


نظر شما :