حمله نظامی هند کشتی ایرانی را غرق کرد

۲۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۱ کد : ۱۱۸۲۹ سرخط اخبار
وضعیت خدمه کشتی ماهیگیری ایرانی که پس از ربوده شدن توسط دزدان دریایی مورد حمله نیروی دریایی هند قرار گرفت؛ با گذشت 16 روز از حادثه همچنان نامعلوم است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، هشتم فروردین ماه جاری خبرگزاری PTI هند اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور، طی عملیاتی سرنشینان یک کشتی ایرانی ربوده شده توسط دزدان دریایی را آزاد کرد؛ اما این رویارویی منجر به غرق شدن این کشتی که مرتضی نام داشت، شد.

در این گزارش آمده بود: دزدان دریایی اخیرا کشتی ایرانی مرتضی را ربوده بودند و از آن بعنوان کشتی اصلی برای انجام دزدی دریایی استفاده می‌کردند؛ بطوری که این کشتی را در روزهای 3 تا 6 فروردین ماه جاری برای ربودن کشتی‌های بازرگانی MSC.IWA و MV.KENSINGTAN بکار گرفته بودند.

خبرگزاری هندی اعلام کرده بود که در جریان این رویارویی 16 دزد دریایی دستگیر شده‌اند.

دراین‌باره، مرتضی نیرومند، فرزند مالک کشتی مرتضی، در گفت‌وگویی با خبرنگار مارین نیوز ضمن تشریح ابعاد ماجرا، از سکوت دولت ایران در برابر حمله نظامی هند به کشتی ایرانی ابراز تعجب کرد.

وی با بیان اینکه «شناور صیادی فایبرگلاس مرتضی 17 آبان ماه گذشته پس از اخذ مجوز صید از شیلات بندر کنارک (در سیستان و بلوچستان) با 17 خدمه و تحت پرچم ایران عازم صیدگاه همیشگی در آب‌های آزاد شده بود»، یادآور شد: این کشتی در تاریخ چهارم دی ماه به دست دزدان دریایی سومالی افتاد و خدمه آن، گرفتار شدند.

 وی با بیان اینکه «پس از ربوده شدن کشتی، پدرش مکاتباتی با اداره کل شیلات چابهار، فرمانداری چابهار، بانک عامل، شرکت تعاونی صیادان و... انجام داد»، گفت: در این مکاتبات، تلاش شد تا با رایزنی، امکان آزادسازی شناور و خدمه آن فراهم شود که متأسفانه مفیدفایده واقع نشد و هیچگونه حمایتی از سوی دستگاه‌های مسؤول، صورت نگرفت.

نیرومند با بیان اینکه «هفتم فروردین ماه جاری از شناورهای عبوری در منطقه مطلع شدیم که این کشتی در حمله ناو نیروی دریایی هند غرق شده است»، افزود: علیرغم پیگیری ما از کنسولگری ایران در هند، این مرجع دیپلماتیک تا دهم فروردین موضوع را تأیید نکرده بود.

وی از حضور 30 دزد دریایی بر روی این شناور خبر داد و گفت: در جریان درگیری، دو نفر از خدمه ایرانی شناور کشته و 3تن زخمی شده‌اند که این موضوع در گزارش منابع هندی عنوان نشده بود.

فرزند مالک کشتی غرق‌شده ایران با بیان اینکه «تمامی خدمه کشتی ایرانی بوده‌اند»، افزود: در حال حاضر، هیچ خبری از وضعیت این افراد نداریم و کنسولگری ایران هم، از دادن گزارش خودداری می‌کند و اعلام کرده ما موارد را به وزارت امور خارجه اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: کنسولگری صرفا از ما خواست تا مدارک و گذرنامه این افراد به همراه 6 میلیون تومان پول را برای خرید بلیت و بازگشت آنان به کشور ارسال کنیم؛ اما پس از ارسال این موارد هم، خبری از آنها نیامده است.

نیرومند با بیان اینکه «جزئیات موضوع را در نامه‌ای به مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اعلام و رونوشت آن را برای دفتر ریاست‌جمهوری، استانداری، دریابانی و بانک ارسال کرده‌ایم»، تصریح کرد: مشکل اصلی آن است که ما نمی‌دانیم این موضوع را باید از چه کانالی پیگیری کنیم. در حالیکه علاوه بر موضوعات مختلفی نظیر تسهیلات بانکی شناور و مسایل بیمه‌ای، وضعیت نامعلوم خدمه بیش از هرچیز نگران‌کننده است.

فرزند مالک کشتی مرتضی نکته مهم در این ماجرا را ابعاد حقوقی مسأله دانست و گفت: این پرسش بطور جدی برای ما مطرح است که چرا دولت ایران در قبال حمله نظامی هند به یک کشتی تحت پرچم خود، اقدامی صورت نمی‌دهد؛ در حالیکه این، مسأله‌ای بین دولت‌هاست.

وی تصریح کرد: گرچه این کشتی تحت تسلط دزدان دریایی قرار گرفته بود؛ اما باز نمی‌تواند این امر، مجوزی برای حمله ناوچه جنگی باشد و به قیمت کشته شدن گروگان‌ها تمام شود.

نیرومند افزود: اگر قرار بود روی جان خدمه شناور ریسک کنیم؛ دریابانی ایران می توانست پیش از این، چنین حمله‌ای را انجام دهد. در حالیکه ما حاضر بودیم برای جلوگیری از به خطر افتادن جان گروگان‌ها، نسبت به مذاکره و پرداخت باج به دزدان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه «دزدان دریایی در این مدت هیچگونه تماسی با ما نگرفتند و تلاش‌های ما نیز برای برقراری کانال ارتباطی و مذاکره با آنان بی‌حاصل ماند»، تصریح کرد: با توجه به ارزش پایین تجاری کشتی‌های صیادی و کوچک، به نظر می‌رسد دزدان دریایی تمایلی به آزاد کردن و حتی باج گرفتن در مورد آنها نداشته باشند؛ بلکه می‌خواهند از آنها بعنوان پایگاه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های خود در منطقه استفاده کنند.

فرزند مالک کشتی غرق‌شده مرتضی ارزش این شناور را بالغ بر یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تقریبا بازپرداخت کل تسهیلات ساخت این شناور به بانک باقی مانده است و بانک هم بعنوان کمک اعلام کرده که پس از مکاتبات و بررسی موضوع، حداکثر می‌تواند مهلت بازپرداخت وام را یکسال تمدید کند.

وی در مورد وضعیت بیمه‌ای این شناور و خدمه آن نیز گفت: این کشتی بیمه ایرانی داشت؛ اما بیمه عنوان کرده که صرفا بیمه را در محدوده آب‌های ایران قبول دارد؛ در حالیکه صیادان کنارک و چابهار همواره برای صید از محدوده آب‌های ایران خارج و به آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند می‌روند.

( ۳ )

نظر شما :