اسرائیل به کمک ایران آمد؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۱۷۶۷ اخبار اصلی
افشاگری‌های ویکی لیکس همچنان ادامه دارد. در تازه ترین دور از این رسواگری‌های اطلاعاتی سایت آسوشییتدپرس ادعا می‌کند که در سال 2005 میلادی به استناد این اسناد، این اسرائیل بود که حمله به ایران را منتفی اعلام کرد
اسرائیل به کمک ایران آمد؟

دیپلماسی ایرانی: افشاگری‌های ویکی لیکس همچنان ادامه دارد. در تازه ترین دور از این رسواگری‌های اطلاعاتی سایت آسوشییتدپرس ادعا می‌کند که در سال 2005 میلادی به استناد این اسناد، این اسرائیل بود که حمله به ایران را منتفی اعلام کرد. منبع اصلی این خبر یک روزنامه اسرائیلی است که آن را بخشی از افشاگری‌های ویکی لیکس خوانده است.

روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص در این خصوص می‌نویسد: در سال 2005 میلادی در گفتگوهای شفاهی و مکتوبی که میان مقام‌های امنیتی اسرائیل و وابستگان به کاخ سفید انجام گرفت، دولتمردان این رژیم ماجرای حمله به ایران را منتفی اعلام کردند. در آن زمان همگان از احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران سخن می‌گفتند و این در حالی بود که بنا بر اسنادی که امروز برملا شده اسرائیلی‌ها هرگونه حمله نظامی ‌را منتفی دانسته بودند.

هاآرتص در این خصوص می‌نویسد: در دسامبر سال 2005 میلادی بود که اسرائیلی‌ها تاکید کردند فرصتی برای حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته ای ایران وجود ندارد. البته منظور از فرصت در آن بازه زمانی بیشتر شانسی برای موفقیت بود.

یک ماه پس از این تاریخ گفتگوی محرمانه میان مردان کنگره آمریکا و رئیس کمیته انرژی هسته ای اسرائیل این بحث را داغ‌تر کرد و در نهایت هم اسرائیلی‌ها تاکید کردند که حمله به تاسیسات هسته ای ایران در این بازه زمانی اشتباهی محض است. این مقام اسرائیلی به صراحت تاکید می‌کند در این برهه زمانی راهکار نظامی‌ تنها راه برای پایان دادن به بحران هسته ای ایران نیست.

ویکی لیکس در این خصوص می‌نویسد: آنها اعتقاد دارند که تهران از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای عراق در سال 1981 میلادی عبرت گرفته و تاسیسات خود را در بخش‌های مختلف پراکنده کرده است. در این فضا امکان شناسایی تاسیسات هسته ای ایران و بمباران آنها وجود ندارد.  

 اسرائیل که تنها دارنده تاسیسات هسته ای در خاورمیانه است بیشترین انتقادها را بر برنامه هسته ای ایران وارد می‌داند. مقام‌های این رژیم ادعا می‌کنند ایران بحث انرژی صلح آمیز هسته ای را مطرح کرده اما در خفا به دنبال تسلیحات هسته ای است.



نظر شما :