مناسبات ایران و مصر رابطه‌ای از جنس دیگر

۲۲ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۱۷۸۱ اخبار اصلی
ایران از معدود کشورهای جهان بود که انقلاب دموکراتیک مصر را تبریک گفت و از روز اول خود را در کنار اپوزسیون و مردم مصر قرار داد. البته ایران از روز نخست پیروزی انقلابش همواره تلاش می‌کرده از جریان‌های آزادی‌خواه حمایت کرده و خود را حامی خواسته ملت‌های جهان بنامد
مناسبات ایران و مصر رابطه‌ای از جنس دیگر

دیپلماسی ایرانی: پس از اظهارات نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر مبنی بر این که ایران دشمن مصر نیست، امیدها به بهبودی روابط ایران و مصر سرعت بیشتری به خود گرفت. به خصوص این که حافظ منافع ایران در قاهره به روزنامه مصری الاهرام گفت که تمامی تلاش‌ها و تماس‌ها بر این متمرکز است که روابط ایران و مصر مجددا از سر گرفته شود.

روزنامه الوفد، چاپ مصر در یادداشتی به رویکرد ایران به انقلاب‌های عربی می‌پردازد و آغاز روابط از سر گیری روابط ایران و مصر می‌پردازد و می‌نویسد: ایران از انقلاب‌های عربی به خصوص انقلاب مصر استقبال کرد و آن را دروازه ورود به خاورمیانه اسلامی دانست. این مسئله در بعد روابط ایران و مصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایران این گونه برداشت می‌کند که تغییر کلی سیاست‌های مصر که از قبل انقلاب جاری در این کشور حاصل شده مقدمه خروج مصر از زیر چتر غرب را مهیا کرده و این را یک پیروزی مهم برای انقلاب اسلامی خود می‌داند.

در ادامه این یادداشت آمده است: اگر نگاهی به تاریخ روابط ایران و مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیندازیم می‌بینیم که این دو کشور به ویژه در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی تلاش بسیاری برای نزدیکی روابط با یکدیگر انجام دادند ولی این دو کشور هیچ گاه نتوانستند به هم نزدیک نشوند. به ویژه این که قاهره دائما در زمان حسنی مبارک از دخالت ایرانی در امور داخلی مصر گلایه می‌کرد و از سوی دیگر خود را نیز رقیب منطقه‌ای و بین‌المللی ایران می‌دانست. با سخنان نبیل العربی، وزیر امور خارجه دولت انتقالی که گفت ایران دشمن مصر نیست که مورد استقبال بسیار تهران قرار گرفت، اکنون می‌توانیم بگوییم دو طرف فصلی جدید در روابط خود رقم خواهند زد که عنوان آن همکاری نه رقابت و نزدیکی نه رویارویی خواهد بود.

نویسنده درباره اهمیت برقراری روابط مصر و ایران می‌نویسد: ایران از معدود کشورهای جهان بود که انقلاب دموکراتیک مصر را تبریک گفت و از روز اول خود را در کنار اپوزسیون و مردم مصر قرار داد. البته ایران از روز نخست پیروزی انقلابش همواره تلاش می‌کرده از جریان‌های آزادی‌خواه حمایت کرده و خود را حامی خواسته ملت‌های جهان بنامد. حمایت از انقلاب مردمی مصر نیز در همین راستا صورت گرفت. با این حال ایرانی‌ها معتقدند که انقلابی که در مصر رخ داد برگرفته از ایدئولوژی سیاسی اسلامی است و ریشه‌های آن به انقلاب اسلامی ایران که به سرنگونی شاه در سال 1979 انجامید، می‌رسد. به اعتقاد مقامات ایرانی انقلاب اسلامی ایران تنها نمونه جهانی برای انقلاب‌های منطقه است. تا آنجا که شبکه جهانی العالم که به زبان عربی برنامه پخش می‌کند به مقایسه اظهارات شاه ایران در سال 1979 با سخنان حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر در پی تظاهرات مردمی این کشور پرداخت. اما آیا برقراری روابط ایران و مصر به این سادگی‌ها هم امکان‌پذیر است؟

نویسنده در ادامه در پاسخ به پرسش خود می‌نویسد: امریکایی‌ها از این که روابط مصر انقلابی با ایران اسلامی برقرار شود به شدت بیمناکند. شاید گویا‌ترین سخن را در این زمینه تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا بر زبان رانده باشد که گفت، برخورد ایران با تحولات خاورمیانه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال استفاده از خلاء موجود پیرامون مصر است و با حمایت از تظاهرات مردمی مصر درصدد بهره‌برداری از آن است. ایران انتظار دارد با اتخاذ این سیاست روابط قاهره – تهران به سمت بهبودی کامل حرکت کند. ولی از آنجا که امریکا از این بهبودی کامل بیمناک است، آیا نزدیکی تمام و کمال روابط دو کشور به این سادگی‌ها امکان‌پذیر است؟



نظر شما :