دیدار دو رییس جمهور

۲۴ آذر ۱۳۸۶ | ۲۰:۱۱ کد : ۱۱۸۷ اخبار اصلی
عبدالله گل از محمود احمدی نژاد برای سفر به ترکیه دعوت کرد
دیدار دو رییس جمهور
100 روز از اقامت عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در کاخ چانکایا گذشت. ورود وی به کاخ چانکایا که یکی از جنجال ترین حوادث 100 روز پیش ترکیه به شمار می رفت در دور سوم رای گیریهای در پارلمان ترکیه اتفاق افتاد.
 
عبدالله گل در این مدت میزبان 135 هیات داخلی و خارجی در کاخ چانکایا بود. کاندلیزار رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران از مهم ترین مهمانان عبدالله گل به شمار می روند.
 
درگیریهای مرزی ترکیه در شمال عراق برای مقابله با حزب کارگران کرد را نیز می توان به عنوان مهم ترین حادثه ای دانست که در این 100 روز کشور ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.
 
در نشست همسایگان عراق که در تاریه 1-4 نوامبر سال جاری در شهر استانبول برگزار شد، عبدالله گل نقش موثری داشت. در حاشیه این نشست عبدالله گل میزبان بسیاری از مقامات کشورهای شرکت کننده در این نشست بود.
 
در این 100 روز عبدالله گل از 5 رهبر کشورهای مختلف جهان استقبال کرد. نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان، بشار اسد، نخست وزیر سوریه، ملک عبدالله، پادشاه عربستان، محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطین و شیمون پرز، نخست وزیر اسراییل به آنکارا سفر کردند و در کاخ چانکایا مهمان عبدالله گل بودند. در میان مهمانان عبدالله گل، استقبال وی از ملک عبدالله در فرودگاه و دیدار با پادشاه عربستان در هتل محل اقامت وی و دادن نشان دولتی شرافت به وی از جمله مواردی بود که مدت ها در رسانه های ترکیه مورد بحث قرار گرفت.
 
سفرهای خارجی
عبدالله گل در مدت 100 روز به شمال قبرسريال آذربایجان، گرجستان، فرانسه، پاکستان و ترکمنستان سفر کرد. در استراسبورگ سفر کرد و در پارلمان اتحادیه اروپا حضور پیدا کرد و به عنوان اولین رییس جمهور ترک در این پارلمان سخنرانی کرد. در میان سفرهای عبدالله گل سفر وی به پاکستان و دیدار با اعضای احزاب مخالف دولت را می توان یکی از مهم ترین سفرهای وی قلمداد کرد.
 
سیاست و عبدالله گل
انتخاب عبدالله گل به عنوان رییس جمهور ترکیه را می توان یکی از جنجال برانگیز ترین انتخابی دانست که پارلمان ترکیه با آن رو به رو شده بود. حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور با اعلام کاندیداتوری عبدالله گل سیاست داخلی ترکیه را وارد بحران جدیدی کرد. احزاب مخالف با تحریم انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان، مشروعیت این انتخابات را زیر سوال بردند و رجب طیب اردوغان در یک ترفند سیاسی انتخابات زود هنگام پارلمانی اعلام کرد. در انتخابات زودهنگام پارلمانی حزب عدالت و توسعه توانست با اکثریت آرا به تنهایی دولت تشکیل دهد و برای بار دوم عبدالله گل را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به پارلمان این کشور معرفی کند.
 
عبدالله گل هز چند نتوانست در دور اول و دوم رای گیریها در پارلمان ترکیه رای کافی به دست آورد اما با توجه به آنکه حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی 341 کرسی را از آن خود کرده بود، عبدالله گل در دور سوم رای گیریها تنها به 276 رای نیاز داشت تا بتواند جایگزین نجدت سزر، رییس جمهور سکولار ترکیه شود.
 
عبدالله گل در 10 اکتبر 1950 در شهر قیصریه متولد شده است. او در سال 1971 در رشته اقتصاد از دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد و از همان دانشگاه مدرک دکتری خود را اخذ نمود.
 
عبدالله گل به زبان های انگلیسی و عربی تسلط دارد. فعالیت های سیاسی وی به سالهای 1990 باز می گردد. وی در سال 1991 به عنوان عضو حزب رفاه ملی به پارلمان ترکیه راه پیدا کرد. در سال 1999 با عنوان نماینده حزب رستگاری که جایگزین حزب رفاه بود وارد پارلمان این کشور شد.
 
عبدالله گل به عنوان یکی از موسسان حزب عدالت و توسعه در سال 2001 این حزب را تاسیس کرد. در سال 2003 به عنوان وزیر امور خارجه دولت رجب طیب اردوغان انتخاب شد و مذاکرات برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا را هدایت کرد.
 
مخالفان عبدالله گل وی را مردی مذهبی می دانند که می تواند به پایه های سکولار ترکیه ضربه های جبران ناپذیری وارد کند. موضوع محجبه بودن خیر النساء گل، همسر وی نیز یکی از دلایل مخالفت ها با ورود وی به کاخ چانکایا به شمار می رفت. اکنون بعد از سپری شدن 100 روز از ریاست جمهوری عبدالله گل می بینیم که محجبه بودن همسر وی تغییری در روند برنامه های رییس جمهور ترکیه به وجود نیاورده است و عبدالله گل به عنوان رییس جمهور این کشور کارنامه خوبی را در این مدت از آن خود کرده است.
 
محمود احمدی نژاد و عبدالله گل
به نظر می رسد که یکی از مهمانان عبدالله گل در ماه های آینده، محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران باشد. تحلیلگران معتقدند که محمود احمدی نژاد برای تغییر چهره ایران در جوامع بین المللی قصد دارد به آنکارا سفر کند. سایت سازمان بین المللی تحقیقات استراتژیک (USAK) نوشت: پیش بینی می شود که سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به ترکیه سه هدف اصلی را در بر داشته باشد. اول مبادلات انرژی بین ایران و ترکیه، دوم همکاری برای مبارزه با حزب کارگران کرد و سوم مذاکره حول حزب پژاک و فعالیت های آنان در عراق.
این سایت همچنین نوشت که دستاوردهای این سفر برای ایران بیش از ترکیه خواهد بود. ایران درصدد است تا روابط خود با ترکیه را افزایش دهد چرا که ترکیه را فاکتور مهمی برای ایجاد رابطه با غرب می داند رابطه ای که طی برنامه هسته ای ایران رو به سردی نهاده است. به نظر می رسد که ایران رابطه خوبی با همسایه غربی خود دارد. در خصوص موضوع حزب کارگران کرد همکاری های سازنده ای با ترکیه داشت و با وجود آنکه آمریکا از ترکیه در این حادثه حمایت نکرد، ایران یکی از حامیان ترکیه در مسئله شمال عراق بود.

نظر شما :