تاثیر تندروهای داخلی بر تسهیل روند ایران‌هراسی

۲۲ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۱۷۸۸ اخبار اصلی
در روزهایی که دستگاه دیپلماسی کشور می کوشد به دقت اوضاع منطقه را زیرنظر بگیرد و در مقابل حرکت های ضدایرانی اعراب دست به اقدام سنجیده متقابل بزند، برخی گروه ها و طیف های داخلی که از قدرت مانور زیادی هم برخوردارند، با موضع گیری هایی غیرمنطقی به پیشبرد پروژه ایران‌هراسی غرب در منطقه کمک می کنند
تاثیر تندروهای داخلی بر تسهیل روند ایران‌هراسی

دیپلماسی ایرانی: نمی توان گفت مواضع روح الله حسینیان که از نمایندگان اصولگرای مجلس و حامیان پروپا قرص دولت احمدی نژاد محسوب می شود، همواره و در همه حال منطبق با سیاست های دولت است. نمونه روشن آن گفتگوی اخیر او با یکی از سایت های خبری است که به انتقاد از سیاست خارجی دولت دهم پرداخته و دیپلماسی ایران را در قبال حوادث منطقه به خصوص اتفاقات بحرین ضعیف توصیف کرده است.

انتقاد از سیاست خارجی دولت یک مساله است و ارائه طرح برای نحوه مقابله با کشورهای عربی مخالف ایران، یک مساله. اختلافات ایران و اعراب حاشیه خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست اما همان گونه که جناب حسینیان نیز گفته است، این اختلاف ها بر سر نقش آفرینی در وقایع منطقه، نیازمند پیگیری از سوی دستگاه دیپلماسی است. حتی اگر معتقد باشیم که خطوط اصلی سیاست های کلان نظام درمورد بحرین و یمن و سوریه و لبنان و نظیر اینها در جایی خارج از ساختمان وزارت خارجه تبیین می شود، بازهم نمی توان از مسئولیت وزارت خارجه در اجرای سیاست ها و اعمال مصلحت بینی ها چشم پوشید.

حسینیان که به حامی سفت و سخت دولت احمدی نژاد شهره است، در مصاحبه اخیرش گفته است: دغدغه کسانی که معتقدند دستگاه سیاست خارجی از تحولات منطقه عقب افتاده، دغدغه درستی است. ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع تری می گرفتیم و یک موضع بین المللی اتخاذ می کردیم. حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون کشی می کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود.

او در پاسخ به این سوال که استفاده از نیروی نظامی هیچ گاه در دوران جمهوری اسلامی سابقه نداشته، نیز گفته است: اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت به خاطر محافظه کاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند.

سخنان این نماینده مجلس بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشته و کار کسانی را که سعی در گل آلود کردن آب دارند و پروژه ایران هراسی را در منطقه تبلیغ می کنند، راحت تر کرده است. این درحالی است که وزارت خارجه ایران در قضیه بحرین واکنش های به موقعی داشته و مراقب دامی که غرب در منطقه پهن کرده، بوده است. واکنش های ایران به ادعاهای متعدد مطرح شده نظیر دخالت در امور داخلی بحرین، جاسوسی در کویت، کمک امنیتی به دولت سوریه در سرکوب مخالفان، ارسال سلاح به سوریه و... واکنش هایی مطلوب و منطقی بوده است. ایران در آخرین اقدام متقابل و دیپلماتیک و در پاسخ به اتهام جاسوسی در کویت، سه دیپلمات کویتی را از ایران اخراج کرد تا نشان دهد نه در قبال اتهامات کوتاه می آید و نه اقدامی رادیکال تر از آنچه اعراب صورت داده اند را در دستور کار قرار می دهد.

اکنون که دولت های ضد ایرانی منطقه در تلاش برای گسترش تفکر ایران هراسی و تضعیف جایگاه ایران هستند، هرگونه حمله یا تهدید متقابل به معنای تایید مواضع و نظر آنها خواهد بود. متاسفانه روز یکشنبه نیز در نشستی که یکی از گروه های دانشجویی با مشارکت نمایندگان خود در دانشگاه های مختلف برگزار کرد، این تصمیم بیرون آمد که منتسبان به این گروه قصد دارند ضمن برگزاری تجمعات اعتراضی نسبت به حوادث بحرین، مقدمات اعزام 600 نفر را به بحرین فراهم بیاورند و در صورتی که این امر انجام نشود، در فرودگاه امام خمینی تحصن کنند.

ظاهرا تکثیر گفتمان رادیکال در جامعه و بخشی از حامیان دولت، این بار گریبان خود دولت و دستگاه دیپلماسی را گرفته و اختلال هایی در سیاست "آهسته و پیوسته روی" و حرکت در سایه آن ایجاد کرده است. دولت های مخالف ایران در منطقه که سخت نسبت به فعالیت های هسته ای کشورمان بدبین اند و قدرت گیری تسلیحاتی ما را تهدیدی برای خود تلقی می کنند، درصدد بهره برداری از واکنش های ایران هستند و چنین تندروی هایی کار آنها را تسهیل می کند.

 



نظر شما :