سفرهای اقتصادی و امنیتی وزیر کشور

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۱۷۶۵ اخبار اصلی
بعد از سفرهای زنجیروار حمید بقایی به کشورهای عربی و همسایه که در راستای رفع سوءتفام ها و بدبینی های موجود و نیز دعوت از برخی سران دولت ها برای شرکت در مراسم نوروز انجام شد، حالا سفرهایی از مصطفی محمدنجار آغاز شده است که هدف آن گسترش تعاملات اقتصادی و بررسی مسائل امنیتی عنوان شده است
سفرهای اقتصادی و امنیتی وزیر کشور


دیپلماسی ایرانی:
سفرهای پیوسته وزیر کشور به کشورهای همسایه تقریبا از دی ماه سال گذشته با عزیمت به ترکیه و پاکستان شروع شد. سفر به پاکستان بعد از اقدام های تروریستی در جنوب شرقی کشور انجام شد و هدف از سفر به ترکیه شرکت در اجلاس کشورهای عضو اکو بود.  

حالا مهدی محمدی فر معاون پارلمانی وزیر کشور از سفر مصطفی محمد نجار در اواخر ماه جاری به ترکمنستان خبر داده و گفته است: وزیر کشور علاوه بر این در ماه آینده به کشورهای تاجیکستان و عراق سفر خواهد کرد.

یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات نجار با کشورهای همسایه طی دو سال گذشته مهار گروه های تروریستی ضد ایرانی بوده که از طریق ساماندهی و تمرکز قوا در خاک کشورهایی چون پاکستان و عراق و ترکیه به مرزها حمله می کنند و در استان های غربی و شرقی دست به عملیات تروریستی می زنند. پارسال خبر رسید که وزیر کشور در مورد انتقال گروهک منافقین به رشته کوه‌های قندیل واقع در شمال غرب مرز ایران مذاکراتی داشته است و در این میان دولت های غربی با وجود داعیه های ضدتروریستی خود موانعی ایجاد کرده اند. درخصوص فعالیت های گروهک ریگی نیز وزیر کشور طی سفری به پاکستان به توافقاتی دست یافت و از آن پس میزان تحرکات تروریستی در منطقه سیستان با کاهش روبرو بوده است.

مهدی محمدی فر درباره محور موضوعی سفرهای پیش روی وزیر کشور گفته است: جمهوری اسلامی ایران درصدد تقویت روابط خود با کشورهای همسایه است و به این منظور وزیر کشور تاکنون به کشورهای قطر، عمان، آذربایجان، ترکیه ، بحرین، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.

به گفته او، این سفرها در راستای گسترش تعاملات اقتصادی انجام می شود. به عنوان نمونه، هدف از سفر به ترکمنستان ایجاد بازارچه های مرزی در استان های گلستان،‌ خراسان رضوی و شمالی برای گسترش فعالیت های اقتصادی است. او البته بررسی مسائل امنیتی و مرزی را از دیگر برنامه های وزیر کشور در سفر به ترکمنستان خوانده است؛ مسائلی که چندی است مشکلاتی را برای ایران و همسایگان شمالی ایجاد کرده است.

چندی است که تحولات خاورمیانه و برهم خوردن نظم و امنیت در اوضاع داخلی کشورهای عربی موجب نگرانی ایران، ترکیه، آذربایجان، کویت و سایر کشورهای منطقه شده است. نگرانی ایران بیش از هر چیز بابت سوءاستفاده گروه های مخالف و مسلحی است که در نقاط مرزی واقع در عراق و ترکیه و پاکستان سازماندهی شده اند و مترصد فرصتی برای حرکت های خشونت آمیز در خاک ایران هستند.

از سوی دیگر نفوذ سیاسی و اقتصادی کشورهای ثروتمندی چون ترکیه و قطر و امارات در بازار کشورهای همسایه، باعث شده است تا دسترسی تجار و بازرگانان ایرانی به بازارهای اطراف دشوارتر و کمرنگ تر از گذشته شود.

باید دید تلاش های وزیر کشور برای گشایش بازارهای کشورهای همسایه، رفع مشکلات مرزی و چانه زنی بر سر عدم فعالیت گروه های ضد ایرانی در منطقه، با سفرهای به هم پیوسته او به نتیجه موردنظر می رسد یا چالش های مربوطه کماکان بر جای خود باقی می مانند.


نظر شما :